VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE seminář 5 29. 3. 2021 Alternativní výchova 1. Škola bez známek – práce ve dvojicích Různé způsoby přístupu učitele k výchově k práci učitele a jak se s na ně dívám Škola bez známek? Žádný experiment na dětech https://video.aktualne.cz/dvtv/skola-bez-znamek-zadny-experiment-na-detech-rika-reditelka/r~878c106 acd9511e485d7002590604f2e/ Jaké otázky Vás napadají? Zkuste definovat pět otázek, které Vás po shlédnutí videa napadají. Pracujte ve dvojicích, položte pět otázek, které jste si zapsali a odpovědi zaznamenejte. Na zodpovězení otázek máte max. 10 minut 2. Co je alternativní škola? Montessori v kostce https://www.youtube.com/watch?v=EsMjrdMM3h8&t=2s Dalton https://www.youtube.com/watch?v=cxCU4J19bKs&t=5s Ø Jak se liší přístup učitele k výchovné práci na příkladových školách? Ø Co je na tomto přístupu pozitivní? Ø Co naopak shledáváte jako negativní? Ø Máte osobní (pozitivní/negativní) zkušenost s alternativní školou? 3. Autoritativní X Liberální výchova Ø Co si představíte pod pojmy „autoritativní a liberální“ výchova? Ø Jak probíhala výchova u Vás v rodině? Ø Jak probíhala výchova ve škole, do které jste dokázali? Ø Vzpomenete si na dobrý a špatný příklad výchovného přístupu? Autoritativní: důraz na poslušnost, respekt a úcta vůči autoritě učitele/rodiče/dospělé osoby, součástí této výchovy byly tělesné tresty, direktivita – cílem výchovy unifikace, absence prostoru pro diskusi, nekompromisnost – striktní lpění na pravidlech. Výsledkem je skutečnost, že takto vychovávaní jedinci jsou spíše zakřiknutí, málo sebevědomí a kreativní, protože zkrátka neměli možnost se realizovat. Nebo z nich naopak vyrostou opět autoritativní jedinci, kteří kopírují to, co jim bylo vštěpováno Liberální: důraz na osobní svobodu, zohledňování individuálních potřeb dětí, předpoklad autonomie jedince – je schopen racionálně rozhodovat, co je pro něj dobré a co ne, respektující přístup, odvržení fyzických trestů, participace dětí na plánování činností, možnost vyjádřit svůj názor, emoce atd., dětem se naslouchá, ne tradiční autorita, ale přirozený vzor. Zase se to může zvrhnout – dítě pak ve svém důsledku nikam nesměřuje. 4. Vašich 10 vlastností dobrého pedagoga/vychovatele * Pokuste se ve dvojici (využijte stejnou dvojici co u otázek k videoukázce o Škole bez známek) stanovit 10 vlastností pedagoga, které jsou pro Vás nejzásadnější. * Na sestavení vlastností máte max. 7 minut * Následně porovnejte Vaše vlastnosti se seznamem 10 vlastností dobrého pedagoga/vychovatele podle společnosti EDUin * Postrádáte // je v seznamu z EDUin něco navíc? * Souhlasíte // nesouhlasíte s uvedenými? * Jak byste seřadili vlastnosti sami – pořadí. 1. PARTNERSKÝ PŘÍSTUP k žákům/dětem 2. DOKÁŽE ZAUJMOUT, vyučuje danou látku zábavně a v širších souvislostech 3. INDIVIDUÁLNÍ PŘÍSTUP k žákům/dětem 4. DOKÁŽE MOTIVOVAT žáky tak, aby věděly, že učení není samoúčelné 5. VEDE ŽÁKY KE SPOLUPRÁCI 6. ROZVÍJÍ PŘIROZENOU ZVÍDAVOST žáků 7. VEDE ŽÁKY K SAMOSTATNOSTI 8. VEDE ŽÁKY K ODPOVĚDNOSTI 9. VYTVÁŘÍ POZITIVNÍ ATMOSFÉRU ve třídě i mimo školu 10. OTEVŘENĚ KOMUNIKUJE S RODIČI 5. Odhad očekávání učitelské profese Ø Co očekáváte, že Vám přinese školní praxe, kterou budete absolvovat? Ø Které činnosti považujete v práci učitele za nejnáročnější? Ø Napadají Vás klady učitelské profese? Ø Napadají Vás zápory učitelské profese 6. Úkol na šestý seminář (distanční) – 12. 4. 2021 V ISu si ve Studijních materiálech předmětu PdF:SZ6024 ve složce Výukové materiály otevřete podsložku 6. seminář. Zde naleznete zadání pro 6. seminář (distanční). Budete mít za úkol přečíst tři články z webové verze časopisu Komenský a dle zadaných instrukcí vypracovat (napsat) krátkou (max. 2 strany textu) práci, která bude zároveň sloužit jako Váš portfoliový úkol z tohoto semináře. Struktura, požadavky i kritéria hodnocení tohoto úkolu jsou popsána ve vloženém souboru.