Jonáš Jonáš je žákem 5. třídy základní školy dle § 16, odst. 9, chodí do třídy pro žáky se syndromem ADHD. Kromě ADHD je mu diagnostikována depresivní porucha chování. Žije jenom s matkou, rodiče jsou rozvedeni, sourozence nemá. Vztah rodičů je velmi problematický, otec matku v minulosti slovně i fyzicky napadal. Problémy s chováním se začaly objevovat již v mateřské škole, zejména byla patrná agrese vůči jiným dětem. Jonáš se v krizových situacích projevuje zejména agresivními a afektivními rapty, je agresivní vůči sobě (fackuje se, bije do břicha) i okolí. Objevuje se také suicidální tendence, často jí vyhrožuje, když se mu něco nepovede a nebo mu někdo nadává. V minulosti mu zřejmě někdo ubližoval, o čemž svědčí jeho sny, kresby a častý strach. Hovor často stáčí k hovorům o smrti. Často s ostatními jedná manipulativně, zejména za účelem dosáhnutí toho, co chce. Také nerespektuje nastavená pravidla a má tendence posouvat hranice ve svůj prospěch. Silné emocionální rozladění lze pozorovat ve chvílích, kdy je Jonáš s něčím nespokojen, například při kontaktu s otcem. Při rozhodování o svěření do péče Jonáš vyslovil přání, že k otci nechce, jinak „vyleze na strom a zabije se”. Silné afekty a emocionální rozladění se objevuje při předávání, doma likviduje hračky, které od něj dostává. Otec bohužel nerespektuje Jonášovy potíže, dává za vinu jeho matce, že z něj dělá schválně nemocného. Také nesouhlasí s medikací, kterou Jonáš bere na ADHD. Ve škole je Jonáš vynikajícím studentem. Má dobrý všeobecný přehled, dosud měl na vysvědčení samé jedničky. Je výrazně intelektuálně zaměřen, v hodinách je aktivní. Klade na sebe vysoké nároky, neúspěch bere jako selhání, které posuzuje velmi sebekriticky. V průběhu výuky nijak nepotřebuje pomoc asistenta pedagoga, jen je často nutné včas podchytit stav, kdy se dostává do záchvatu. I přes výborné studijní výsledky má tendenci odbíhat od náročnějších úkolů, někdy svou inteligenci využívá k manipulaci (využívá neznalosti ostatních). Patrná je zejména hyperaktivita a impulzivita, často vykřikuje (zejména v situace, kdy ví správnou odpověď na nějakou otázku, nedává tak šanci ostatním, kteří se hlásí), na židli se různě ošívá a klepe propiskou o stůl. Nepozornost je ukazuje spíše v předmětech, které jej nebaví. Jonáš nemá mezi spolužáky ve třídě přítele, což je zřejmě kvůli jeho časté agresi. Volný čas tráví hlavně s rodinou. Baví ho hry na počítači, malování, skládání lega a puzzlí.