Environmentální výchova jako průřezové téma JS 2021 Hana Horká Z výsledků výzkumů Příroda je pro mě „čisté ovzduší, volnost, krásná příroda a odpočinek od města; • můj život, prostě zázrak; bez přírody bychom nebyli, je to součást mého života – miluji přírodu; • nekonečné cesty; sbírání hub a krásný voňavý les plný nádherných zvířátek; nádherná oblast plná živočichů; • místo pro letní hry; …kde na všechno špatné zapomenu, •„Současné děti většinou nevnímají přírodu jako prostředí k životu. • Berou ji pouze jako něco, z čeho lze těžit a jejich vztah k ní je tak trochu nevyjasněný. • K živým tvorům se leckdy neumí chovat, z neznalosti jim dokážou ublížit. • „Příroda je krásná, denně mě obklopuje a jsem vděčná, že tam žiji s rodiči a krásně si tam odpočinu.“ • „Příroda pro mě znamená, že jsem volná a mohu si dělat, co chci.“ (z šetření v rámci seminárních a diplomových prací na PdF MU 2008-2011) • To, jak zvířata vypadají a chovají se, znají pouze z naučných dokumentů a encyklopedií. • Přírodu berou jako prostor, ve kterém se mohou vydovádět a vykřičet, ale už si neuvědomují, že v ní vlastně nabírají sílu a tak důležitý odpočinek…“ (Výzkum odcizování člověka přírodě. Závěrečná zprávaprojektu 1C / 4 / 40 / 04. Praha 2006.) Základní pojmy/koncepty Ekologie, environmentalistika (nauka o životním prostředí - zkoumá mechanismy jakými člověk působí na ekosystémy, b) zkoumá jak působí prostředí a jeho jednotlivé složky na člověka (zdraví, vitalita atd. • Životní prostředí – přírodní, kulturní, sociální. • Příroda - přirozené, kultura – umělé. • Environmentální výchova. • Biofilní přístup ke vzdělávání. Příroda jako součást vzdělávacího obsahu i prostředek výchovy • Příroda = významné prostředí pro život člověka „zdroj původního, věčného,…“; • Přírodní jevy a poznatky = „substrátem“ pro rozvoj poznání; „nosným substrátem“ pro realizaci úloh environmentální výchovy (Held 2001: 349); • Poznávání přispívá k nabývání pozitivního vztahu k přírodě a k poznávání vůbec. „Člověk surově spásá skutečnost světa jako stádo byliny, jejichž krása mu zůstává utajena“ (Vondra: 1966). Kultura • Kultura dílem člověka. Zahrnuje materiální i duchovní rovinu, jež podléhají vlastním zákonům reprodukce a vývoje (evoluce). • Kreativní evoluční proces spravuje člověk, který nemůže tvořit stejným způsobem jako příroda. Poznávání životního prostředí (přírodního, kulturního a sociálního) 2. Utváření a rozvíjení hodnotících vztahů (postojů), 3. Rozvíjení šetrného a odpovědného jednání. Vaše vzpomínky na výuku o přírodě/životním prostředí Jak se vyučuje o přírodě a kultuře (z názorů studentů, 2018) „…memorování se nazpaměť, chyběla jakákoliv praktická výuka…“ „Ve škole nám bylo vše podáváno „fakticky“. Ovce vypadá tak a tak, je užitečné pro…“ „Výčet pojmů, které se učím bez souvislostí, občas film o přírodě, málo obrázků, málo vycházek do přírody.“ „Pamatuji si, že většinou šlo o předávání faktů - tedy rozdělení rostlin, zvířat a jejich popis, funkce atd. Všechny poznatky byly spíše jen z učebnic. Jen jeden profesor nás vzal do prostředí kolem školy a jedna učitelka ještě na ZŠ s námi dělala dlouhodobý projekt, kdy jsme zkoumali vodu, půdu, … kolem školy.“ Ve škole v přírodovědě, kdy jsme se jako malincí poprvé setkávali s různými pojmy, nás paní učitelka brávala do přírody a ukazovala nám stromy – listí – plody, květiny, zvířata, různé půdy, … V přírodopise na druhém stupni už to byla jen frontální výuka s cílem dostat do nás co nejvíce informací.“ „Co bylo zajímavé, byla výtvarka…, kdy jsme chodili ven kreslit, malovat a paní učitelka nám vždycky říkala, jak by to v té přírodě mělo vypadat. Taky nás brávala k jednomu odkališti a ke skládkám, které jsme malovali. Říkala nám, že i takové věci jsou dobrým objektem pro malíře, ale že pro život je to špatné.