Práce se žáky s odlišným mateřským jazykem

Týden 5 - Multikulturní výchova I aneb kulturní diverzita - A

Malé studentky a milí studenti,


vítejte v 5. týdnu našeho společného promýšlení interkulturně senzitivního vzdělávání. Pro tento týden jsou pro vás připraveny dvě aktivity, vy si vyberte pouze jednu a tu zpracujte. Výběr je zcela na vašich preferencích. 


1. příprava aktivity do Multikulturní výchovy

Cílem je stručně popsat / vymyslet aktivitu, která by byla vhodná do výuky jako průřezové téma MV.

2. Popsání podpůrných opatření pro žáka s OMJ

Zkuste sepsat možná podpůrná opatření pro smyšleného žáky s odlišným mateřským jazykem ve vaší imaginární třídě.


ÚKOL č. 1

Představte si, že máte ve své výuce na ZŠ zařadit průřezové téma Multikulturní výchova. Jak budete postupovat? Zkuste navrhnout jednoduchou aktivitu na cca 45 minut (klidně i déle) do výuky. V tomto návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků) a stručně charakterizujte danou činnost. Dále se zaměřte na cíl aktivity: tj. co chcete svým žákům předat, co se naučí, co získají z vaší aktivity...

Pozor ve třídě máte i dva žáky s odlišným mateřským jazykem

  • Přípravu zpracujte do wordu, prezentace, formou mluveného slova, pomocí videa...formát je zcela na vás. 
  • Výsledek vložte do  odevzdávány, která je otevřená celé letošní skupině. Můžete tak vzájemně vytvořit soubor aktivit, které budete mít všichni k dispozici. 
  • Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V  tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání pokračovat.


Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 1:


Nevíte, jak sepsat takovou aktivitu? Inspirací může být i tento jednoduchý návod: 


Možní zdroje inspirace konkrétních aktivity do MV. 

Nebojte se využít i zdrojů z jiných týdnů, internetu či např. zapracovat aktivitu s ohledem k transkulturnímu přístupu. Téma je zcela vašich preferencí. Nebojte se ani vymyslet svoji autorskou aktivitu. Kreativitě se meze nekladou. 


ÚKOL č. 2

Představte si, že přebíráte novou třídu ve výuce libovolného předmětu na ZŠ. V této třídě je už jeden cizinec. Do vaší třídy v průběhu nebo na začátku školního roku přichází další žák cizinec (žák s OMJ). Jak budete postupovat? 

  • Zkuste navrhnout systém podpůrných opatření, který vychází z existujících opatření. 
  • Nebojte se však i popsat vlastní přístup, který zvolíte. 
  • V tomto svém návrhu popište cílovou skupinu (např. 5. třída, 23 žáků, 1 cizinec od září z Ukrajiny, jedna cizinka přicházející ze Sýrie - česky se učí dva roky). 
  • Deadline pro odevzdání je nastaven do příštího týdne, tj. 7. 4. 2021 včetně. V  tomto termínu se zároveň potkáme na společné výuce, kde budeme v tématu multikulturního vzdělávání a podpory žáků cizinců pokračovat.
  • Jednotlivé návrhy podpory, vašeho postupu i stručné charakteristiky vaší třídě odevzdejte do odevzdávány níže. 
  • Rozsah a formát zpracování je na vás.


Odevzdávárna pro průběžný úkol č. 2:


Možní zdroje inspirace při práci s žáky s OMJ