Práce se žáky s odlišným mateřským jazykem
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D.
Práce se žáky s odlišným mateřským jazykem

Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Odevzdávárna
1
PDF
2
Studijní materiály
2
Studijní text
Učitel doporučuje studovat od 16. 2. 2022 do 22. 2. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Video
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 23. 2. 2022 do 1. 3. 2022.

Kapitola obsahuje:
2
Odpovědník
3
PDF
1
Studijní materiály
3
Studijní text
10
Web
Učitel doporučuje studovat od 2. 3. 2022 do 5. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
PDF
2
Video
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 6. 3. 2022 do 12. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
2
Odevzdávárna
2
PDF
1
Studijní text
4
Web
Učitel doporučuje studovat od 13. 3. 2022 do 19. 3. 2022.
Kapitola obsahuje:
2
PDF
1
Studijní text
2
Web
Učitel doporučuje studovat od 20. 3. 2022 do 26. 3. 2022.

Kapitola obsahuje:
2
Odpovědník
5
PDF
2
Studijní materiály
1
Studijní text
9
Web
Učitel doporučuje studovat od 27. 3. 2022 do 3. 4. 2022.

Kapitola obsahuje:
1
Studijní materiály
1
Video
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 4. 4. 2022 do 10. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Diskusní fórum
1
Studijní text
6
Web
Učitel doporučuje studovat od 11. 4. 2022 do 17. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
1
Web
Učitel doporučuje studovat od 18. 4. 2022 do 24. 4. 2022.
Kapitola obsahuje:
1
Studijní text
3
Web
Učitel doporučuje studovat od 25. 4. 2022 do 1. 5. 2022.
Učitel doporučuje studovat od 1. 5. 2022 do 7. 5. 2022.

Týden 1 - Úvodní informace

Osnova předmětu

  1. Úvodní informace (3. 3. Markéta a Martina)  
  2. Diverzita ve společnosti (10. 3. Markéta) 
  3. Možné přístupy v multikulturní výchově (17. 3. Martina)
  4. Teoretická východiska interkulturní komunikace  (24. 3. Martina)
  5. Multikulturní výchova I aneb kulturní diverzita (31. 3. Markéta)
  6. Multikulturní výchova II aneb kulturní diverzita (7. 4. Markéta)
  7. Labyrint migrace, cizinci v české společnosti  (14. 4. Martina)
  8. Jak prakticky nakládat s jinakostí? (21. 4. Martina)
  9. Domácí příprava na setkání se s "cizinci" (28. 4. Markéta)
  10. Setkání s "cizinci" (5. 5. Markéta)
  11. Interkulturní práce (12. 5. Martina)
  12. Závěr semestru, zhodnocení práce v kurzu (19. 5. Markéta a Martina)  

Tučně = synchronní výuka

Normálně = asynchronní výuka

Pokyny k absolvování předmětu

Pro úspěšné ukončení předmětu je žádoucí aktivní účast na synchronní výuce (plnění dílčích drobných úkolů v asynchronní výuce) a splnění jednoho písemného výstupu: reflexe rozhovoru s cizincem. 

Pokyny pro reflexi: 

Realizujte rozhovor s cizincem žijícím delší dobu (minimálně 3 měsíce) v České republice. Písemně zpracujte vlastni reflexi tohoto rozhovoru. Reflexi vložte do odevzdávárny nejpozději do 5. 5. 2021.

