• ZVUK A HUDBA JAKO PROSTŘEDEK MUZIKOTERAPEUTICKÉHO PŮSOBENÍ NA LIDSKÝ ORGANISMUS Matěj Lipský Zvuk a hudba provází život člověka již odnepaměti Působí na jeho psychickou i somatickou stránku, a to pozitivním i negativním způsobem Již ve starověké Čině, Izraeli, Egyptě a Řecku se lidé zabývali otázkami působení hudby na lidský organismus. Např. Aristoteles doporučoval využiti dórské stupnice, které připisoval duchovní sílu, a stupnice lydické, které naopak připisoval velký vliv na děti Zabýval se tzv. „hudební katarzi", kterou měl na mysli určité uvolnění a následné odstraněni zátěžových stavů za doprovodu emocí (Šimanovský 1998). Rovněž však upozorňoval na škodlivost stupnice frýgické, kterou označoval jako znepokojující a vyčerpávající. Doporučoval se vyhnout dionýsovské hudbě, jež je opojná a pro člověka nebezpečná (Mátejová 1992). Pokud pochopíme, jak zvuk a hudba ovlivňuji život člověka, a zaměříme svou pozornost na nosný terapeutický účinek, který se zde skrývá, otevírají se nám nové možnosti, kterých můžeme využít nejen ve vlastním životě, ale i v oblasti pomáhajících profesí. Jak jsem se výše pokusil naznačit, léčebný efekt zvuku a hudby je znám již od počátku lidstva. Nejdříve měla hudba elementární význam. Používalo se jí jako magického prostředku k ovládání přírodních sil, ale také jako způsobu boje proti nemocem a úzkosti ze smrti (Mátejová 1992). Postupem času se z primitivního léčení magickým způsobem vyvinula celá řada cílených rituálů. Přírodní národy věřily, že hudba (spojeni rytmu, zpěvu a tance), kterou provozuje šaman, vyhání z těla nemoci a zlé síly. Tyto rituály měly preventivní i léčebnou funkci. S vývojem civilizací se hudba začala používat ve spojení se svými léčebnými účinky. Například v Egyptě již tři tisíce let před naším letopočtem plavili na loďkách své nemocné po Nilu za doprovodu uklidňující hudby, která byla hrána na jednoduché nástroje (Šimanovský 1998). Ze Starého zákona (první Kniha Králů) se dovídáme o králi Davidovi, který zpěvem a hrou na harfu vyléčil krále Saula z depresivních stavů. V Judei používali hudbu i při léčení stavů transu, extáze či epilepsie. V 17. a 18. století se léčba hudbou nazývala „iatromusica", kde se věnovala ,170 pozornost i biochemickým a fyziologickým procesům provázejícím hudební percepci. Po druhé světové válce se využití zvuku a hudby silně rozvíjí. V roce 1948 zakládá A. Pontvik tzv. švédskou školu zaměřenou na muzikoterapii (z řeckého moisika - hudba, therapeineio - léčit). Paralelně s ni vzniká i jedna z prvních škol amerických Poté následuje zráni mnoha hudebně terapeutických teorií a rozvoj škol v dalších zemích. Z výše napsaného vyplývá, že již po tisíciletí si lidé uvědomovali, že správně volená hudba či působení tónů má pro člověka ozdravující charakter, který může být využit k terapeutickým účelům S vývojem jednotlivých vědních disciplín se obraz o působeni zvuku a hudby na lidský organismus postupně dotvářel a stále dotváří. Jednotlivé poznatky, např. z neurofýziologie, chemie, biologie a psychologie, se tak využívají v muzikoterapeutických studiích. Poznatky z muzikoterapie se pak dále vnášejí do dalších oblastí psychoterapie (např. arteterapie, dramaterapie), jakož i do obecně pedagogické i speciálně-pedagogické praxe, kde kromě terapeutického efektu vstupuje prvek výchovný. Samozřejmé zde působí zpětná vazba a poznatky z jiných oblastí psychoterapie a pedagogiky jsou následně využity v muzikoterapii. Pokusím se nyní vysvětlit, jakým způsobem zvuk ovlivňuje organismus zdravého člověka, ale i člověka, který je určitým způsobem znevýhodněný. Poslech hudby vyvolává v člověku