Sociální práce

Sociální práce ve školství

Historie

  • ŠSP má kořeny v Americe, kde vznikla již kolem roku 1890 (tzv. visiting teachers)
  • tito učitelé navštěvovali především sociálně znevýhodněné rodiny a pomáhali dětem (pomoc byla zaměřena na všechny oblasti života)
  • V roce 1921 vznikla Národní asociace pomáhajících učitelů a dnes je zavedena školská sociální práce asi ve stovce zemí

Co je to školní sociální práce?

  • je považována za jednu z nejtěžších oblastí sociální práce díky různorodosti rolí, které SP zastává 


School Social Work Association of America (2017) definuje školskou sociální práci následovně: 

  • Školní sociální práce je specializované odvětví praxe v široké oblasti profese sociální práce. 
  • Školní sociální pracovníci přinášejí do školského systému a školských poradenských zařízení specifické znalosti a dovednosti. Školní sociální pracovníci jsou vyškolení profesionálové, kteří mohou pomáhat v oblastech: behaviorální problémy, podpora pozitivního chování, podpora duševního zdraví, podpora studijního výkonu a třídního klimatu, konzultace s učiteli, rodiči a vedením školy, stejně jako poskytování individuálního a skupinového poradenství či terapie. 
  • Školní sociální pracovníci napomáhají školám naplňovat jejich poslání, kterým je vytváření prostředí pro výuku, učení se a pro získávání kompetencí a důvěry (confidence), a to zejména v těch oblastech, kde je pro dosažení úspěchu žáka/ studenta spolupráce mezi rodinou, školou a komunitou klíčová.


Školská sociální práce

Má napomáhat školám naplňovat jejich poslání, kterým je vytváření prostředí pro výuku, učení se a pro získávání kompetencí a důvěry/spolehlivosti/sebedůvěry (confidence), a to zejména v těch oblastech, kde je pro dosažení úspěchu žáka/studenta klíčová spolupráce mezi rodinou, školou a komunitou. (School Social Work Association of America, 2017 )


Modely ŠSP

  1. Tradiční klinický model je zaměřen na případovou práci se žákem se sociálními nebo emocionálními problémy, které mu překážejí v učení. Úkolem školního sociálního pracovníka je poskytnout služby žákovi a jeho rodině; nezaměřuje pozornost na školu.
  2. Model přeměny školy naopak naviguje sociálního pracovníka hledat (s pomocí dalších odborných zaměstnanců školy) řešení sociálních problémů žáků ve školním prostředí. 
  3. Komunitní školní model je zacílen na komunity s omezenými sociálními a ekonomickými zdroji. Školní sociální pracovník se zabývá komunitou a školou jako propojenými sociálními systémy; jeho úkolem je provádět osvětu v komunitě a realizovat školní programy zaměřené na pomoc žákům. 
  4. Sociálně-interakční model zdůrazňuje reciprocitu vlivů a intervencí, zaměřených na jednotlivé typy a kvalitu výměn (interakcí) mezi žáky, skupinami žáků, rodinami, školou a komunitou. 
  5. Model zdůrazňující komplexitu interakcí mezi studenty, školou a komunitou. (cit. dle  Tokárová a Matulayová, 2013: 470-471)

Zkuste se zamyslet nad tím jaká pozice ve škole je roli sociálního pracovníka ve školství nejblíže?

Zároveň si přečtěte jak sociální práce ve školství funguje v zahraničí. Najděte si článek, porovnání systémů např. na Slovensku, v Německu nebo Rakousku. 


Sociální práce ve školách v České republice

  • tomuto tématu je stále věnováno málo pozornosti
  • věděčtí odborníci na ni nahlížejí jako na oblast, která není dostatečně rozvinutá - jak v praxi, tak i v odborné přípravě sociálních pracovníků, anebo v rámci vědecko-výzkumné činnosti
  • pracovníci vykonávající tuto činnost spadají stále do kategorie "nepedagogičtí pracovníci"
  • Školní sociální práce tak nebyla doposud institucionalizována, ale v roce 2016 vznikla Asociace školské sociální práce v ČR, která se snaží o legislativní změnu
  • I samotné MPSV má zájem o toto téma a vznikla publikace s názvem:  „Sešit sociální práce - Role sociálního pracovníka ve školství“ (2017),
  •  i Národní ústav pro vzdělávání se této oblasti věnuje v metodice od Beranové a kol. (2012)  „Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce“, která je určená pro pedagotgické pracovníky
  • současná legislativa však upravuje roli sociálního pracovníka pouze ve školských poradenských centrech. 


Tokárová s Matulayovou (2013) pak za jádro moderní školní sociální práce považují zejména tyto činnosti:

  • sociální poradenství
  • případové práce
  • sociálně-pedagogicky orientovaná práce se skupinou
  • školní projekty
  • síťování
  • komunitní práce
  • orientace na volnočasové aktivity
  • zaměření se na rozvoj školy a inovace
  • prevence násilí
  • doprovázení žáků při přechodu ze školy na trh práce apod. 


Zamyslete se nad výhodami a nevýhodami sociálního pracovníka ve škole? Zkuste se zamyslet i nad dopadem na samotné učitele. 

Zdroje: 

TOKÁROVÁ, A., MATULAYOVÁ, T. 2013. Školní sociální pracovník. In Matoušek, O. a kol. Encyklopedie sociální práce. Praha: Portál, s. 470-472 

 BERANOVÁ, K. a kol. 2012. Formy spolupráce s rodinou založené na principech sociální práce - Metodika. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků 

ZITA, J. 2008. Subjekty konstruují objekty. In J. Levická (ed.) Školská sociálna práca. Zborník z konferencie s medzinárodnou účasťou konané 20. apríla 2006 na Fakulte zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity v Trnave, FZaSP TU v Trnave, Trnava