SZ6015 Metodika průřezových témat v RVP 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z. HANA HORKÁ KATEDRA PEDAGOGIKY Metodika PT v RVP jako součást teorie a metodiky výchovy Proč? • pro rozvoj obecné edukativní kompetence, tzn. schopnosti připravit výchovné činnosti, • zprostředkovat zkušenost s metodami rozvoje osobnosti (oblast volní, mravní, estetická, sociální apod.), • rozvinout hlubší porozumění transformaci výchovně-vzdělávacího procesu v souvislosti s proměnou společnosti i jedince a aktuálním dění ve světě, • vybavit dovednostmi vést a motivovat děti k celoživotnímu učení a pracovat i s rodiči a širší komunitou. Aktuální dění a jejich vliv na výchovu Obsah obrázku LEGO, hračka Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku text, noviny Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku světlo Popis byl vytvořen automaticky Tato fotka od autora Neznámý autor s licencí CC BY-NC-ND K čemu směřuje výchova? Pokuste se přiřadit hodnoty k očekávaným vlastnostem jedince Slušný, zdvořilý, poctivý, Dobro skromný, zodpovědný, mravně uvědomělý, tolerantní vyrovnaná osobnost, smysl pro krásu, Krása pracovitý, Práce s šetrným vztahem k prostředí zdravý… Zdraví Mravní výchova, výchova demokratického občana, multikulturní výchova, výchova v globálních souvislostech, estetická výchova, pracovní výchova, mediální výchova, osobnostní a sociální výchova, environmentální výchova, tělesná a zdravotní výchova. MPT V RVP – CO, PROČ, JAK? Cíle předmětu 1. Seznamuje studenty s průřezovými tématy v RVP. 2. Pojmenovává hodnoty spojené s průřezovými tématy a konceptualizuje průřezová témata jako významné výchovné oblasti v současném vzdělávání. 3. Ukazuje možnosti začlenění průřezových témat do kurikula. Zadání úkolu 1. Vyberete si jedno z průřezových témat. 2. Navrhnete výchovně vzdělávací aktivitu v rámci tohoto tématu. 3. V seminární skupině ji realizujete a poté získáte zpětnou vazbu od spolužáků a vyučujících. Budete reflektovat i sami tuto aktivitu, včetně návrhu možných alterací. Výstupem je také tvorba metodiky této aktivity. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský. Výstupy z učení Na konci kurzu bude student/ka schopen/a: • charakterizovat průřezová témata RVP jako výchovná témata v kurikulu. • pojmenovat hodnoty spojené s průřezovými tématy. • navrhnout začlenění průřezových témat do ŠVP. • navrhnout, realizovat a vyhodnotit dílčí aktivitu v rámci průřezových témat. vytvořit metodiku dílčí výchovné aktivity v rámci průřezového tématu. • Metody hodnocení Realizace a reflexe vybrané výchovně vzdělávací aktivity. Tvorba metodiky k této aktivitě. Nejlepší metodika bude nabídnuta k publikaci v časopisu Komenský. Osnova předmětu 1.Průřezová témata RVP jako odraz hodnot ve vzdělávání/v průřezových tématech; 2.Průřezová témata RVP jako výchovná témata v současné škole. Zařazení průřezových témat do kurikula. 3.Osobnostní a sociální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 4.Výchova demokratického občana. Ukázky projektů a aktivit. 5.Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech. Ukázky projektů a aktivit. 6.Multikulturní výchova. Ukázky projektů a aktivit. 7.Environmentální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 8.Mediální výchova. Ukázky projektů a aktivit. 9. - 12. Realizace výchovně vzdělávací aktivity v rámci průřezového tématu. Zpětná vazba, reflexe k aktivitě a k vytvořené metodice. Povinná literatura Horká, H. (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD s.r.o. Průcha, J. Multikulturní výchova: příručka (nejen) pro učitele. (2006). Praha: Triton. Šeďová, K. (2007). Děti a rodiče před televizí. Rodinná socializace dětského televizního diváctví. Brno: Paido. Šmajs, J. (1994). Kultura proti přírodě. Tři ekologické eseje. Brno: Zvláštní vydání. Valenta, P. (2017). Teoretická východiska mediální výchovy jako determinant mediálněpedagogické praxe. Pedagogická orientace 27(3), 473. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: Aisis. Rámcový vzdělávací program pro ZV https://www.msmt.cz/vzdelavani/skolstvi-v-cr/skolskareforma/ramcove-vzdelavaci-programy (od s. 132). Doporučená literatura Binka, B. (2008). Environmentální etika. Brno: Masarykova univerzita. Demokracie versus extremismus: výchova k aktivnímu občanství. (2013). Praha: Asi-milování. Gulová, L. (2012). Kompendium multikulturní výchovy: výukové materiály. Brno: Masarykova univerzita. Lojdová, K. (2008). Socializace do subkultury skinheads. Sborník prací Filozofické fakulty brněnské univerzity, Studia Paedagogica, U13, Brno: Masarykova univerzita, roč. 13, 1., s. 141-150. ISSN 1211-6971. Šalamounová, Z. (2015). Když to bylo ve zprávách, musí to být pravda: jak ve výuce interpretovat novinové zprávy. Komenský, 140(4), 55−57. Šišková, T. (1998). Výchova k toleranci a proti rasismu: hry a cvičení pro žáky a studenty. Praha: Portál. Šmajs, J. (2014). O smiřování kultury s přírodou: čtyři rozhovory a tři dokumenty. Brno: Miloš Vávrů. Košťálová, H. (ed). (2005). Interkulturní výchova ve školním vzdělávacím programu: Sborník z projektu \Varianty - projekt interkulturního vzdělávání\. Praha: Kritické myšlení a Člověk v tísni. Průcha, J. Multikulturní výchova Teorie - praxe- výzkum. O ISV nakladatelství, Kol. (2012). Multikulturní výchova na 2. stupni ZŠ. Praha: Raabe Obsah obrázku text, snímek obrazovky, elektronika, displej Popis byl vytvořen automaticky Osobnostní a sociální rozvoj Ekologická a environmentální výchova - Příručka pro základní školy a střediska ekologické výchovy Didaktika osobnostní a sociální výchovy Mediální výchova má vybavit žáka základními poznatky o fungování a roli současných médií. Podporuje poučené, aktivní a nezávislé zapojení jednotlivce do mediální komunikace, schopnost analyzovat nabízená sdělení, posoudit jejich věrohodnost a vyhodnotit jejich komunikační záměr. Obsah obrázku text, vizitka, vektorová grafika, snímek obrazovky Popis byl vytvořen automaticky Obsah obrázku mapa Popis byl vytvořen automaticky