určité psychické i somatické procesy. Člověk vnitřně pociťuje a prožívá působení hudby. Hudba a jednotlivé zvuky v něm vyvolávají jisté nálady, pocity, afekty, jakož i změny chování a současně jsou ovlivněny i nejdůležitější vegetativní funkce, ale i tvorba hlasu, řeči i vlasmi hudební aktivity (Mašura 1992). Základem pro vznik zvuku je vibrace těles. Jde o kmitající molekuly tvořící zvukovou vlnu, která následně prochází prostředím. Změny nižšího a vyššího tlaku při průchodu této vlny prostředím rozkmitají ušní bubínek, který příchozí zvuk několikanásobné zesílí. Přes vnitřní ucho a tamní nervová vlákna se zvuk dostává do mozku, čímž je způsobeno, že člověk slyší (Procházka 2001). Jinými slovy: akustická informace se dostává od zdroje vzniku do ucha boltcem a zevním zvukovodem, který působí jako rezonátor pro frekvenci 3000-4000 Hz. Bubínek, jenž je předělem mezi zevním zvukovodem a dutinou středoušní, má vlastní rezonanci asi 1200 Hz. Převodní systém ve středouší přenese zvukovou vlnu rozkmitaného bubínku na membránu oválného okénka hlemýždě a zprostředkuje přenos mezi plynným prostředím, z kterého vchází vzniklá energie do prostředí kapalného (nitroušní tekutina), do penlymfý (Trojan 1991). Vlnění perilymfy následné rozkmitá endolymfú, která rozechvěje bazálni membránu, uloženou na spodní straně hlemýždě. Tato membrána se skládá z příčně napjatých vláken nestejné délky, která se rozkmitají podle různých kmitočtů. Na začátku jsou nejkratší vlákna, která přijímají tóny vysoké. Hluboké tóny jsou zachycovány až ve vrcholu hlemýždí. Od vrcholu až k bázi hlemýždě se rozprostírají vláskové buňky Cortiho orgánu, které vlivem chvění bazálni membrány narážejí na kryci membránu, a tím se podráždí. Elektrické vzruchy, které pn tom vzniknou, jsou vedeny vlákny sluchového nervu do jader v prodloužené míše a odtud pokračuje sluchová dráha přes thalamus do centrálního korového analyzátoru (Machová 1993). Akustická informace tedy postupuje z penfemí části sluchového orgánu do centrální nervové soustavy specifickou sluchovou dráhou a v mozku je zpracována. Avšak kromě této specifické sluchové dráhy prochází část zvukové informace přes mozkový kmen ke čtverohrboli a k retikulámi formaci. Tato „nespecifická dráha" modifikuje akustickou informaci, která se dostala do mozkové kůry specifickou dráhou sluchovou (Caspers 1973; Keidel 1977. In Mašura 1992). Při poslechu hudby postupuje zvuková informace do mozkové kůry tedy přes obé dráhy, přičemž v retikulámi formaci jsou vyvolány budivé reakce, které se v somatické sféře projevují změnou svalového napětí a zvýšenou svalovou činností. Ph dynamické hudbě pak můžeme pozorovat kýváni hlavou, někdy i celým tělem, „bubnování" prsty dle taktu či rytmické pohyby nohou (Mašura 1992). Na člověka však nepůsobí jen jeden akustický podmět. Člověk se nachází v moři vibrací, a ne vše je jeho mozek prostřednictvím sluchu schopen registrovat. Zvuk slyšíme v rozmezí zhruba od 16 000 Hz do 20 000 Hz, což je poměrně malá část našeho zvukového vnímáni. Zvukové vlny ale působí na celý organismus. Vibrace tak dopadají na buňky celého lidského těla a následně jsou zpracovávány mnoha dalšími kanály. Veškeré lidské vnímání je multisenzoriální (Procházka 2001). Zvukovou vlnu mohou tedy vnímat i lidé, kteří jsou znevýhodněni nedoslýchavostí, hluchotou i hluchoslepotou. Jelikož jsou u těchto lidí velmi rozvinuty ostatní smysly (v tomto případě jde především o hmat), vnímají dopad zvukové vlny na celý povrch těla daleko intenzivněji. Proto je zcela mylná představa, že s těmito lidmi nelze pracovat v oblasti terapie hudbou či tancem. Je známo, že