“ • „Vzpomínám si, jak jsme na ZŠ měli několikrát jako celá škola brigádu na sběr odpadu v přírodě – nedaleko školy se nacházely různé stráně, kde jsme sbírali železný odpad vyházený lidmi a nejen železo, ale i jiné odpadky. Dále si vzpomínám na povinný sběr papíru, hluchavek, kopřiv, listí maliníku. Další vzpomínka je na záchranu raků, které jsme nedaleko školy přenášeli holýma rukama z ohrožené oblasti do blízkého rybníka.“ Čím se vyznačuje taková výuka? • mechanické osvojování učiva, • memorování bez porozumění • bez zřetele na učení v souvislostech, • bez názorné prezentace, • bez kontaktu s přírodním prostředím; • bez adekvátního objasňování vztahu přírody, kultury a člověka. Příroda a kultura? Co je přírodní? Co je umělé? Co vše bylo třeba k výrobě umělého? Environmentální výchova jako průřezové téma v RVP ZV Za stěžejní ➢ adekvátně vystihnout a pochopit vztahy a souvislostí mezi složkami životního prostředí (přírodní, kulturní či umělou, sociální); ➢ komplexně vyjádřit vzájemnou podmíněnost živé a neživé přírody, organismů navzájem, vztahů lidské činnosti a jejích produktů a přírody, včetně poznávání nechtěných důsledků lidských přetvářecích aktivit, působících devastaci a ohrožení přirozených kvalit vody, vzduchu, půdy, flóry, fauny s následným ohrožením nejen lidského zdraví, ale i existence života na Zemi vůbec. Obsahové zaměření environmentální výchovy I. Kognitivní oblast Porozumění souvislostem, vzájemným vztahům a podmíněnosti v biosféře, ekologickým zákonitostem, závislosti člověka na přírodě, vztahům člověka a prostředí a následkům lidských činností v životním prostředí, včetně možností tyto následky zmírňovat, omezovat až vyloučit. II. Kognitivně – afektivní oblast Osvojování si etických principů jednání a chování a překonávání primitivně egocentrických názorů a hodnot. Výchova aktivního občana s důrazem na jeho zájem, odpovědnost vůči přírodě a kultuře i příštím generacím. • Upevňování kulturního vztahu ke složkám životního prostředí, projevující se úctou, šetrností, výběrovou náročností, dobrovolnou skromností, opatrností, preventivní obezřetností, pokorou, tolerancí, respektem k řádu přírody a lidským právům a povinnostem. • Pobyt v přírodě - nestačí ojedinělé prožitky x odpověď na „větší množství více či méně kvalitních zážitků“ (Franěk). • Senzitivita - emocionální spřízněnost založena na dlouhodobé zkušenosti. Posilování pozitivních rysů osobnosti (svědomitost, ukázněnost, slušnost, ohleduplnost, sebedisciplína, sebeomezení ap.). Rozvoj schopností vnímat, prožívat a hodnotit krásu přírody jako celku, pěstování vkusu a citu pro soulad a emocionálního vztahu k prostředí, rozvoj duchovních potřeb a kultivace hmotných potřeb. Vzdělávání v oblasti prevence, ochrany a podpory zdraví, péče o tělesnou zdatnost, ochoty měnit životní styl a odpovědnosti za zdraví. III. Kognitivně – motorická oblast Soubor dovedností a návyků /kompetencí ekologicky šetrného spotřebitele a občana pro : ➢každodenní žádoucí ekologické jednání (třídění odpadů, péče o zeleň, zlepšování okolního prostředí apod.), ➢hospodárný vztah k životnímu prostředí (minimalizace čerpání neobnovitelných zdrojů, šetrné využívání přírodních zdrojů, odolávání svodům samoúčelné techniky, pohodlí a krátkodobého zisku, péče o pracovní prostředí). Biofilní orientace vzdělávání Vztah přírody a kultury ve své komplexnosti. „Životu přející“ postoj člověka k přírodě, určovaný kulturou. Objasňovat co je příroda a přirozené, co je kultura a umělé; vštěpovat evoluční způsob myšlení, kompatibilitu kultury s přírodou k nové duchovní integraci člověka v celku přírody a kultury; Biofilní přístup ke vzdělávání. • Pojem „biofilní“ představuje v širším smyslu lásku k životu a přírodě. • Biofilní přístup ke vzdělávání je založen na úctě k přírodě a uznání její jedinečnosti a nenahraditelnosti. • Člověka chápe jako integrální součásti biotického společenství a kulturu jako umělý výtvor člověka, za který on nese odpovědnost. • Odlišný způsob prezentace přírody a přirozeného a kultury a umělého a z hlediska jejich vzájemných vztahů a přirozené a kulturní evoluce,(viz Metafora dvou pekařů (Šmajs, 2011). • Jednota člověka a Země a na