Dyslexie „Dyslexii se rozumí omezená schopnost naučit se číst navzdory normální inteligenci, dobrému tělesnému i duševnímu zdraví, přiměřené vzdělávací nabídce, motivaci a vyvíjenému úsilí dotyčného jedince.“ (Jošt, 2011, s.20) • Rychlost o Dítě luští písmena, hláskuje, neúměrně dlouho slabikuje nebo naopak domýšlí slova. o Ptyp vs. Ltyp– správná identifikace písmen, ovšem nechápe obsah textu vs. špatná identifikace písmen, ale dobré porozumění textu • Chybovost o Záměna tvarově podobných – p-b-d o Záměna zvukově podobných – t-d i zcela nepodobných o Záměna slabik, slov či jejich vynechávání • Technika čtení o Při běžné výuce četby (analyticko-syntetická metoda) přetrvávající návyk dvojího čtení – nejdříve pro sebe a pak nahlas o Dlouhodobě problémy se spojováním hlásek do slabik • Porozumění o Je závislé na předchozích ukazatelích – rychlém a hbitém dekódování, syntéze písmen a odhalení obsahu Dyslexie a její náprava/reedukace - Reedukace dyslexie vychází z analyticko-syntetické metody čtení. - Vlastní čtení se skládá ze 2 oblastí, které se vzájemně ovlivňují (O. Zelinková, 2015): o Technika čtení, dekódování ▪ Zrakoprostorová identifikace písmen, ▪ Spojení hláska - písmeno, ▪ Spojování písmen do slabik, ▪ Čtení slov se zvyšující se náročností hláskové stavby, ▪ Čtení vět, souvislého textu. o Porozumění ▪ Porozumění izolovaným výrazům, ▪ Mechanické porozumění na základě paměti, ▪ Porozumění na základě pochopení souvislostí. - Základní techniky práce s textem o Metoda obtahování o Metoda Fernaldové o Metoda postřehování o Čtení se záložkou (okénkem) o Čtení v duetu o Metoda vyhledávání chyb o Metoda dublového čtení o Nácvik dlouhých a krátkých samohlásek o Metoda globálního čtení Tištěné materiály k práci s žáky se SPU v oblasti Českého jazyka Nácvik čtení analyticko-syntetickou metodou: Podpora identifikace písmene: 1. Rozvoj sluchového vnímání: • Bednářová, J. Sluchové vnímání. Brno: PPP. • Bělková, M. & Jirušková, M. Sluchové vnímání – rozlišování měkkých a tvrdých slabik. Brno: PPP. • Frančíková, R. & Štanclová, E. (2013). Šimonovy pracovní listy 15 – Rozvoj sluchového vnímání Rozlišování hlásek, slabik a slov. Praha: Portál. • Jirušková, M. & kol. Sluchové vnímání – sluchová analýza a syntéza řeči. Brno: PPP. • Gošová, V. (2013). Kuliferda. Sluchové vnímání I/II. Praha: Raabe. • Krejčová, K. & Pechancová, J. (2013). Sluchové vnímání – Pracovní sešit 4. Praha: Raabe. • Michalová, Z. (2016). Sluchové vnímání. Havlíčkův Brod: Tobiáš • Portál Učení v pohodě • Logico Piccolo 2. Rozvoj zrakového vnímání Literatura: • Bednářová, J. (2010). Zrakové vnímání: Optická diferenciace. Praha: Dyscentrum. • Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání 1 – 3 díl. Příběhy krtka Barbory. Brno: Edika. • Gošová, V. (2013). KuliFerda. Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Zrakové vnímání I, II. • Krejčová, K. & Pechanová, J. (2013). Zrakové vnímání - pracovní sešit. Praha: Raabe. • Matoušková, E. (2015). Posilování sluchové a zrakové percepce. Katalog podpůrných opatření. Zrakové postižení nebo oslabení zrakového vnímání. • Portál Učení v pohodě • Logico Piccolo 3. Rozvoj prostorové a pravolevé orientace • Balharová, K., Suchoňová-Balogová, M. & Bubeníčková, P. (2012). Nápravná cvičení. Praktické materiály pro výuku žáků se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ. Praha: Raabe. • Balharová, K., Suchoňová-Balogová, M. & Bubeníčková, P. (2014). Nápravná cvičení II. Praktické materiály pro výuku žáků se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ. Praha: Raabe. • Bednářová, J. (2004). Prostorová orientace. Brno: PPP. • Bednářová, J. & Šmarda, R. (2004). Orientace v čase. Brno: PPP. • Bednářová, J. (2012a). Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let. Brno: Edika. • Bednářová, J. (2012b). Orientace v prostoru a čase pro děti od 5 do 7 let. Brno: Edika.• Rödlingová, B. (2009). Jak dlouho trvá rok? Plzeň: Fraus. • Vodička, I. (2015). Levá a pravá – Pracujeme s levákem v předškolním věku. Praha: Raabe. • Weinholdová, A. (2010). Poznáváme hodiny a čas. Praha: Albatros. Materály O. Zelinkové (www.zelinkova.cz) • 1. díl: ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. I., Rozlišování krátkých a dlouhých samohlásek. Praha: DYS, 1996. • 2. díl: ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. II., Rozlišování slabik dy-di, ty-ti, nyni, rozlišování sykavek. Praha: DYS, 2003 • 3. díl: ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. III., Cvičení sluchové analýzy a syntézy. Praha: DYS, 2003 • 4. díl: ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. IV., Rozlišování b-d-p. Praha: DYS, 2003. • 5. díl: ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. V., Čtenářské tabulky. Praha: DYS, 1996. • 6. díl: ZELINKOVÁ, Olga. Cvičení pro dyslektiky. VI., Pravo-levé orientace. Praha: DYS, 1996. Slabikování: • Postřehování slabik (Bednářová, J.) • Hrajeme si s písmeny - rozlišování hlásek (O. Zelinková, nakl. DYS), • Čtenářské tabulky - základní soubor (J. Novák, nakl. Tobiáš) • Čtenářské tabulky - rozšiřující soubor (J. Novák, nakl. Tobiáš) Čtení souvislého textu: • Hrou s písmeny k lepšímu čtení (E. Kubická, nakl. Grafie) • Když dětem nejde čtení 1. (čtení slov s otevřenou slabikou), 2. (čtení slov s uzavřenou slabikou), (S.Emmerlingová) (nakl. Portál) • Nauč mě správně číst (H. Tymichová, nakl. Práce) • Čtení pro mne (Bednářová, J.) • Základy čtení I, II ( Z. Michalová, nakl.Tobiáš) • Dyslektická čítanka – pro všechny ročníky ZŠ, texty upraveny pro žáky s obtížemi ve čtení ( Z. Michalová, nakl.Tobiáš) • Čtení mě baví I.díl, II.díl (Zelinková)• Multimediální interaktivní Testy a Slabikář pro děti od 4 let, k možnému odhalení a prevenci počátečních problému pří čtení a psaní (Kupčíková, A. www.dys.cz) • Ariadnina nit – J. Bajtík Pro starší žáky na 2. stupni • Život rytíře - text upraven pro dyslektické žáky (K. Balharová – cca 5. – 6. třída) • Astronomie bez dalekohledu – text upraven pro dyslektické žáky (K. Balharová – 8.; 9. třída) • Logico Piccolo – Pracovní karty pro český jazyk, porozumění, apod. Internetové odkazy http://www.dyscentrum.org/vzdelavani www.kaminet.cz www.dys2.org www.dys.cz https://www.tablexia.cz/cs/ http://labyrinthschool.cz/ www.vasedeti.cz www.zelinkova.cz Literatura: • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Dyslexie, D&H, 2007. • JUCOVIČOVÁ, D., ŽÁČKOVÁ, H. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Praha: Portál, 2009. • JOŠT, J. Čtení a dyslexie. Praha: Grada, 2011. • ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015. • ČERNÁ, M., STRNADOVÁ, I. Dyslexie. Detektivní úkoly pro malé čtenáře. Praha: Fragment, 2011. • BUREŠOVÁ, J. Povím Vám o dyslexii. Brno: Edika, 2016