neslyšící lidé při terapii tancem improvizovaně tančí v rytmu hudby. Rozkmitané molekuly zvukové vlny proudící vzduchem dopadají na jejich kožní systém. Následné zpracování v centrálním nervovém systému má za následek uvědomění si vibrací spojených s rytmem hudby. Rytmus pak mohou vnímat i skrze podlahu bosými chodidly nebo dlaněmi opřenými o dřevěné obleženi stěn sálu (Šimanovský 1998). Jak jsem v úvodu naznačil, ne všechny zvuky jsou pro člověka přínosem. Zvuk je charaktenzován intenzitou a kmitočtem, přičemž zvuky s nepravidelným kmitočtem se nazývají hluky a s pravidelným kmitočtem tóny. Právě ony zmíněné hluky, šumy - zvuky nehudební - představují pro organismus jisté nebezpečí. S postupující industrializací společnosti dochází ke zmnoženi jednotlivých zvuků. To může působit na člověka velmi negativně. Mozek vědomé škodlivé zvuky (šumy, hluky) nevnímá, ale tento „akustický smog" na organismus negativně působí. Takto vzniká pro organismus zátěž, která může vést ke stresům, vnitřnímu napětí apod. Ve výzkumu negativních účinků hluku na organismus se došlo k závěrům, že je postižena nejen nervová soustava, ale celý organismus (Procházka 2001). Problémem je, že je člověk schopen přijímat mnoho hluku jako samozřejmost, ignorovat jej, aniž by si uvědomil, že na něj působí destruktivním způsobem. Jednou z možností sníženi „akustického smogu" je právě využití hudby, která například v obchodních domech ambientním způsobem zklidňuje tenzi nakupujících, jež je způsobena tímto nadměrně hlučným prostředím. Celková rozladěnost však může být následně harmonizována působením hudebních postupů určených primárně k terapeutickým účelům. Ona disharmonie člověka však nemusí být dána pouze vlivem nadměrného hluku. Často může být způsobena vlivem psychických onemocnění, ale i dalšími příčinami. I v těchto případech se o slovo hlásí využití muzikoterapie, a to v rámci psychoterapeutických programů. Je známo, že léčba hudbou je aplikována u neuróz, ale i psychóz (Hartl 2000), jakož i u osob závislých na návykových látkách. Programy muzikoterapie lze rozdělit na skupinové a individuální. Využívá se zde jednak formy aktivní, kdy vnímatelé, v tomto případě pacienti, zpěv a hudbu sami provozují, a dále formy receptivní (ambientní), nejčastěji vycházející z reprodukované hudby, která je poslouchána (Kratochvil 1978). V muzikoterapii má mimojmé prožíváni hudby podnítit emociálni aktivaci. Ukazuje se, že hudba je schopna specifickým způsobem komunikovat a vyústit ve významové a obsahové sdělení, které vyvolává u posluchače psychickou odezvu. Hudba proniká do hlubších sfér lidské psychiky než kupříkladu mluvené slovo, a tím překračuje hloubku odpovídajících jevů ve verbálních přístupech. Akustické podněty ovlivňují biogenní vrstvu osobnosti. Rozhodujícím okamžikem ve vnímání hudby je interakce mezi sociogenní vrstvou vnímatele a obsahovou vrstvou hudebního díla. Takto vzniklý dialog podněcuje psychické změny, evokuje bytostné síly, přispívá k tvůrčímu rozvoji osobnosti vnímatele a aktivuje pozitivní emoce (Sedlák 1990). Využití tohoto zjištění je patrné i na terapeutické práci v etopedické oblasti např. u osob závislých na alkoholu, pervitinu a jiných návykových látkách. Zvuk a hudba působí jako vynikající nonverbální prostředek komunikace s vnějším prostředím. Závislý člověk má často problémy v komunikaci, ale i problémy s vlastními emocemi. Nereálně hodnotí minulost a budoucnost, má značně oslabenou vůli. Prostřednictvím rytmu, melodie a harmonie se aktivují emociálni pochody, upevňuje se schopnost soustředění a rozvijí se komunikace. Využití hudby jako komunikačního prostředku