4.část Metody výuky elementárního čtení Literatura a odkazy: FABIÁNKOVÁ, B., HAVEL, J., NOVOTNÁ, M. Výuka čtení a psaní na 1.stupni základní školy. Brno 1999 FASNEROVÁ, M. Prvopočáteční čtení a psaní. Praha: Grada 2018 Pomůcky: Čítanka, živá abeceda Pomůcky pro výuku čtení Současné metody Metoda analyticko – syntetická Metoda globální Metoda genetická Sfumato – splývavé čtení Alternativní metody Metoda dobrého startu Metoda Montessori Waldorfská metoda čtení Genetická metoda 1. etapa : Průpravné období 2. etapa: Vytváření základních čtenářských návyků - žáci pracují s učebnicemi, pracovními sešity - čtení slabik di, ti, ni, dy, ty, ny, dě, tě, ně, bě, pě, vě mě, slov, ve kterých se objevují - seznamování s grafémy malé tiskací abecedy 3. etapa: Plynulé čtení s porozuměním, zvětšování zrakového pole Analyticko – syntetická metoda 3 období (1.třída) 1. Jazyková příprava žáků na čtení (6-8 týdnů) – předslabikářové období 2. Slabičně analytický způsob čtení (22 týdnů) – slabikářové období 3. Plynulé čtení slov, vět, textu (4-8 týdnů) – poslabikářové období