Cílem je stručně popsat / vymyslet aktivitu, která by byla vhodná do výuky jako průřezové téma MV.
Máte zapnutý náhled celé osnovy, zpět na běžné zobrazení.
Načítání a prohlížení osnovy může být v závislosti na množství obsahu pomalejší.
Týden 1 - Úvodní informace
Osnova předmětu
- Úvodní informace (3. 3. Markéta a Martina)
- Diverzita ve společnosti (10. 3. Markéta)
- Možné přístupy v multikulturní výchově (17. 3. Martina)
- Teoretická východiska interkulturní komunikace (24. 3. Martina)
- Multikulturní výchova I aneb kulturní diverzita (31. 3. Markéta)
- Multikulturní výchova II aneb kulturní diverzita (7. 4. Markéta)
- Labyrint migrace, cizinci v české společnosti (14. 4. Martina)
- Jak prakticky nakládat s jinakostí? (21. 4. Martina)
- Domácí příprava na setkání se s "cizinci" (28. 4. Markéta)
- Setkání s "cizinci" (5. 5. Markéta)
- Interkulturní práce (12. 5. Martina)
- Závěr semestru, zhodnocení práce v kurzu (19. 5. Markéta a Martina)
Tučně = synchronní výuka
Normálně = asynchronní výuka
Pokyny k absolvování předmětu
Pro úspěšné ukončení předmětu je žádoucí aktivní účast na synchronní výuce (plnění dílčích drobných úkolů v asynchronní výuce) a splnění jednoho písemného výstupu: reflexe rozhovoru s cizincem.
Pokyny pro reflexi:
Realizujte rozhovor s cizincem žijícím delší dobu (minimálně 3 měsíce) v České republice. Písemně zpracujte vlastni reflexi tohoto rozhovoru. Reflexi vložte do odevzdávárny nejpozději do 5. 5. 2021.
Příklad reflexe: (dostupné ve studijních materiálech)
Cílem úkolu je:
- seznámit se s konkrétní zkušeností cizince v našem prostředí
- kriticky uvažovat o ne/možnostech, které osoba z jiného socio-kulutního prostředí v ČR má
- zamýšlet se nad situací, klást si otázky a proniknout do problemetiky socializace, vzdělávání a institucionální podpory cizinů v ČR
Reflexe není:
- přepis rozhovoru
Rozsah reflexe:
- minimálně 3 normostrany
Úvodní vstup
Týden 2 - Diverzita ve společnosti - S
Dobrovolný film pro senzitivní pojetí vzdělávání a kulturních specifik
Týden 3 - Možné přístupy v multikulturní výchově - A
Prosím, projděte si studijní materiály a vyplňte zadání,odpovězte otázky v odpovědnících.
The danger of a single story
ZADÁNÍ:
Shlédněte vložené video a odpovězte prosím na následující otázky do odpovědníku.
- Co vás nejvíce zaujalo/překvapilo a proč?
- Co je podle vás hlavním sdělením Adichie? (jaké hodnoty jsou pro ni důležité?)
- Jaké paralely/souvislosti/otázky vás napadají?
Kulturně-standardní a transkulturní přístup
ZADÁNÍ:
Přečtěte si pozorně vložený text a z informací z něj doplňte tabulku, kterou naleznete níže v textu. Dále pak odpovězte na následující otázky v odpovědníku:
- Bylo v textu něco, co jste znali už před četbou? Potvrdilo se něco? Co to bylo?
- Bylo v textu něco, co Vás překvapilo? Co to bylo? Souhlasíte s tím nebo je to pro vás místo k dalšímu dostudování?
Užitečné materiály a zdroje pro pedagogy/žky (k tématu MKV)
Týden 4 - Teoretická východiska interkulturní komunikace - S
Týden 5 - Multikulturní výchova I aneb kulturní diverzita - A
vítejte v 5. týdnu našeho společného promýšlení interkulturně senzitivního vzdělávání. Pro tento týden jsou pro vás připraveny dvě aktivity, vy si vyberte pouze jednu a tu zpracujte. Výběr je zcela na vašich preferencích.
Zkuste sepsat možná podpůrná opatření pro smyšleného žáky s odlišným mateřským jazykem ve vaší imaginární třídě.
