VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE seminář 2 8. 3. 2021 1. Pojďme si říct, co Vám asociuje termín „výchova“ Zamyslete se nad významem termínu „výchova“ V rámci počítače nebo mobilu si klikněte na www.menti.com a zadejte osmimístný kód, který Vám sdělí vyučující. Můžete uvést až tři asociace k pojmu „výchova“ 2. Otázky k filmu Obecná škola 1. Co vás při sledování filmu napadalo? Jaké otázky jste si kladli? 2. Specifikujte pozitiva a negativa přístupu pedagogických pracovníků (učitelka, učitel, ředitel)? Svůj postoj zdůvodněte. 3. Jaká je role pedagogických pracovníků ve vzdělávacím procesu popisovaném ve filmu? Inspirace: otázka ředitele: „Když už jim řeknu, aby nepili kyselinu sírovou, že jim rozežere vnitřnosti, tak jí vypijí?“ 4. V čem spatřujete výhody/nevýhody autoritativního přístupu učitele Igora Hnízda? Pokuste se specifikovat podobnost/odlišnost (srovnání) mezi běžnou českou třídou a tou, ve které se děj filmu odehrával? 5. Jak škola ovlivnila život hlavní hrdiny? V čem se lišil způsob práce se žáky u učitelky, která ze školy odešla a učitele, který jí nahradil? 6. Jakou úlohu sehrává v životě hlavního hrdiny rodina? Co mu jeho rodina „dala“? Uvedená aktivita je individuální, v průběhu 10 minut nyní každý odpovězte na uvedené otázky a odpovědi si poznamenejte. Tyto odpovědi pak každý z Vás budete prezentovat ostatním. 3. Skupinová práce s osobou učitele Zamyslete se nad riziky přístupu // osobnosti hlavního hrdiny – učitele Igora Hnízda. Definujte pozitiva přístupu // osobnosti hlavního hrdiny. Připravte si argumenty pro představení Vašich závěrů ze skupinové práce. Ve skupinkách projděte dvě uvedená témata, prodiskutujte je. Na aktivitu máte max. 15 minut, poté jeden za skupiny představí závěry, ke kterým skupina dospěla. 4. Zpětná vazba Vyjádřete se k průběhu semináře (pozitiva // negativa), navrhněte případné další aktivity, které byste uvítali // chtěli vyzkoušet V rámci počítače nebo mobilu si klikněte na www.menti.com a zadejte osmimístný kód, který Vám sdělí vyučující. Můžete uvést až tři body zpětné vazby 5. Úkol na třetí seminář – 15. 3. 2021 Česká televize vysílala v roce 2014 dokumentární seriál režiséra Braňo Špačka Třída 8. A, který je situován na ZŠ a MŠ Brno, Náměstí 28. října 22. Zhlédněte jej zde: https://www.youtube.com/watch?v=q6FbVd1Am8E · Jak byste popsali zmiňovanou školu, do níž jste měli možnost nahlédnout prostřednictvím dokumentu? V čem se odlišovala od základní školy, kterou jste navštěvovali jako žáci vy? · Jak byste charakterizovali žáky 8. A? · Jaké otázky jste si při sledování dokumentů kladli?