Cílem je stručně popsat / vymyslet aktivitu, která by byla vhodná do výuky jako průřezové téma MV.
Týden 5 - Multikulturní výchova I aneb kulturní diverzita - A
vítejte v 5. týdnu našeho společného promýšlení interkulturně senzitivního vzdělávání. Pro tento týden jsou pro vás připraveny dvě aktivity, vy si vyberte pouze jednu a tu zpracujte. Výběr je zcela na vašich preferencích.
Zkuste sepsat možná podpůrná opatření pro smyšleného žáky s odlišným mateřským jazykem ve vaší imaginární třídě.
ÚKOL č. 1
Představte si, že máte ve své výuce na ZŠ zařadit průřezové téma Multikulturní výchova. Jak budete postupovat? Zkuste navrhnout jednoduchou aktivitu na cca 45 minut (klidně i déle) do výuky. V tomto návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků) a stručně charakterizujte danou činnost. Dále se zaměřte na cíl aktivity: tj. co chcete svým žákům předat, co se naučí, co získají z vaší aktivity...
- Přípravu zpracujte do wordu, prezentace, formou mluveného slova, pomocí videa...formát je zcela na vás.
- Výsledek vložte do odevzdávány, která je otevřená celé letošní skupině. Můžete tak vzájemně vytvořit soubor aktivit, které budete mít všichni k dispozici.
- Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání pokračovat.
Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 1:
Nevíte, jak sepsat takovou aktivitu? Inspirací může být i tento jednoduchý návod:
Možní zdroje inspirace konkrétních aktivity do MV.
Nebojte se využít i zdrojů z jiných týdnů, internetu či např. zapracovat aktivitu s ohledem k transkulturnímu přístupu. Téma je zcela vašich preferencí. Nebojte se ani vymyslet svoji autorskou aktivitu. Kreativitě se meze nekladou.
ÚKOL č. 2
Představte si, že přebíráte novou třídu ve výuce libovolného předmětu na ZŠ. V této třídě je už jeden cizinec. Do vaší třídy v průběhu nebo na začátku školního roku přichází další žák cizinec (žák s OMJ). Jak budete postupovat?
- Zkuste navrhnout systém podpůrných opatření, který vychází z existujících opatření.
- Nebojte se však i popsat vlastní přístup, který zvolíte.
- V tomto svém návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků, 1 cizinec od září z Ukrajiny, jedna cizinka přicházející ze Sýrie - česky se učí dva roky).
- Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání a podpory žáků cizinců pokračovat.
- Jednotlivé návrhy podpory, vašeho postupu i stručné charakteristiky vaší třídě odevzdejte do odevzdávány níže.
- Rozsah a formát zpracování je na vás.
Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 2:
Možní zdroje inspirace při práci s žáky s OMJ