zahrnuje nejen nonverbální formy typicky hudební, ale i nehudebni formy, mezi které patři mimo jiné i mimika a gestikulace. Tyto formy je možno pova- ,173 žovat za převážně emocionálni výrazové projevy, které mnohdy bývají diagnosticky cennější než výpovědi verbálni (Pokorná 1982). Muzikoterapieje často cenným diagnostickým prostředkem. Člověk se stává v průběhu terapie lépe „čitelný" a mnoho vazeb, reakcí a nosných momentů se projeví transparentněji (Procházka 2001). Navíc využiti muzikoterapeutických technik často zpřístupní i nevědomý materiál, který může být klíčovým nejen v léčbě neuróz, ale i u lidi s poruchami chováni. Efekt vlivu hudby a jejího prožitku je samozřejmě dán i individuálními rozdíly mezi lidmi. Neexistuje pouze jediný a u všech lidí stejný hudební prožitek. Avšak obecně platí, že postupným průnikem vnímatelovy psychiky do obsahové vrstvy hudby se u něho dostavuje umělecký zážitek. Ten následně ovlivňuje jeho hudební vědomí, jeho citový a myšlenkový svět. Procesy, které se při poslechu hudby odehrávají v psychogenni a předně biogenní vrstvě, zasahují do vývojově nejstaršich oblastí mozkové kůry, tj. thalamus, hypothalamus, limbický systém a retikulámí formace mozkového kmene (Sedlák 1990). Při vytváření emocionálních reakci má důležitý význam především limbický systém. Limbický systém ovlivňuje lidské chováni, výstavbu paměti, osvojování nových poznatků a emoční aktivitu. Čím je emoční pozadí výraznější, tím je trvalejší a intenzivnější ukládání senzorických informací do vědomostních sfér člověka. Prostřednictvím tohoto poznatku se dá předpokládat, že využití hudebního díla s vysokým emocionálním nábojem napomáhá aktivaci limbického systému a jeho propojení s důležitými části mozku, což má za následek podporu osvojování nových poznatků, činností a vzorů chování v motorické i psychické sféře zdravého i postiženého člověka (Mašura 1992). Z toho vyplývá, že působení hudby je vhodné i pro znevýhodněné jedince s mentální retardací, ale i jinými typy postiženi. Muzikoterapie v práci s dětmi i dospělými mentálně retardovanými zaznamenává velmi kladné výsledky. V psychopedn je tedy zařazeni muzikoterapie zcela na místě. U osob stižených například mentálni retardací vycházíme z daného faktu, kterým je postižení všech rozumových funkcí, dále je porušena i schopnost koncentrace a ve sféře citů převládají afekty nad emocemi. Velmi často bývá mentální retardace ve spojení s některými tělesnými anomáliemi nebo s menší pohybovou obratností (Pokorná 1982). Muzikoterapie v těchto případech rozviji sluchové schopnosti vnímatelů, využívá jejich zájmu o jednotlivé zvuky a tóny a prohlubuje citové prožitky. Také lze trénovat rozvoj motoriky a v některých případech i koncentrace. Navíc je zvuk a hudba ideálním prostředkem abreakce k uvolnění zátěžových stavů a nastřádané tenze (Procházka 2001). Intenzivní hudební prožitek je spojen rovněž s katarzi, očistným momentem, který má velký terapeutický vliv nejen u osob s mentální retardací, ale u všech zdravých i postižených lidí. Využití muzikoterapeutických zkušeností ,174 a postupů má velký význam i v oblasti somatopedie. Důležitáje spolupráce mezi muzikoterapeutem, fyzioterapeutem a lékařem. Hudba, a zejména pak rytmus ovlivňuje, jak bylo výše uvedeno, retikulámi formaci, což následně vede k budivým reakcím v somatické sféře a podporuje pohyb, který je významnou součástí v muzikoterapeutické praxi. Možnost pohybovat se podle rytmické hudby vede k prohloubeni vnímání dynamiky a rytmu (Pokorná 1982). Hudba sama se stává silnou motivaci a usměrňuje a podněcuje pohyby celého těla. Je-li zvolena hudební