ŽÁK S LEHKÝM MENTÁLNÍM POSTIŽENÍM Obsah obrázku text, bílá tabule Popis byl vytvořen automaticky •Speciální vzdělávací potřeby •Role žáka •Role učitele •Metody •Pomůcky • SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY SVP osob s MP: https://www.youtube.com/watch?v=9uBbxHLlIww Vzdělávání žáků s PAS: https://www.youtube.com/watch?v=VrbJDVx1asQ Obsah obrázku text, osoba, interiér, skupina Popis byl vytvořen automaticky SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY Za žáky se speciálními vzdělávacími potřebami jsou dle § 16 školského zákona (zákon č. 561/2004 Sb. o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání) považovány osoby: •se zdravotním postižením (tělesným, zrakovým, sluchovým, mentálním, autismem, vadami řeči, souběžným postižením více vadami, vývojovými poruchami učení nebo chování) •se zdravotním znevýhodněním (zdravotním oslabením, dlouhodobým onemocněním a lehčími zdravotními poruchami vedoucími k poruchám učení a chování) •se sociálním znevýhodněním (z rodinného prostředí s nízkým sociálně kulturním postavením, ohrožení sociálně patologickými jevy, s nařízenou ústavní výchovou nebo uloženou ochrannou výchovou a žáci v postavení azylantů a účastníků řízení o udělení azylu) Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření Obsah obrázku osoba, stůl, dítě, interiér Popis byl vytvořen automaticky SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY vJAKÉ JSOU KONKRÉTNÍ SVP ŽÁKA S LMP? vJAKÉ JSOU KONKRÉTNÍ MOŽNOSTI PODPORY V RÁMCI ZŠ? vJAKÉ JSOU PŘÍČINY TOHO, ŽE TYTO DĚTI MAJÍ SVP? vKDO VYMEZUJE SVP KONKRÉTNÍHO ŽÁKA? vK ČEMU SLOUŽÍ STANOVENÍ SVP ŽÁKOVI, ŠKOLE, SPOLUŽÁKŮM? Obsah obrázku text, interiér, patro, strop Popis byl vytvořen automaticky SPECIÁLNÍ VZDĚLÁVACÍ POTŘEBY SVP ŽÁKŮ S LMP: názornost, individuální přístup, systematičnost, přiměřenost, trvalost, praktická využitelnost, pozitivní motivace MOŽNOSTI PODPORY (PODPŮRNÁ OPATŘENÍ): poradenství-ŠPP, SPZ, IVP, asistent pedagoga, úprava prostoru (PAS), hodnocení, průběhu, náplně, formy a rozsahu vzdělávání (minimální výstupy),speciální pomůcky, učebnice, úprava hodnocení, práce s kolektivem, hodiny speciálně pedagogické péče, zapojení terapií a speciálních metod ve vzdělávání PŘÍČINY SVP: MP (kognice, motorika, sociabilita, emocionalita, pozornost, NKS), možný vliv prostředí ROZSAH SVP VYMEZUJE: ŠPZ (SPC, PPP) VYMEZENÍ SVP SLOUŽÍ: žákovi k maximální podpoře v rámci vzdělávání, konkretizaci jeho potřeb a systematickému individuálnímu přístupu k jeho vzdělávání, předcházení znevýhodnění žáka vůči intaktním spolužákům, podpora tolerance a empatie majority, osvěta, budování prosociálního chování a přístupu v mezilidských vztazích, otevřenost školy, moderní vzdělávací tendence související s dnešním inkluzivním pojetím přístupu k lidem s postižením Obsah obrázku osoba, interiér, mladý Popis byl vytvořen automaticky ROLE ŽÁKA Spot k inkluzi (Rytmus): https://www.youtube.com/watch?v=HKmn9FmH6So Doučování osob s MP: https://www.youtube.com/watch?v=fd3p9mHrLsI&t=24s Obsah obrázku osoba, interiér Popis byl vytvořen automaticky ROLE ŽÁKA Potřeba všeobecné informovanosti, reálných představ, očekávání, předcházení obavám, strachu, nepochopení (žák, spolužáci, rodiče) Nutnost spolupráce rodiny a školy (a SPC) Práce s kolektivem (ranní kroužky, zapojování žáka do všech aktivit, autoevaluace žáka i třídy, vzájemná