Příklad reflexe: (dostupné ve studijních materiálech)

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/SZ6020/um/priklad_rozhovor.docx
Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/SZ6020/um/priklad_reflexe_rozhovoru.pdf

Cílem úkolu je:

  1. seznámit se s konkrétní zkušeností cizince v našem prostředí
  2. kriticky uvažovat o ne/možnostech, které osoba z jiného socio-kulutního prostředí v ČR má
  3. zamýšlet se nad situací, klást si otázky a proniknout do problemetiky socializace, vzdělávání a institucionální podpory cizinů v ČR

Reflexe není:

  • přepis rozhovoru

Rozsah reflexe:

  • minimálně 3 normostrany

Úvodní vstup

Týden 2 - Diverzita ve společnosti - S

Dobrovolný film pro senzitivní pojetí vzdělávání a kulturních specifik

Týden 3 - Možné přístupy v multikulturní výchově - A

Prosím, projděte si studijní materiály a vyplňte zadání,odpovězte otázky v odpovědnících. 

Než začneme s multikulturní výchovou
(OD SKUPINOVÝCH KONCEPTŮ K OSOBNOSTNÍMU PŘÍSTUPU)

The danger of a single story

ZADÁNÍ:

Shlédněte vložené video a odpovězte prosím na následující otázky do odpovědníku. 

  • Co vás nejvíce zaujalo/překvapilo a proč?
  • Co je podle vás hlavním sdělením Adichie? (jaké hodnoty jsou pro ni důležité?)
  • Jaké paralely/souvislosti/otázky vás napadají? 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/SZ6020/odp/The_danger_of_a_single_story.qref

Kulturně-standardní a transkulturní přístup

ZADÁNÍ:

Přečtěte si pozorně vložený text a z informací z něj doplňte tabulku, kterou naleznete níže v textu. Dále pak odpovězte na následující otázky v odpovědníku: 

  • Bylo v textu něco, co jste znali už před četbou? Potvrdilo se něco? Co to bylo?
  • Bylo v textu něco, co Vás překvapilo? Co to bylo? Souhlasíte s tím nebo je to pro vás místo k dalšímu dostudování?

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/SZ6020/odp/Pristupy_v_MKV.qref

Užitečné materiály a zdroje pro pedagogy/žky (k tématu MKV)

Týden 4 - Teoretická východiska interkulturní komunikace - S


Interkulturní komunikace, praktická příručka pro úředníky
Efektivní komunikace a sociokulturní specifika nejčastějších minorit na území ČR - Ukrajinců, Romů a Vietnamců.

Týden 5 - Multikulturní výchova I aneb kulturní diverzita - A

Malé studentky a milí studenti,


vítejte v 5. týdnu našeho společného promýšlení interkulturně senzitivního vzdělávání. Pro tento týden jsou pro vás připraveny dvě aktivity, vy si vyberte pouze jednu a tu zpracujte. Výběr je zcela na vašich preferencích. 


1. příprava aktivity do Multikulturní výchovy

Cílem je stručně popsat / vymyslet aktivitu, která by byla vhodná do výuky jako průřezové téma MV.

2. Popsání podpůrných opatření pro žáka s OMJ

Zkuste sepsat možná podpůrná opatření pro smyšleného žáky s odlišným mateřským jazykem ve vaší imaginární třídě.


ÚKOL č. 1

Představte si, že máte ve své výuce na ZŠ zařadit průřezové téma Multikulturní výchova. Jak budete postupovat? Zkuste navrhnout jednoduchou aktivitu na cca 45 minut (klidně i déle) do výuky. V tomto návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků) a stručně charakterizujte danou činnost. Dále se zaměřte na cíl aktivity: tj. co chcete svým žákům předat, co se naučí, co získají z vaší aktivity...

Pozor ve třídě máte i dva žáky s odlišným mateřským jazykem

  • Přípravu zpracujte do wordu, prezentace, formou mluveného slova, pomocí videa...formát je zcela na vás. 
  • Výsledek vložte do  odevzdávány, která je otevřená celé letošní skupině. Můžete tak vzájemně vytvořit soubor aktivit, které budete mít všichni k dispozici. 
  • Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V  tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání pokračovat.


Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 1:


Nevíte, jak sepsat takovou aktivitu? Inspirací může být i tento jednoduchý návod: 


Možní zdroje inspirace konkrétních aktivity do MV. 

