Číslo položky dle dotazníku Položky Skóre z dotazníku Kritérium spravedlnosti Charakteristika kritérií Položky Celkové průměry 5 "Pokud žák prochází obtížnou životní situací, jako je například rozvod rodičů a podobně, při hodnocení jeho situaci zohledňuji." Spravedlnost založená na potřebách Výsledky jsou rozdělovány dle subjektivních nebo objektivních potřeb zůčastněných "Průměr z položek 5,6,10,12,17,19,26,29,35. Sečetěte tyto položky a vydělte 9." #DIV/0! 6 "Věnuji více péče žákovi, který to podle mě nejvíce potřebuje." 10 "Při hodnocení zohledňuji, zda je pro konkrétního žáka předmět obtížný." 12 "Žákovi, který má dlouhodobý problém s pochopením učiva, zadávám jiné domácí úkoly než ostatním žákům." 17 "Žákovi, který byl nemocný, dám čas navíc, aby se mohl látku doučit." 19 "Zpočátku bych přizpůsobil hodnocení žáka, který by přišel do třídy z jiné školy." 26 Zohledňuji pracovní tempo žáků se specifickými vzdělávacími potřebami. 29 "Zajímám se o zájmy žáků, abych je mohl využít například ve výuce." 35 "U hodnocení žáků zohledňuji, zda mají žáci specifické vzdělávací potřeby." 1 Na začátku roku je pro mě důležité zřetelně stanovit pravidla fungování ve třídě. Procedurální spravedlnost "Jedná se o jasnost a transparentnost dodržování nastavených procesů, pravidel. Například, zda když něco rozdělujeme na základě zásluh, tak to dodržujeme u všech stejně." "Průměr z položek 1,2,7,8,9,24,25,28,36. Sečetěte tyto položky a vydělte 9." #DIV/0! 2 "Žákům jasně vysvětlím, na co kladu důraz při ústním zkoušení." 7 "Své žáky předem seznámím s tím, jakým způsobem řeším případné konflikty ve třídě." 8 "Žákům sdělím, že mohou kdykoliv konzultovat nesrovnalosti ve vyhodnocení písemky." 9 "Žákům předem oznamuji, jaká jsou kritéria pro hodnocení jejich písemných prací." 24 "Vysvětlím žákům, jak si mají dávat vrstevnickou zpětnou vazbu, například při vzájemném hodnocení prací." 25 Žákům dávám prostor k utvoření si vlastních kritérií pro sebehodnocení jejich práce. 28 Žákům dávám prostor pro spoluvytvoření si pravidel chování ve třídě. 36 "Je pro mě důležité, abych měl pro žáky jasná kritéria, podle kterých je hodnotím." 3 Dávám všem žákům stejnou možnost získat dobrou známku. Spravedlnost založená na rovnost i Výsledky jsou přiděleny rovnoměrně "Průměr z položek 3,4,11,15,16,23,30,33,18. Sečetěte tyto položky a vydělte 9." #DIV/0! 4 Věnuji každému žákovi stejné množství času při ústní zkoušce. 11 Věnuji problémům každého žáka stejnou míru pozornosti. 15 Všem žákům věnuji stejnou míru pozornosti. 16 Při hodnocení chování každého žáka používám vždy stejná kritéria. 23 Při zkoušení vyvolávám všechny žáky rovnoměrně. 30 "Každému žákovi dávám stejnou příležitost, aby si mohl vylepšit svůj prospěch." 33 Ke každému žákovi se chovám se stejnou mírou respektu. 18 S některými žáky zacházím jinak než s ostatními. 13 "Žáky, kteří stihnou práci v hodině před termínem, oceňuji (například si žák může pracovat v hodině na svých věcech)." Spravedlnost založená na zásluhách Výsledky jsou rozdělovány dle zásluh "Průměr z položek 13,14,20,21,22,27,31,32,34. Sečetěte tyto položky a vydělte 9." #DIV/0! 14 "Pokud žák během výuky splní úkol navíc, tak jeho snahu patřičně ocením." 20 Výjimečnou snahu žáka v hodině ocením odpovídajícím způsobem. 21 "Oceňuji žáka, který úspěšně reprezentuje školu na vědomostní soutěži." 22 "Dávám uznání žákovi, který projevil snahu nad rámec zadaného úkolu." 27 Na konci roku žáky s nejlepším průměrem známek oceňuji. 31 "Oceňuji žáka, který dokáže zrealizovat nejrůznější třídní aktivity." 32 "Odměňuji žáka, který vedl tým ostatních žáků ve školní soutěži." 34 "Při hodnocení žáka se zaměřuji nejen na výkon žáka, ale i na jeho snahu."