OSOBNOSTNÍ A SOCIÁLNÍ VÝCHOVA česká varianta systémů typu „personal and social education“ (součást trendu přímé edukace životních dovedností – od 2. pol. 20. stol.), na Katedře pedagogiky FF UK v Praze. HLAVNÍ ZDROJ: PRŮŘEZOVÉ TÉMA RVP ZV TEXTY J. VALENTY – VIZ LITERATURA HANA HORKÁ Když se řekne škola… https://otevreno.org/mapovani/osobnostni-a-socialni-rozvoj/ 1:01 – 2:23 Smysl výchovy z Vašich odpovědí v úvodním semináři: Příprava na začlenění do společnosti. Příprava na život. Formování člověka. „Nezlomit hůl a pokračovat dál.“ Poznat příčiny a hledat řešení situací. Volit různé cesty při výchově. Opírat se o dobré stránky jedince. Pěstovat sebejistotu, „být šťastný“. Vycházet s lidmi, působit na ně. Vyjádřit názor opřený o argumenty. Vést k morálním hodnotám. Vést k samostatnosti a zodpovědnosti. Vést ke spolupráci, solidaritě, pomoci druhým. Vést k sebepoznání, „jak se sebou zacházet“. Které kvality zvažujeme v kontextu výchovného působení? Kontext prosociální pracovitý slušný zodpovědnýspolupracující ukázněný komunikati vní Zobecněním k rozvoji dovedností dovednost se učit řešení konfliktů jasná a respektující komunikace podřízení se dovedností pro etické zvládání situací soutěže, konkurence, vlastního chování vedení a organizování práce skupiny Uveďte, prosím, kdo přispěl k osvojení dovedností, např., že: •… ovládnete své emoce …; •… respektujete svým chováním jiné názory …; •„… vyjednáte …; •…rozvíjíte slovně nápady druhých …; •… podáváte popisné zpětné vazby …; •… vysvětlíte krátce a srozumitelně svá stanoviska …; •… děkujete …” atd. Podle J. Valenty OSV směřuje k rozvoji dovedností (převzato z metodického portálu www.rvp.cz - VÚP Praha) • osobnostních (např. v oblasti stability ega; seberegulace; psychofyzického uvolnění); • morálních a hodnotových a postojů (respekt k druhým; spravedlivost atd.) • sociálních (komunikačních, vztahových atd.). např.: „… vyjednáte …; … zformulujete kompliment …; … ovládnete své emoce …; … respektujete svým chováním jiné názory …; … využíváte způsoby psychofyzického uvolnění…; … používáte techniku porouchané gramodesky …; …rozvíjíte slovně nápady druhých …; … podáváte popisné zpětné vazby …; … vysvětlíte krátce a srozumitelně svá stanoviska …; … děkujete …” atd. • praktického rozpoznávání jevů (oblast percepční („jak žák vnímá; poznává; rozlišuje”), tzn., že „… rozpoznáte podstatu sociální situace …; … poznáváte a pojmenováváte své vlastnosti …; … rozpoznáte etický rozměr situace …; "…vnímáte rytmus svého těla …” apod. • sdělování vědomostí („žák vyjmenuje; vysvětlí”), tzn., že „…vyjmenujete, kam se můžete obrátit o pomoc v případě šikany …; … popíšete přednosti a úskalí kooperativního způsobu práce…; … vysvětlíte postup řešení konfliktu …”)… Rozvoj osobnostních kvalit jako předpoklad sociálního rozvoje • porozumění sobě samému a druhým, • zvládání vlastního chování, • pozitivní (nezraňující) postoj k sobě samému a k druhým, • přijetí různosti lidí, názorů, přístupů k řešení problémů, • mravní rozměr různých způsobů lidského chování. Protože to tvoří obsah OSV – v oblasti osobnostního rozvoje se jedná o: 1. Schopnost poznávání – cvičení smyslového vnímání, pozornosti a soustředění; dovedností zapamatování, řešení problémů; dovednosti pro učení a studium. 2. Sebepoznání a sebepojetí – já jako zdroj informací o sobě; druzí jako zdroj informací o mně; moje tělo, moje psychika (temperament, postoje, hodnoty); co o sobě vím a co ne; jak se promítá mé já v mém chování; můj vztah ke mně samé/mu; moje učení; moje vztahy k druhým lidem; zdravé a vyrovnané sebepojetí. 3. Seberegulace a sebeorganizace – sebekontrola, sebeovládání – regulace jednání i prožívání, vůle; organizace vlastního času, plánování učení a studia; stanovování osobních cílů a kroků k jejich dosažení. 4. Psychohygiena - naladění mysli a dobrý vztah k sobě samému, dobrá organizace času; zvládání stresových situací, hledání pomoci při potížích. 