Nebojte se využít i zdrojů z jiných týdnů, internetu či např. zapracovat aktivitu s ohledem k transkulturnímu přístupu. Téma je zcela vašich preferencí. Nebojte se ani vymyslet svoji autorskou aktivitu. Kreativitě se meze nekladou. 


ÚKOL č. 2

Představte si, že přebíráte novou třídu ve výuce libovolného předmětu na ZŠ. V této třídě je už jeden cizinec. Do vaší třídy v průběhu nebo na začátku školního roku přichází další žák cizinec (žák s OMJ). Jak budete postupovat? 

  • Zkuste navrhnout systém podpůrných opatření, který vychází z existujících opatření. 
  • Nebojte se však i popsat vlastní přístup, který zvolíte. 
  • V tomto svém návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků, 1 cizinec od září z Ukrajiny, jedna cizinka přicházející ze Sýrie - česky se učí dva roky). 
  • Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V  tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání a podpory žáků cizinců pokračovat.
  • Jednotlivé návrhy podpory, vašeho postupu i stručné charakteristiky vaší třídě odevzdejte do odevzdávány níže. 
  • Rozsah a formát zpracování je na vás.


Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 2:


Možní zdroje inspirace při práci s žáky s OMJ

Týden 6 - Multikulturní výchova II aneb kulturní diverzita - S

Týden 7 - Labyrint migrace, cizinci v české společnosti - A

ZADÁNÍ:

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/SZ6020/odp/Migrace_vcera_a_dnes.qref

Přečtěte si pozorně materiály v podkapitolách Fenomén migrace a její podoby a Integrace cizinců a odpovězte na následující otázky v odpovědníku: 

Chyba: Odkazovaný objekt neexistuje nebo nemáte právo jej číst.
https://is.muni.cz/el/ped/jaro2021/SZ6020/odp/Modelovy_test_ceskych_realii.qref

Projděte si modelový test z českých reálií (v podkapitole Integrace cizinců), který musejí absolvovat migrující osoby, zájemci o české občanství. Odpovězte pak na otázky v odpovědníku. 

Fenomén migrace a její podoby

Integrace cizinců

Užitečné materiály a zdroje pro pedagogy/žky (téma migrace)

Týden 8 - Jak prakticky nakládat s jinakostí?

Multietnicita ve školní třídě: jazyk a kultura

Týden 9 - Domácí příprava na setkání se s "cizinci" - A

V tomto týdnu budete připravovat krátké (5-10 minutové) didaktické aktivity pro studenty cizince, kteří se učí česky. Můžete využít i přípravy, kterou jste realizovali v 5. týdnu a vybrat například nějakou drobnou aktivitu. 

V následujícím týdnu se pak k nám do semináře připojí studenti cizinci a vy budete mít možnost je přiučit česky. Zároveň bude k dispozici lektorka češtiny, která vám představí didaktické principy výuky češtiny pro cizince. 

Svoji plánovanou aktivitu zaznamenejte zde nejpozději do 4.5. (včetně):

Typy aktivit:

  1. seznamovací (celá skupina čeští studenti i studenti cizinci)
  2. individuální procvičování (1 student cizinec, 1 -2 studenti MUNI zadávají úkol)
  3. menší skupinky (např. soutěže proti sobě, kvíz, hádanky, atd. - mix studentů)
  4. krátká aktivita pro 2 studenty cizince (hádání, mini soutěž)

Výukové online nástroje, které je možné využít:

Pokud se chcete na cokoli zeptat ohledně příštího setkání, můžete i zde:

Týden 10 - Setkání s "cizinci" - S

Link na dnešní setkání (zoom):

Týden 11 - Interkulturní práce

Publikace vydané magistrátem města Brna v rámci projektu, který zajišťuje podporu cizincům ze strany interkulturních pracovníků. 

Týden 12 - Závěr semestru, zhodnocení práce v kurzu