VÝCHOVA V PRÁCI UČITELE seminář 8 26. 4. 2021 Klíčové kompetence pedagoga a Summerhill 1. Reflexe klíčových kompetencí pedagoga – práce ve dvojicích V rámci úkolu na tento seminář jste měli projít RVP ZV a zejména zde uvedené klíčové kompetence „Zhodnoťte kompetence z hlediska náročnosti a reálnosti jejich dosažení – připravte si písemně ve stručné podobě.“ Ø Které kompetence považujete z Vašeho pohledu za nejdůležitější? Ø Jak jste hodnotili jednotlivé kompetence z hlediska náročnosti? Ø Jak jste hodnotili jednotlivé kompetence z hlediska reálnosti jejich dosažení? Ø Projevila se//ovlivnila náročnost kompetencí z Vašeho pohledu reálnost jejich dosažení? Pokud ano, u kterých a jak? 2. Summerhill – alternativa, možnost či pokus? – práce ve skupinkách 1. Ve skupině diskutujte o filmu Summerhill. Hovořte o tom, co vás zaujalo, čeho jste si všimli, o čem jste přemýšleli. 2. Na základě této diskuse formulujte: a) tři informace, jejichž prostřednictvím by bylo možné školu charakterizovat; b) tři principy, které jsou pro fungování školy v Summerhillu zásadní. 3. U tohoto úkolu máte na výběr ze dvou možností: a) buď stručně (3 až 5 větami) napište (opět za skupinu, nikoli za jednotlivce), jaký máte názor na školu v Summerhillu, nebo b) napište otázky, které vzešly z vaší diskuse, ale při hledání odpovědí na ně nedošlo ve skupině ke shodě. 4. Vyberte z kapitoly Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání, která je věnována klíčovým kompetencím ty, o nichž se domníváte, že byly u dětí, které žily ve škole v Summehillu, rozvíjeny. 5. Napadá vás nějaký důvod, proč by mělo smysl porovnávat výsledky učení žáků alternativní školy ve Velké Británii (Summerhill) s tím, jak výsledky učení žáků vymezuje kurikulární dokument celostátně platný v České republice? Pokud ano, pokuste se tento smysl formulovat. Pokud ne, pokuste se tento svůj názor zdůvodnit. 3. Reflexe práce ve skupině – samostatný úkol 1. Co (zkušenost, zážitek, zjištění, informaci, pocit) jste si z práce ve skupině odnesl/odnesla? 2. Dostal/dostala jste při práci ve skupině dostatek prostoru? Pokud ne, čím to bylo způsobeno? 3. Řídil někdo práci ve skupině? Pokud ano, kdo? Pokud ano, proč právě on? 4. Zvolili jste při vypracovávání úkolu nějakou strategii? Pokud ano, jakou? 5. Co by bylo příště dobré udělat jinak? 4. Úkol na devátý seminář – 3. 5. 2021 1. Na webových stránkách digifolio.rvp.cz si prostudujte Průřezová témata RVP ZV: Osobnostní a sociální výchova Výchova demokratického občana Výchova k myšlení v evropských a globálních souvislostech Multikulturní výchova Environmentální výchova Mediální výchova Tato Průřezová témata jsou dostupná na webové stránce https://digifolio.rvp.cz/view/view.php?id=10843 2. Důkladně si prostudujte Powerpointovou prezentaci v ISu ve složce semináře 9 s názvem Předsudky_a_stereotypy.ppt. 3. Projďete si metodický materiál k projektu MŠMT Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách, který najdete v ISu ve složce semináře 9 s názvem Metodika_k_projektu_prurezova_temata.pdf .