komunikace, psychomotorické hry, zaměření na vztahy) Vhodné místo k posazení žáka v rámci třídy (zvážit míru vyrušování, přítomnost AP, pozornost, sociabilitu, samostatnost, úroveň percepce, komunikační dovednosti, prostor třídy (zdroj světla, výhled z okna, zvuky,...) Pro budování pochopení role žáka, spolužáka a dodržování norem třídy a školy je třeba být názorný, vše řešit předem, jasně, s příkladem, motivovat, nevyhrožovat Práce s psychikou žáka, nepodcenit prožívání, vyčlenění, selhání, šikanu… ROLE UČITELE PROINKLUZIVNÍ VIDEO (RYTMUS): https://www.youtube.com/watch?v=3K1OM3EyAr4 Obsah obrázku text, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky ROLE UČITELE Učitel je jedním ze základních činitelů vzdělávacího procesu, profesionálně kvalifikovaný pedagogický pracovník, spoluzodpovědný za přípravu, řízení, organizaci a výsledky tohoto procesu Na prvním místě dítě, pak žák, pak teprve LMP, SVP Práce s vlastní psychikou, sebevědomím, sebepojetím, sebehodnocením (promítá se do přístupu k žákům, rodičům i spolupracovníkům) POTŘEBY INKLIZIVNÍHO UČITELE: vzdělání, rozhled i v oblasti speciální pedagogiky, sociální a komunikativní předpoklady, odborný rozhled, tolerance, empatie, sebevědomí, schopnost udržet si erspekt, být partnerem, průvodcem, kamarádem, být manažerem třídy, komunikativním spolupracovníkem (s kolegy, rodiči, ŠPZ…) TYPY UČITELŮ: •„učitel předmětu“ (logotrop) x „učitel žáků“ (paidotrop) •Autoritativní x liberální x demokratický Obsah obrázku text, vizitka, dokument, pracovní stůl Popis byl vytvořen automaticky CHARAKTERISTIKA DOBRÉHO UČITELE Obsah obrázku interiér, osoba, dítě, patro Popis byl vytvořen automaticky • zájem o žáka • širší rozhled • komunikativní schopnosti • trpělivost • spravedlivost a objektivnost • důslednost • pedagogické mistrovství • morální kvality • zájem o obor • schopnost udržet kázeň • profesionalita • důkladná znalost oboru • kultura chování • empatie • tolerance • kultura vyjadřování • zájem o práci učitele • obecná vzdělanost • znalost didaktických postupů • znalost pedagogiky a psychologie • vnější vzhled • veřejná aktivita Obsah obrázku text, osoba, muž, vázanka Popis byl vytvořen automaticky ROLE UČITELE OČEKÁVÁNÍ ŽÁKŮ (VÝZKUM UK): + Žáci očekávají, že učitel: - Je spravedlivý - Umí učit, hodně naučí - Udržuje řád, kázeň, pořádek - Je přátelský, vytváří příjemnou atmosféru - Má demokratický styl řízení a jednání - Umí pochválit - Je odborníkem ve svém předmětu - Žáci očekávají, že učitel: - Nezesměšňuje je, neironizuje - Nevzbuzuje strach - Nenudí - Nemá nepřiměřené nároky (ani příliš vysoké, ale ani příliš nízké) - Není autoritářský, ale na druhé straně ani příliš liberální METODY Obsah obrázku text, stůl, pracovní stůl Popis byl vytvořen automaticky Metody slovní: •Vysvětlování, přednáška, práce s textem, rozhovor Metody názorně demonstrační: •Předvádění a pozorování, práce s obrazem, instruktáž Metody praktické: •Napodobování, manipulování, experimentování Aktivizační metody: Diskuze, inscenace, didaktická hra Obsah obrázku text, interiér, osoba Popis byl vytvořen automaticky METODY •Frontální (hromadná) •Skupinová (kooperativní) •Samostatná práce žáka •Individualizovaná či individuální výuka •Partnerská výuka •Kritické myšlení •Brainstorming •Projektová výuka •Výuka dramatem •Učení v životních situacích •Televizní výuka •Výuka podporovaná počítačem