Edukace žáků se SPU a faktory ji ovlivňující Vstup do základní školy - Podmíněný školní zralostí • Tělesná zralost a zdravotní stav • Úroveň vyspělosti kognitivních funkcí (vizuomotorika, grafomotorika, řeč, sluchové/zrakové vnímání, vnímání prostoru, vnímání času, základní matematické představy} • Úroveň práceschopnosti (pracovní předpoklady, návyky - zájem o učení, chuť poznávat) • Osobnost (emocionálně-sociálnízralost-vyrovnanost) Vzdělávání na 1. stupni ZŠ • Adaptační období - Fáze stabilizace - Fáze završení • Vývoj psychiky dítěte a jeho postojů ke škole v návaznosti na projevující se SPU o Budování dovedností v návaznosti na roli školáka vs. selhávání o Budování sociální role v kolektivu vs. Nepřiměřené projevy o Hodnocení jako nástroj motivace vs. Trvalé selhávání o „Pocit odlišnosti" o Sebejistota vs. Nepřiměřené kompenzační mechanismy Spojení problémů v chování a SPU Nápadné rysy chování u dětí s dyslexií (N-500 dětí) (Klasenová, 1971): • Strach - 65 % • Neuroticismus u žáků s SPU - 40 % o Kousání nehtů, cucání palce, poruchy spánku • Nedostatečná koncentrace pozornosti - 39 % • Infantilita - 33,2 % Čtyři reakce dětí s dyslexií (Schenk-Danzingerová, 1975 in Pokorná, 2001) • Obranné a vyhýbavé mechanismy • Kompenzační mechanismy • Agresivita a projevy nepřátelství • Úzkostné stažení se do sebe Faktory ovlivňující edukaci žáků se SPU A. Škola a učitel • Škola a její základní úkoly o Bezpečné prostředí o Respektování individuálních potřeb dítěte • Vztahy mezi aktéry edukace o Vztah učitel - žák o Vztah učitel - žák - rodič • Vztah s vrstevníky o Přátelské vs. nepřátelské vztahy B. Osobnostní - Vnitřní podmínky ovlivňující vzdělávání žáka 1. Deficity v sociálních dovednostech • 1/3 žáků (1/2) se SPU má deficity v sociálních dovednostech • Mohou být přítomny jako primární obtíže, či vznikat jako důsledek dlouhodobého neúspěchu • Obtíže výrazně znevýhodňující žáka se SPU v každodenním životě - ve škole, doma či při hře • Ne vždy jsou tyto obtíže zohledňovány při vzdělávání žáků s SPU - je však nutné je reflektovat a posilovat dobré vztahy se spolužáky 2. Emocionalita žáků se spu Nízké sebehodnocení • Trvalý neúspěch a neschopnost dosáhnout rozvoje kompetencí vede k celkovému negativnímu sebehodnocení Úzkost • Žáci se SPU vykazují větší úzkost než jejich vrstevníci - nároky a tlak školního prostředí indikují úzkost/paniku Úroveň resilience 3. Styly učení ve školním prostředí • Vznikají na genetickém podkladě • Ovlivňuje je charakter učiva, věk i vzdělávací cíl • Auditívni typ • Vizuální typ • Haptickýtyp • Motorický typ 4. Komunikace" • Žáci s SPU často používají k získání pozornosti nevhodné způsoby • Úroveň reakcí v komunikace je nižší, než odpovídá věku • Pokud žáci s SPU žádají o pomoc/podporu, mohou selhávat ve schopnosti vyjádřit, co přesně potřebují • Menší tendence ptát se pro získání dalších informací Specifický logopedický nález zahrnuje: a. Artikulační neobratnost i. Žák umí tvořit hlásky/slova, artikulace je však namáhavá, těžkopádná, neobratná a často méně srozumitelná b. Specifické asimilace i. Postihují sykavky (cvrci, čvrtci namísto cvrčci) ii. Tvrdé a měkké hlásky (prázniny namísto prázdniny; nyný namísto nyní} iii. Problém se správnou výslovností hlásek ve slově, byť samostatně je vyslovit umí (sešity, sušenky, sušenky) C. Rodina • Hlavní výchovný činitel, dominantní pro socializaci dítěte - Výchovné styly Sourozenecké konstelace • Vztahy mezi sourozenci a fungování rodiny mohou být ovlivněny reakcí rodičů na potřeby dítěte SPU Literatura BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení: text k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012. 237 s. ISBN 9788073152321. ŠAUEROVÁ, M., ŠPAČKOVÁ, K., NECHLEBOVÁ, E. Speciální pedagogika v praxi. Komplexní péče o dětiseSPUCH. Praha: Grada, 2012. ISBN: 978-80-247-4369-1. ZELINKOVÁ, O. Poruchy učení. Praha: Portál, 2015.