Typy klientů
Některé typy rizikových klientů
NEDOBROVOLNÝ | SUICIDÁLNÍ |
V ODPORU | MANIPULATIVNÍ |
MLČENLIVÝ | AGRESIVNÍ |
DEPRESIVNÍ |
NEDOBROVOLNÝ KLIENT
o Bez vlastní motivace, bez problému
o Formální přístup, brzké ukončení
o Neochotný klient – kdyby měl možnost volby, sám by nepřišel
o Brání se změně
o Etické otázky /motivovat ke spolupráci, když nechce, anebo není připravený
Co dělat s nedobrovolným klientem?
§ Dát mu informaci o instituci, o průběhu, o míře jeho nezávislosti a aktivity v procesu změn
§ nebude jen v pasivní roli a nebude nic měnit proti své vůli
§ spolupráce proběhne pouze na dohodnutých oblastech
§ nesnažit se ho konfrontovat, nenutit, nevydírat…
§ užitečné, když poradce projeví zájem, aktivitu
§ podat informace o míře důvěrnosti, intimitě sdělených informací
§ projevit přijetí, pochopení odmítavých reakcí a jeho situace
KLIENT V ODPORU
o DŮLEŽITÉ JE VIDĚT ODPOR V SOUVISLOSTECH
§ klientův odpor = obranný mechanismus, jako manifestace intrapsychického konfliktu (psychodynamický p.)
§ odpor = snaha mařit pokus jiného člena systému o změnu (systémové p.)
§ odpor = paralýza strachem a nezkušeností (behaviorální p.) Rizikoví klienti klient v odporu
§ Tři podoby odporu
· Nemám problém! Problém je jinde.
· Mám problém, ale nevím jak věci změnit a nebo se změny bojím.
· Mám problém, ale změnit se nechci.
MLČENLIVÝ KLIENT
o mlčení = signál (úzkost, nejistota, nedůvěra x odpor)
o dát prostor pro mlčení – umožní klientovi adaptovat se situaci, rozmyšlení, sbírání odvahy
o prostor pro mlčení – přiměřený (je-li nepřiměřený – vzbuzuje napětí)
o lze prolomit povídáním o svých úvahách
o nabídka písemné podoby či jiných pomocných prostředků (pantomima, malba, kreslení, modelování, hudba...)
o KLIENT V DEPRESI
o Smutek, afekt, depresivní nálada, deprese
o V případě deprese vyhledat pomoc experta
§ změny v mimice a nonverbalitě, prožívání, duševních funkcích, somatické těžkosti, sociální funkce
KLIENT SUICIDÁLNÍ
o Krizová intervence, krizové centrum
§ Nechat vyprávět
§ Poskytnout nepřerušovanou pozornost
§ Pokusit se ho pochopit
§ Akceptovat pocity
§ Nepřehánět to s optimistickými řečmi
§ Neodsuzovat z etických či jiných důvodů
§ Motivace pro vyhledání expertní pomoci
KLIENT S TENDENCÍ MANIPULOVAT
o manipulace = úmyslný vliv anebo směřování k jisté výhodě
o ! manipulátor x manipulativní chování
o na čem je snaha o manipulaci založena – strach, nejistota?
o problém je „patologická“ manipulace – psychická nemoc, závislost, poruchy osobnosti
o techniky: omezení času, jasné instrukce, odmítnutí manipulačních snah
o při skupinové práci bývá méně prostoru pro manipulaci
AGRESIVNÍ KLIENT
o Agresivita nutně neznamená agresivní chování, agresi
o Agrese = nejistota, obavy?
o Kde je toto pravděpodobné – vhodná specifická úprava místnosti:
§ dvoje dveře q signalizační zařízení pro přivolání pomoci
§ bez nebezpečných předmětů
o Vyslechnout, vyventilovat
o Neapelovat na rozumnost, pokud je afekt
o Uklidňování a logické vysvětlování
o Asertivita – gramofonová deska, technika otevírání dveří
o Sebeotevření se – vyjádření pocitů q Možnost přerušit rozhovor (často paradoxní účinek)