Mentální postižení a PAS 1 - lehké mentální postižení

Týden 7

Legislativa (ve znění pozdějších předpisů): 

Školský zákon č. 561/2004 Sb.
Vyhlášky č. 27/2016 Sb. a č. 72/2005 Sb.

Platnost k 1.1.2021:
file:///C:/Users/Bazalova/Downloads/27-2016-1.1.2021-1.pdf
file:///C:/Users/Bazalova/Downloads/72-2005-1.1.2021.pdf

Změny ve vzdělávání (r. 2021)

Vyhláška č. 27/2016 Sb. o vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a žáků nadaných:

Pedagogická intervence

(1) Pedagogická intervence slouží zejména k podpoře vzdělávání žáka se speciálními vzdělávacími potřebami ve vyučovacích předmětech, kde je třeba posílit jeho vzdělávání, ke kompenzaci nedostatečné domácí přípravy na výuku a k rozvoji učebního stylu žáka.

(2) Pedagogickou intervenci poskytuje základní škola, školní družina, školní klub nebo střední škola.

(3) Pedagogická intervence se poskytuje jako podpůrné opatření prvního stupně.

(4) Pedagogickou intervenci souběžně využívá více žáků, je-li to možné a vhodné


Revize RVP ZV 

Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy vydalo upravený Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. Cílem revize bylo modernizovat obsah vzdělávání v digitální oblasti tak, aby odpovídalo dynamice a potřebám 21. století. V upraveném RVP ZV se zavádí vzdělávací oblast Informatika a rozvoj digitální gramotnosti žáků se zařazuje na úroveň klíčové kompetence.

Článek k novelám v legislativě:

https://www.inkluzivne.cz/33/novinky-ve-skolskych-pravnich-predpisech-pro-rok-2021-novela-vyhlasky-c-27-2016-sb-narizeni-vlady-c-75-2005-sb-a-vyhlasky-c-72-2005-sb-uniqueidmRRWSbk196FNf8-jVUh4EsI2FwHlY2W2sEfD8Vy1OB0/?uri_view_type=4
---------------------------------------------------------------

Pro žáka s MP podpůrná opatření (PO) v oblastech:

1. Organizace výuky
2. Modifikace metod a forem
3. Intervence
4. Pomůcky
5. Úpravy obsahu vzdělávání
6. Hodnocení
7. Příprava na výuku
8. Podpora zdravotní a sociální
9. Práce s třídním kolektivem
10. Úprava prostředí

ORGANIZAČNÍ PODMÍNKY VEDOUCÍ K NAPLNĚNÍ PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ:
1. Individuální vzdělávací plán
2. Plán pedagogické podpory (zpráva o poskytnuté pedagogické podpoře)
3. Případová konference
4. Krizový scénář
5. Uzpůsobení zkoušek při vstupu na střední školu a při jejím ukončování
6. Karta žáka 

ERSONÁLNÍ PODMÍNKY VEDOUCÍ K IMPLEMENTACI PODPŮRNÝCH OPATŘENÍ:
1. Asistent pedagoga
2. Druhý učitel
3. Školní speciální pedagog
4. Školní psycholog
5. Koordinátor žákovského parlamentu
6. Komunikátor „škola – rodina“
7. Sociální pedagog
8. Poradenský pracovník školského poradenského zařízení (SPC, PPP)
9. Přepisovatel mluveného slova
10. Instruktor prostorové orientace
11. Tlumočník českého znakového jazyka
12. Školní logoped


Karty podpůrných opatření

1 Organizace výuky

1.1 úprava režimu výuky (časová a místní)
1.2 další pracovní místo pro žáka (ve třídě i mimo třídu)
1.3 jiné prostorové uspořádání výuky
1.4 úprava zasedacího pořádku
1.5 snížení počtu žáků ve třídě
1.6 vzdělávání v jiném než školním prostředí
1.7 mimoškolní pobyty a výcviky

2 Modifikace vyučovacích metod a forem

2.1 způsoby výuky adekvátní pedagogické situaci
2.2 individuální práce se žákem v průběhu výuky
2.3 strukturalizace výuky
2.4 kooperativní učení
2.5 metody aktivního učení
2.6 výuka respektující styly učení
2.7 podpora motivace žáka
2.8 prevence únavy a podpora koncentrace pozornosti
2.9 kontrola pochopení osvojovaného učiva

3 Intervence
3.1 spolupráce rodiny a školy
3.2 rozvoj jazykových kompetencí
  • 3.2.1. lexikálně sémantické
  • 3.2.2 morfologicko syntaktické
  • 3.2.3 pragmatické
  • 3.2.4 foneticko fonologické
  • 3.2.5 výuka českého znakového jazyka
  • 3.2.6 jazyková podpora v češtině jako v druhém jazyce
3.3 intervenční techniky
  • 3.3.1 využití metody VTI
  • 3.3.2 expresivní techniky (arte, drama, muziko-terapie)
  • 3.3.3 zooterapie a stimulační techniky
3.4 intervence nad rámec běžné výuky
3.5 rozvoj specifických dovedností a poznávacích funkcí
  • 3.5.1 posilování sluchové a zrakové percepce;
  • 3.5.2 podpora rozvoje myšlenkových operací;
  • 3.5.3 trénink paměti
  • 3.5.4 trénink koncentrace pozornosti;
  • 3.5.5 zácvikové pobyty
  • 3.5.6 rozvoj exekutivních funkcí;
  • 3.5.7 nácvik orientace v čase;
3.6 nácvik sebeobslužných dovedností
3.7 nácvik sociálního chování
3.8 zvládání náročného chování
3.9 metodická intervence směrem k pedagogům
3.10 výuka prostřednictvím podporující a alternativní komunikace

4 Pomůcky
4.1 didaktické pomůcky
4.2 speciální didaktické pomůcky
  • 4.2.1 audioknihy
  • 4.2.2 pomůcky k TV
  • 4.2.3 pomůcky k AAK
  • 4.2.4 pomůcky k získávání a uchování informací
  • 4.2.5 pomůcky pro rozvoj manuálních dovedností
4.3 reedukační a kompenzační pomůcky
  • 4.3.1 pomůcky k vybavení třídy (nábytek, prac. plocha)
  • 4.3.2 pomůcky usnadňující sebeobsluhu (hygiena)
5 Úpravy obsahu vzdělávání
5.1 respektování specifik žáka
5.2 úprava rozsahu a obsahu učiva
5.3 rozložení učiva z důvodu těžkého deficitu
5.4 rozložení učiva pro žáky ohrožené předčasným odchodem ze vzdělávání
5.5 obohacování učiva
5.6 modifikace podávané informace

6 Hodnocení
6.1 individualizace hodnocení
6.2 podmínky a metody dlouhodobého sledování žáků
6.3 rozšířené formy hodnocení
6.4 posílení motivační funkce hodnocení

7 Příprava na vyučování
7.1 jiné formy přípravy na vyučování

8 Podpora sociální a zdravotní
8.1 léčebná a režimová opatření
8.2 odlišné stravování
8.3 spolupráce s externími poskytovateli služeb
8.4 podávání medikace
8.5 reedukační a socializační pobyty

9 Práce s třídním kolektivem
9.1 klima třídy

10 Úprava prostředí
10.1 úprava prostředí
10.2 stavební úpravy, bezbariérovost
-------------------------------
VIDEO SPMP O OSAMOSTATŇOVÁNÍ DOSPÍVAJÍCÍCH DĚTÍ S MP Z POHLEDU RODIČŮ


VIDEO O MARII S LMP
........................................................................

Další materiál ke vzdělávání žáků s LMP