ničím nepodmíněná a na člověku nezávislá hodnota přírody. • Odmítá arogantní antropocentrické paradigma lidské nadřazenosti nad přírodou. Příroda tu totiž není jen pro to, aby člověku sloužila! • Lidské vitální potřeby jsou svým původem přírodní, ale jejich uspokojování nemá mít charakter arogantního antropocentrismu a mechanistické interpretace skutečnosti. • Z výjimečné pozice člověka plyne jeho zodpovědnost vůči přírodě. Mít na paměti, že „přírodu nevytváříme, za její fungování neneseme odpovědnost, evoluční procesy probíhají i bez nás“ (Šmajs 2011). Proměna vzdělávacího kurikula • od orientace abiotické a protipřírodní přejít k orientaci biotické a propřírodní („od vlády nad přírodou k životu ve shodě s přírodou“); • od převahy dílčích informací a pasivního přijímání poznatků k rozvoji evolučního a systémového myšlení prostřednictvím znalostí a porozumění ekosystémům, včetně vlivů lidské činnosti na životní prostředí; • od axiologicky arogantního antropocentrismu a mechanistické interpretace skutečnosti k výchově ekologicky odpovědného občana; odolávání hypertrofii civilizačních momentů v podobě diktátu módy, sugesce reklamy - „od nadvlády techniky k akceptování sociální spravedlnosti a rovnoprávnosti“); • od vzdalování se/odcizování přírodě k hodnotové rehabilitaci přírody vtištěním (imprintingem) života jako nejvyšší hodnoty („od ocenění kvantity /více/ k ocenění kvality /lépe/“). Potřeba permanentní diskuse o vlastním obrazu světa a soustavné kritické přehodnocování návyků a činností; nelze žít na úkor ostatního světa a příštích generací. Obsahové principy biofilně orientovaného vzdělávání Aby: • zůstaly zachovány přírodní hodnoty a biologická rozmanitost pro současné a příští generace; • vlivem kultury nerostla zátěž prostředí; • se minimalizovaly dopady jednání na druhé, • lidé odolávali svodům techniky, pohodlí a krátkodobého zisku, • lidé dokázali vnímat, prožívat a hodnotit krásu přírody. • lidé předkládali pozitivní perspektivy světa a nekompromisně odmítali vulgarizované, • jednostranné pohledy na realitu, • lidé pochopili, že nejsme vládci a bez přírody nelze žít, • lidé nežili na „cizí účet“, zvládali pokrok, byli ohleduplní, šetrní – nebrali víc, než je třeba …(J. Valenta, 2017). Na závěr …vztahy kolem nás nikdy jasné a jednoduché nebudou, jediným možným řešením je neustále vnímat, přemýšlet a hledat. Je třeba dopřát klidu a prostoru k pozorování krásy přírody, k prožívání radosti z bezprostředního kontaktu s přírodou, k upevňování prožitku harmonie s přírodou. Výběr z literatury G. de Haan (1993). Environmentálne vzdelávanie v kontexte vedomostí o prostredí, environmentálnej uvedomelosti a správania sa v prostredí, [w>] Human communication studies, vol 1. Environmentálna výchova v rodine a škole. PdF UK, Bratislava, s. 52. H. Horká (2005). Ekologická dimenze výchovy a vzdělávání ve škole 21. století. Brno: MSD. J. Krajhanzl, Environmental a proenvironmental behavior. [w>] Řehulka E. (ed.) (2010). Health Education: International Experinces. Masarykova univerzita, Brno, s. 259. G. Pfligersdorffer (1993). Relevantnosť ekologického poznania pre správanie, ktoré je v súlade s životným prostredím. [w>] Human communication studies, 1993, nr 1, s. 73. J. Šmajs. (2008). Potřebujeme filosofii přežití? Úvahy o filosofii, kultuře, poznání, vzděláním řeči a popularizaci vědy. Doplněk, Brno, s. 55. E. O. Wilson (1999). Konsilience. Jednota vědění. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. Výzkum odcizování člověka přírodě. (2006). Závěrečná zprávaprojektu 1C / 4 / 40 / 04. Praha. Pro inspiraci • https://clanky.rvp.cz/clanek/c/z/22338/OVZD USI---TEMA-PRO-ENVIRONMENTALNI- VYCHOVU-V-ZIME.html/ • https://digifolio.rvp.cz/artefact/file/download. php?file=27649&view=4001 Pro inspiraci • https://www.youtube.com/watch?v=KIZfHHvh MIs • https://www.lipka.cz/vyukove- programy?idm=12 • https://www.lipka.cz/jednodenni-evp?idm=32 • https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=400 1