ADHD, ADD • ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) o Porucha pozornost s hyperaktivitou • ADD (Attention Deficit Disorder) o Porucha pozornosti bez hyperaktivity • Neurovývojový syndrom, který je daný narušením oblastí mozku • Projevuje se dlouhodobě nepřiměřenou úrovní pozornosti, impulsivity a hyperaktivity o Alespoň 6 měsíců, doma i ve škole, vývoj neadekvátní věku • Diagnózu může stanovit psychiatr, neurolog, klinický psycholog Výskyt • 6-9 % v dětské populaci • Výskyt v poměru 10:1 v neprospěch kluků • U dívek častější ADD Příznaky • Poruchy pozornosti o Obtížná koncentrace na úkoly o Nedokáže udržet pozornost o Zdá se, že neposlouchá o Nedokončuje započaté činnosti o Vyhýbá se úkolům s velkým mentálním úsilím o Nepořádnost, roztržitost, ztrácení věcí o Potíže věnovat pozornost nejen úkolům ve škole, ale také soustředit se na praktické dovednosti • Hyperaktivita o Neposedný, vrtí se, nevydrží sedět o Pobíhá – pořád v pohybu o Vyrušuje, je hlučný, obtížné zachovává klid o Mnohomluvný o Chování je nepřiměřené a nevhodné vzhledem k situaci o Sklon k neustálému povídání, vykřikování, skáčou do řeči, roztržité, zapomínají a ztrácí věci • Impulsivita o Nezadržitelný v řeči o Odpověď vyhrkne bez přemýšlení o Nedokáže čekat o Přerušuje ostatní v činnostech, skáče do řeči o V danou chvíli se věnují tomu, co je nejpřitažlivější Obtíže dětí s ADHD • Sebekontrola • Soustředění – lehké rozptýlení • Duchem nepřítomni • Skáčou do řeči • Snížená kontrola míry nebezpečí • Špatný smysl pro čas • Problémy plánovat • Nízké sebehodnocení • Silné emoční projevy • Sociální signály nevnímají, vnímají opožděně – sociální izolace • Zhoršená motorická koordinace • Poruchy senzomotorických funkcí • Potíže s dodržováním pravidel – proto často první obtíže po nástupu školní docházky Silné stránky • Kreativita • Nadšení pro věc • Starostliví • Rychle (i roztěkaně) jim to myslí • Dobře se intuitivně učí Podpůrná opatření ve vzdělávání • Řád, hranice, pravidla, struktura • Prostředí třídy – „klasické frontální uspořádání“ • Pracovní místo dítěte – segmenty, příprava pomůcek • Segmenty – škola i doma, místo pro relaxaci • Koncentrace – oslovení, oční kontakt • Zadání – pokyny jasné, stručné, v písemné podobě, pokyny rozfázovat • Využívat názor, praktické věci, zkušenost dítěte, vizualizace • Úkoly – na stejné místo na tabuli, ponechat dlouhou dobu, kontrola zapsání • Zklidnění, zmírnění projevů hyperaktivity • Umožnit pohyb, krátké přestávky, častější střídání činností, psychomotorická cvičení • Řízení chování (semafor, dohody, tabulky – sebehodnocení) • Relaxace • Neposedné prsty – „overball pod lavicí, „spinner“ • Podporovat pozitivní motivaci • Rozvíjet pozitivní sebepojetí a sebehodnocení • Emocionální podmínky – bezradnost (semafor) Literatura WOLFDIETER, J. a A. TROJANOVÁ. ADHD-100 tipů pro rodiče a učitele. Edika, 2013. ISBN 9788026601586 CARTER, Cheryl R. Dítě s ADHD a ADD doma i ve škole: praktický rádce pro rodiče i učitele. Praha: Portál, 2014. ISBN isbn:978-80-262-0621-7. RIEF, Sandra F. Nesoustředěné a neklidné dítě ve škole: praktické postupy pro vyučování a výchovu dětí s ADHD. Vyd. 4. Přeložil Lenka STAŇKOVÁ. Praha: Portál, 2010. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-7367-728-2.