ÚKOL č. 1
Představte si, že máte ve své výuce na ZŠ zařadit průřezové téma Multikulturní výchova. Jak budete postupovat? Zkuste navrhnout jednoduchou aktivitu na cca 45 minut (klidně i déle) do výuky. V tomto návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků) a stručně charakterizujte danou činnost. Dále se zaměřte na cíl aktivity: tj. co chcete svým žákům předat, co se naučí, co získají z vaší aktivity...
- Přípravu zpracujte do wordu, prezentace, formou mluveného slova, pomocí videa...formát je zcela na vás.
- Výsledek vložte do odevzdávány, která je otevřená celé letošní skupině. Můžete tak vzájemně vytvořit soubor aktivit, které budete mít všichni k dispozici.
- Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání pokračovat.
Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 1:
Nevíte, jak sepsat takovou aktivitu? Inspirací může být i tento jednoduchý návod:
Možní zdroje inspirace konkrétních aktivity do MV.
Nebojte se využít i zdrojů z jiných týdnů, internetu či např. zapracovat aktivitu s ohledem k transkulturnímu přístupu. Téma je zcela vašich preferencí. Nebojte se ani vymyslet svoji autorskou aktivitu. Kreativitě se meze nekladou.
ÚKOL č. 2
Představte si, že přebíráte novou třídu ve výuce libovolného předmětu na ZŠ. V této třídě je už jeden cizinec. Do vaší třídy v průběhu nebo na začátku školního roku přichází další žák cizinec (žák s OMJ). Jak budete postupovat?
- Zkuste navrhnout systém podpůrných opatření, který vychází z existujících opatření.
- Nebojte se však i popsat vlastní přístup, který zvolíte.
- V tomto svém návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků, 1 cizinec od září z Ukrajiny, jedna cizinka přicházející ze Sýrie - česky se učí dva roky).
- Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání a podpory žáků cizinců pokračovat.
- Jednotlivé návrhy podpory, vašeho postupu i stručné charakteristiky vaší třídě odevzdejte do odevzdávány níže.
- Rozsah a formát zpracování je na vás.
Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 2:
Možní zdroje inspirace při práci s žáky s OMJ
Týden 6 - Multikulturní výchova II aneb kulturní diverzita - S
Informace z KAHOOT:
Týden 7 - Labyrint migrace, cizinci v české společnosti - A
ZADÁNÍ:
Přečtěte si pozorně materiály v podkapitolách Fenomén migrace a její podoby a Integrace cizinců a odpovězte na následující otázky v odpovědníku:
Projděte si modelový test z českých reálií (v podkapitole Integrace cizinců), který musejí absolvovat migrující osoby, zájemci o české občanství. Odpovězte pak na otázky v odpovědníku.
Fenomén migrace a její podoby
Integrace cizinců
Užitečné materiály a zdroje pro pedagogy/žky (téma migrace)
Týden 8 - Jak prakticky nakládat s jinakostí?
Multietnicita ve školní třídě: jazyk a kultura
Týden 9 - Domácí příprava na setkání se s "cizinci" - A
V tomto týdnu budete připravovat krátké (5-10 minutové) didaktické aktivity pro studenty cizince, kteří se učí česky. Můžete využít i přípravy, kterou jste realizovali v 5. týdnu a vybrat například nějakou drobnou aktivitu.
V následujícím týdnu se pak k nám do semináře připojí studenti cizinci a vy budete mít možnost je přiučit česky. Zároveň bude k dispozici lektorka češtiny, která vám představí didaktické principy výuky češtiny pro cizince.
Svoji plánovanou aktivitu zaznamenejte zde nejpozději do 4.5. (včetně):
Typy aktivit:
- seznamovací (celá skupina čeští studenti i studenti cizinci)
- individuální procvičování (1 student cizinec, 1 -2 studenti MUNI zadávají úkol)
- menší skupinky (např. soutěže proti sobě, kvíz, hádanky, atd. - mix studentů)
- krátká aktivita pro 2 studenty cizince (hádání, mini soutěž)
Výukové online nástroje, které je možné využít:
Pokud se chcete na cokoli zeptat ohledně příštího setkání, můžete i zde:
Týden 10 - Setkání s "cizinci" - S
Link na dnešní setkání (zoom):
Týden 11 - Interkulturní práce
Publikace vydané magistrátem města Brna v rámci projektu, který zajišťuje podporu cizincům ze strany interkulturních pracovníků.