Stimulace dílčích funkcí - Podpora percepčně kognitivních funkcí jako základ pro osvojování trivia - Základní předpoklad pro osvojení čtení, psaní a počítání - Není cíleno pouze na žáky v riziku vzniku SPU, ale všechny žáky - Dělení dílčích funkcí dle Zelinková, 2003 o Sluchová percepce o Zraková percepce o Pravolevá a prostorová orientace o Automatizace o Paměť o Koncentrace pozornosti o Motorika, grafomotorika (GM) - Základním prostředkem stimulace – HRA o Individuální, skupinová/ S pomůckami, pracovními listy, v prostoru, apod. - Stimulace by se měla stát BĚŽNOU součástí výuky ve škole minimálně v 1. a 2. třídě Sluchová percepce - Sluchové vnímání se vyvíjí od prenatálního období - Vývoj od zvuků (věta – akustická jednotka) až ke vnímání jejich elementů - U žáků s SPU o Opožděný vývoj sluchových funkcí o Obtíže při rozeznávání hlásek a jejich skládání do slov - Reedukace sluchové percepce zahrnuje: o Nácvik naslouchání o Nácvik sluchové paměti o Cvičení sluchové diferenciace (sluchového rozlišování) o Cvičení sluchové analýzy a syntézy o Vnímání a reprodukce rytmů - Literatura: o Bednářová, J. Sluchové vnímání. Brno: PPP. o Bělková, M. & Jirušková, M. Sluchové vnímání – rozlišování měkkých a tvrdých slabik. Brno: PPP. o Frančíková, R. & Štanclová, E. (2013). Šimonovy pracovní listy 15 – Rozvoj sluchového vnímání Rozlišování hlásek, slabik a slov. Praha: Portál. o Jirušková, M. & kol. Sluchové vnímání – sluchová analýza a syntéza řeči. Brno: PPP. o Gošová, V. (2013). Kuliferda. Sluchové vnímání I/II. Praha: Raabe. o Krejčová, K. & Pechancová, J. (2013). Sluchové vnímání – Pracovní sešit 4. Praha: Raabe. o Michalová, Z. (2016). Sluchové vnímání. Havlíčkův Brod: Tobiáš o Portál Učení v pohodě Prostorová a pravolevá orientace - Orientace v prostoru o Zvládnutí orientace v prostoru ovlivňuje schopnost čtení, psaní, počítání, orientaci na mapě, motoriku a celkovou orientaci v životě. o Orientace v makroprostoru vs. mikroprostoru - Pravolevá orientace (PLO) o Rozlišení pravé a levé ruky/ pravé a levé části těla o Rozlišování PL na ploše a na druhé osobě o Ve čtení se nezvládnutí PLO projevuje inverzemi (b-d), zrcadlovým čtením. o Souvislost také s matematikou (6-9); (p-b-d) - Literatura: o Balharová, K., Suchoňová-Balogová, M. & Bubeníčková, P. (2012). Nápravná cvičení. Praktické materiály pro výuku žáků se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ. Praha: Raabe. o Balharová, K., Suchoňová-Balogová, M. & Bubeníčková, P. (2014). Nápravná cvičení II. Praktické materiály pro výuku žáků se specifickými poruchami učení na 1. st. ZŠ. Praha: Raabe. o Bednářová, J. (2004). Prostorová orientace. Brno: PPP. o Bednářová, J. & Šmarda, R. (2004). Orientace v čase. Brno: PPP. o Bednářová, J. (2012a). Orientace v prostoru a čase pro děti od 4 do 6 let. Brno: Edika. o Bednářová, J. (2012b). Orientace v prostoru a čase pro děti od 5 do 7 let. Brno: Edika. o Rödlingová, B. (2009). Jak dlouho trvá rok? Plzeň: Fraus. o Vodička, I. (2015). Levá a pravá – Pracujeme s levákem v předškolním věku. Praha: Raabe. o Weinholdová, A. (2010). Poznáváme hodiny a čas. Praha: Albatros. Zraková percepce - Rozvoj zrakového vnímání je součástí přípravy na čtení a psaní. - Rozvoj zrakového vnímání musí být součástí reedukačních cvičení. o Nedostatečně rozvinuté zrakové vnímání může být jednou z příčin obtíží při osvojování čtení a psaní. - Student obtížně rozlišuje detaily (b-p-d, m-n) - Obtíže v udržení očních pohybů (zleva-doprava). - Rozvoj zrakové percepce o Rozlišování barev a tvarů o Zraková analýza a syntéza o Zraková paměť o Rozlišování figura – pozadí o Rozlišování inverzních (reverzních) figur o Cvičení očních pohybů o Postřehování, zvětšování rozsahu fixací - Zraková diferenciace - Určování shod a rozdílů s obrázky předmětů i nesmyslnými tvary, - Hledání rozdílů, hledání shod, podtrhej písmena, která jsou stejná jako písmena na začátku, vybarvi písmeno „b“, dokreslování obrázků nebo písmen. - Zraková analýza a syntéza - skládání rozstříhaných obrázků (např. pohlednic), - skládání dřevěných kostek s obrázky, - dokreslování obrázků nebo písmen, - skládání písmen z prvků, - skládání slov z částí, cílem je globální vnímání slova, dítě skládá slovo, které je rozstříhané na části, ne na písmena. - Zraková paměť - Zásadní pro zapamatování tištěných a psaných písmen, čísis - Obkreslování dříve sledovaných různých sestav kostek, domina, uspořádaných předmětů, - Předložíme dva, tři i více předmětů/obrázku, po zakrytí je jmenují zpaměti, - Krátkodobé exponování písmen, slabik, slov – student je následně opakuje, píše, - Pexeso, hrací karty - Literatura: o Bednářová, J. (2010). Zrakové vnímání: Optická diferenciace. Praha: Dyscentrum. o Bednářová, J. (2014). Rozvoj zrakového vnímání 1 – 3 díl. Příběhy krtka Barbory. Brno: Edika. o Bednářová, J. & Šmardová, V. (2015). Školní zralost. Brno: Edika. o Gošová, V. (2013). KuliFerda. Pro žáky s SPU na 1. stupni ZŠ. Zrakové vnímání I, II. o Krejčová, K. & Pechanová, J. (2013). Zrakové vnímání - pracovní sešit. Praha: Raabe. o Matoušková, E. (2015). Posilování sluchové a zrakové percepce. Katalog podpůrných opatření. Zrakové postižení nebo oslabení zrakového vnímání. o Portál Učení v pohodě