aktivita podněcující pohybové aktivity, dochází ke spontánnímu rehabilitačnímu účinku. Takto můžeme použit hudebně-terapeutické programy i při nejrůznějšich chorobách, jako je například Parkinsonova nemoc. Při nich pacienti ztrácejí kontrolu nad psychickou a fyzickou pohyblivostí (Grún; Dill-Schmólders; Greulich 1998). I zde se uplatňuje působení hudby - melodie, harmonie a rytmu. Dochází k probuzení pohyblivosti, postupnému získání zkušeností s pohybem, orientací, sebedůvěrou, jakož i k zlepšení kvality života (Grůn 1998). V oblasti logopedie jsou hudební aktivity již dlouhou dobu rozvíjeny. Týká se to především koktavosti - poruchy fluence, ale i dalších vad řeči. Mimořádná pozornost je věnována zpěvu, protože především pravidelné dýcháni, rytmická složka písni a také spontánní motivace daná radostí z hudby má blahodárný vliv a pomáhá při zlepšení řeči (Pokorná 1982). Muzikoterapeut však svůj program musí konzultovat s logopedem, který určí vhodnost metody po důkladném vyšetření. Vidíme, že terapeutické účinky zvuku a hudby mají své oprávněné místo i v oblasti speciální pedagogiky. Zvuk a hudbajsou nedílnou součástí nás všech. Jsou lidé, kteří tvrdí, že si již život bez hudby nedokáži představit. Žijeme v moři zvuků, které přijímá náš organismus. Sami jsme však také zdrojem, od kterého se zvuk prostřednictvím molekul šíři do našeho prostředí. Hudba je ideálním prostředkem pro navození stavu relaxace a účinným prostředkem na uvolnění tenze. Je prevencí stresu a uvolňuje zátěžové stavy organismu. Například v Anglii se připravují do nemocnic častá vystoupeni hudebních umělců, jelikož hudba je účinným prostředkem při působeni na psychickou i somatickou sféru člověka. Ovlivňuje fyziologické procesy v lidském organismu a působí jako lék. Využití hudby v terapeutických programech pomáhá mnoha znevýhodněným lidem, ale také nabízí možnost zlepšeni života těch, kdo se těší zdraví nebo lépe řečeno nejsou nějakým způsobem znevýhodněni. Úkolem muzikoterapie i nadále zůstává poznávat a zkoumat vliv zvuku a hudby na lidský organismus a sestavováni vhodných programů, které budou účinně pomáhat při nejrůznějšich potížích a problémech, které přináší každodenní život. Nesmíme však opominout důležitou skutečnost, že efektivnost jakékoliv terapeutické práce je předevšim záležitostí lidského vztahu (Procházka 2001). Jde o vztah mezi klientem a terapeutem, ,175 o umění naslouchat a též nabídnutí opory. Práce muzikoterapeuta tak získává další rozměr, který klade nároky nejen na jeho odbornou erudicí, ale i na jeho osobnost a na problematiku profesní etiky. Předpokladem pro kvalitní muzikoterapeutickou práci není tedy jen využití zvuku a hudby, ale i celkový laskavý a zodpovědný přístup ke klientovi. Literatura: GRÚŇ, M; DILL-SCHMÔLDERS, C.; GREULICH, W Tvorivá muzikoterapia a Parkinsonova choroba. Rehabilitácia. 1998, Vol. 31, No. 4. HARTL, P.; HARTLOVÁ, H. Psychologický slovnik. Praha : Portál, 2000. KRATOCHVÍL, S. Skupinová psychoterapie neuros. Praha : Avicenum, 1978. MACHOVÁ, J. Biologie člověka pro špeciálni pedagogy Praha: SPN, 1993. MÁTEJOVÁ, Z.; MAŠURA, S. Muzikoterapia v špeciálnej a liečebnej pedagogike Bratislava : SPN, 1992. MÁTEJOVÁ, Z.; MAŠURA, S. Muzikoterapia pri zajakavosti. Bratislava : SPN, 1980. POKORNÁ, P. Úvod do muzikoterapie. Praha : SPN, 1982. SEDLÁK, F. Základy hudební psychologie. Praha : SPN, 1990. ŠIMANOVSKÝ, Z. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie Praha : Portál, 1998. TROJAN, S. Nárys fyziologie člověka V Praha : Karolinum, 1991. Zápisy z přednášek kurzu PROCHÁZKA, T. Muzikoterapie Praha : Pedagogická fakulta UK, 2001. ,176