5. Kreativita – pružnost, originalita. V oblasti morálního rozvoje jde o: • analýzy vlastních i cizích postojů a hodnot a jejich projevů v chování lidí; • vytváření povědomí o kvalitách typu odpovědnost, spolehlivost, spravedlivost, respektování atd.; • pomáhající a prosociální chování (člověk neočekává protislužbu); • dovednosti rozhodování v eticky problematických situacích všedního dne. Co je smyslem osobnostní a sociální výchovy? Cílem je osobně, interakčně, vztahově a morálně i věcně efektivní chování a jednání „absolventa“ OSV v různých situacích. Akcent na formativní prvky. Učivem se stává: sám žák, konkrétní žákovská skupina, běžné situace každodenního života. Pomáhá hledat vlastní cestu k životní spokojenosti založené na dobrých vztazích k sobě samému i k dalším lidem a světu. OSV je praktická • Didaktické schéma: Instrukce k činnosti – Akce/činnost – Reflexe činnosti. • Sehrajte dialog na téma: „Prosím tě, zajdi zítra na tu schůzi, já nemůžu…” • Postava B použije v dialogu s postavou A odmítnutí formou asertivního ne OSV a Etická výchova •Mezilidské vztahy a komunikace. •Důstojnost lidské osoby. Pozitivní hodnocení sebe. •Pozitivní hodnocení druhých. •Kreativita a iniciativa. Řešení problémů a úkolů. Přijetí vlastního a společného rozhodnutí. •Komunikace citů. •Interpersonální a sociální empatie. •Asertivita. Zvládnutí agresivity a soutěživosti. Sebeovládání. Řešení konfliktů. •Reálné a zobrazené vzory. •Prosociální chování v osobních vztazích. Pomoc, darování, dělení se, spolupráce, přátelství. •Prosociální chování ve veřejném životě. Solidarita a sociální problémy. Metodiku, učebnice ke stažení, ale i vzory připravených hodin najdete na stránkách www.etickavychova.cz www.rvp.cz https://www.youtube.com/watch?v=8hzykHXkSNk https://zapojmevsechny.cz/clanek/detail/video-vyrusuji- zaci-pri-vyuce-poradime-jak-se-s-tim-vyporadat https://www.zkola.cz/eticka-vychova-zlepsuje-socialni-klima-skol/ OSV vyžaduje kvalifikovaného učitele • vzdělaný v oblasti sociálních, psychologických, komunikačních aj. jevů, aby poznal, co se ve hře vlastně děje, • schopný s žáky debatovat „co jste prožívali?„ a „proč vaše vyjednávání nedopadlo dobře?“, „jaký jiný způsob komunikace je možno zvolit v podobné situaci?“, „co se odehrává v člověku, když takto uvažuje?“ atd. • umí domýšlet výchovné možnosti (proč se děje, to, co se děje). Dotazník Spojte čárou shora dolů (od první do poslední škály) všechny zatržené body. Pokud se spojnice pohybuje spíše v levé polovině sloupce škál, je to pro OSV výhodnější. Pokud »jste vyšli« spíše vpravo, zvažte, zda vás může OSV učiní pedagogicky spokojenými (a též vaše potenciální žáky). Jsou jisté možnosti »obratu«, chcete-li: vždy je šance na to, abychom na sobě zapracovali a pár položek posunuli doleva. Testem mohou být i aktuální pocity vůči dotazníku; pokud má některý čtenář pocity a kulantně verbalizovatelné výroky – např.: »co si vlastně myslí? «, »ten je nějaký chytrý…«, »co si to dovoluje? «, »sám vím, jak na to jsem, nikdo mi nemusí dávat dotazníky…«, je to taky trochu vpravo… Proč? Např. u učitele hudby nikoho jistě nepřekvapí požadavek, aby měl hudební sluch. U učitele OSV by měl být zase zvýrazněný předpoklad v oblasti prosociální inteligence a k ní vztažných dovedností. Předpoklad pro všechny učitele. Jednoduchá pomůcka (auto)diagnostiky zájemců o OSV a upozorněním na to, jaké osobnostní a sociální dovednosti, schopnosti a postoje jsou pro učitele OSV důležité. Metody OSV Způsoby umožňující praktické a k vlastnímu životu vztažené myšlení a chování/jednání v rámci tematických okruhů. Metody využívané různými herními systémy a systémy aktivního (zejm. sociálního) učení, sociálním výcvikem, dramatickou výchovou, zážitkovou pedagogikou atd. Metodou (napříč aktivitami) je „reflexe“. Formy OSV (podle RVP ZV) Integrace OSV a jiných předmětů (rozšířená, na první pohled nejjednodušší, ale didakticky velmi náročná forma začlenění); Samostatný předmět (kroužek; samostatný časový blok) – výhoda: žák se může stát učivem č. 1; nevýhoda: organizační obtíže se začleněním předmětu a nekvalifikovaný učitel; Projekt – výhodou je koncentrovanost a úspornost; nevýhodou je, že projekty k různým tématům různých předmětů jsou fakticky první formou, integrací; výhodou, když projekt je zaměřen přímo na tématiku OSV (např. projekt na téma komunikace; zlepšení našich vztahů atd.). !!!!! Nabídka pro Váš seminární úkol!! Použité zdroje a literatura Valenta, J. Osobnostní a sociální výchova. In PASTOROVÁ, M. (ed.) a kol. Doporučené očekávané výstupy. Metodická podpora pro výuku průřezových témat v základních školách. Praha: VUP, 2011, s. 9-22. Dostupné na: http://www.vuppraha.cz/wp-content/uploads/2011/07/DOV- ZV1.pdf Valenta, J. (2013). Didaktika osobnostní a sociální výchovy. Praha: Grada Publishing. Valenta, J. (2006). Osobnostní a sociální výchova a její cesty k žákovi. Kladno: AISIS,