Charakteristika nadaných žáků: * je schopen naučit se nové rychleji a dříve než vrstevníci, * má vynikající paměť, naučené si pamatuje trvale – potřebuje minimální opakování, * je schopen pracovat s koncepty komplexnější a abstraktnější povahy, pro porozumění potřebuje minimum konkrétních příkladů, * projevuje silný zájem o jedno nebo více témat, často neobvyklých, * nepotřebuje sledovat očima učitele, aby vnímal, o čem se hovoří – je schopen se zabývat více věcmi naráz, * je výrazná osobnost, individualita, * projevuje se u něj raná symbolická aktivita (často čte, popř. píše před vstupem do školy), * je patrný asynchronní vývoj jednotlivých složek osobnost (intelektově-emocionální, intelektově-sociální, intelektově-psychomotorická, intelektově-verbální), * má velké množství energie, * vnímá a chápe vztahy příčina – důsledek, * vidí souvislosti tam, kde je nevidí ostatní, * má velkou a pokročilou slovní zásobu, dobře se vyjadřuje, * snadno se učí sám nebo s malou pomocí ostatních, * používá vyšší úrovně myšlení – analýza, syntéza, evaluace, * má rozvinuté divergentní myšlené – množství nápadů, alternativ řešení, originalita, * je zvědavý, neustále klade dotazy, * je výborný pozorovatel – nic mu neunikne, * baví ho pouhé pohrávání si s myšlenkami, coby kdyby, * rád diskutuje, dobře argumentuje, * získané informace, schopnosti a dovednosti flexibilně využívá v jiných, nových situacích, * je vnitřně motivovaný, * je citlivý až přecitlivělý, emfatický, * projevuje se u něj střídání aktivních a útlumových období, * preferuje samostatnou práci – chce nalézt řešení sám, po svém, * projevuje výrazný smysl pro spravedlnost, morálku, fair play, * projevuje sofistikovaný smysl pro humor, používá ironii, * má sklon k introverzi, * mívá extrémní ostavení ve skupině – přirozený vůdce nebo outsider, * je perfekcionista, * je nekonformní, nezávislý, * vyhledává společnost starších dětí, dospělých. Negativní projevy chování nadaných žáků Často jako důsledek nerespektování specifických potřeb, neadekvátního přístupu, chybné identifikace, nudy, frustrace, snahy upoutat pozornost, rezignace na školní práci žák § vykřikuje, dominuje diskuzi, § odmítá kooperativní činnosti, § šaškuje, je třídní klaun, § diskutuje o rozhodnutí učitele, odmlouvá, § dožaduje se vysvětlení, § nerespektuje pravidla, § kritizuje spolužáky, učitele, sám na kritiku reaguje neadekvátně, § ruší ostatní při práci, odmítá rutinní úkoly, opakování, § neplní domácí úkoly, § čte si pod lavicí, § nenosí pomůcky, § odevzdává práci pozdě nebo nedokončenou, § je pro něj typické denní snění, § trpí na bolesti hlavy, plačtivost, deprese, § zapojuje se do šikany. Důsledkem je, že prospěch (hodnocení) neodpovídá jeho schopnostem a potencionálu. Dostává poznámky, napomenutí, zhoršenou známku z chování.