5.část Čtenářská gramotnost, přístupy a strategie při výuce čtení, podpora čtenářství žáků se SVP. Osnova: RVP – vzdělávací oblast Literární výchova Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost Roviny čtenářství Cíle čtenářské gramotnosti Příklady rozvoje čtenářské gramotnosti Žáci se SVP Literatura a odkazy: Čtenářská gramotnost ve výuce, metodická příručka, NÚV, Praha, 2011 Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010 https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/14941/METODICKA-DOPORUCENI-PRO- ROZVIJENI-CTENARSKE-GRAMOTNOSTI.html/ ČÁP, J. MAREŠ, J, Psychologie pro učitele, Praha: Portál, 2001. HAVEL, J.NAJVAROVÁ,V. Rozvíjení gramotnosti ve výuce na 1. stupni ZŠ, Masarykova univerzita Brno:2011 HOLT, J. Jak se děti učí číst. Praha: Agentura Strom, 1995. MAREŠ, J. PRŮCHA, J. WALTEROVÁ, E. Pedagogický slovník,Portál:2001 DOLEŽALOVÁ, J. Jazyková a literární gramotnost v předškolním věku. Zlín, Univerzita T. Bati, 2018 RVP ZV Pomůcky: Ukázky pomůcek a materiálů, čítanek Ukázka projektu Knihovna Studijní materiál Faktory ovlivňující čtenářskou gramotnost - endogenní - exogenní Roviny čtenářství (Gramotnosti ve vzdělávání, VÚP Praha, 2010): - vztah ke čtení - doslovné porozumění - vysuzování a hodnocení - metakognice - sdílení - aplikace Metody rozvoje čtenářské gramotnosti Volné psaní Pětilístek Čtení s předvídáním Čtení s tabulkou předpovědí Ano – ne I.N.S.E.R.T Dílna čtení Skládankové učení Klíčová slova Myšlenkové mapy Metoda Kostka Metoda V-Ch-D Další příklady aktivit  vysvětlování neznámých pojmů, významově opačná x podobná slova, najdi synonyma k daným slovům  vlastní ilustrace k textu, srovnání textu a ilustrace v knize k němu, pokus o komiks  vyprávění - vlastní zážitky ve srovnání s texty (prázdniny, vánoce…..)  recitace, zpaměti jednoduché básničky, hledání a zapisování rýmů  předčítání – otázky, vysvětlování slov, popis obrázků, srovnání s vlastní zkušeností, ilustrace k předčítanému, dabingové čtení (čtení zároveň s učitelem)  orientace v textu – odstavce, řádky (najdi začátek – konec věty, odstavce), hledání vět, slov podle pokynů ( druhy slov, řádek, odstavec umístění, konec a začátek slova….. x-tá věta)  hledání v textu ( přesmyčky slov z textu, slova podle začátku a konce, rytmu, počtu slabik)  skládání rozstříhaného textu, pomíchané věty (několik vět z přečteného textu rozstříháme nebo napíšeme pomíchaně na papír – doporučujeme použít rozdílné písmo)  odpovědi na otázky k textu (viz hledání informací), oprava výroku, pravdivost tvrzení (ano –ne), otázka s výběrem odpovědi (a,b,c) – viz ANO - NE  mezi jednotlivými slovy v textu nejsou mezery, pokus se slova správně oddělit čárou (opíšeme několik vět z přečteného textu bez mezer)  označ slova, která se v textu nevyskytují (vypíšeme několik slov z textu a mezi několik dalších, naprosto bez souvislosti  dej do kroužku slova, která jsou napsaná správně, zkontroluj s předchozím textem (do několika slov z textu napíšeme další slova, ale s pravopisnou chybou)  vyber nebo vyměň název  domysli (spíš vyprávěj, ale i napiš) konec čteného textu atd… Hry, soutěže  předvádění textu( nebo jen názvu nebo některého slova pantomimou,  hra město, jméno, zvíře, věc,  slova z písmen jiných (dlouhých) slov nebo jinak vybraných písmen,  slovní kopaná, přesmyčky ze slov v textu,  na co slovo začíná, končí ( u mladších, u starších spíš obráceně – najdi slovo, které končí na….)  pexesa s písmenky  osmisměrky,  šifry Žáci se SVP - dyslexie a rozvoj čtenářství - diferenciace – hodnocení - motivace