1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 Roadblock Nařizování, přikazování, rozkazování Varování, vyhrožování Moralizování, kázání, “měl bys” a “máš” Rady, nabízení řešení, předkládání návrhů Přednášení, poučování, logická argumentace, předkládání fakt Odsuzování, kritizování, nesouhlas, obviňování Hanlivé označování, vysmívání, stereotypy Analyzování, diagnostikování, interpretace Chvála, souhlas, pozitivní hodnocení Uklidňování, utěšování, litování Zjišťování, výslech, křížový výslech Stáhnutí se, odvádění pozornosti, sarkasmus, humor POPIS Sděluje žákům, co musí v danou chvíli udělat. Sděluje žákům následky jejich počínání. Sděluje žákům, co by měli udělat. Sděluje žákům, jak vyřešit problém. Snaží se žáky ovlivnit logikou, fakty, nebo osobními názory Negativně hodnotí nebo soudí žáka. Kategorizuje žáky, snaží se, aby se cítili hloupě nebo zahanbeně. Sděluje žákům, že zná jejich motiv – proč se chovají, jak se chovají. Nabízí pozitivní hodnocení nebo chválení. Snaží se, aby se žáci cíili lépe, popírá pocity, které cítí. Hledá důvody a zjišťuje vice informací za účelem pomoci studentům vyřešit jejich problémy. Snaží se dostat studenty pryč od jejich problémů tím, že dává problem stranou, odvádí jejich pozornost. Musíš… Hned začni pracovat. Sedni si a čti. Pokud uděláš… Pokud to neuděláš… Jestli nezačneš pracovat…. Měl/a bys… Je tvá odpovědnost, abys… Když jsi ve škole, je tvým úkolem… Proč si zkrátka lépe nerozvrhneš čas. Já na tvém místě bych … Ano, ale… Musíš se naučit, že … Jsi nezodpovědný a nic neuděláš včas. Nemůžeš za to vinit nikoho než sebe. Ty jsi prostě…. Chováš se jako malé dítě. Cítíš se tak, protože... Problém je, že... Adapted from: Gordon, T., & Burch N. (2003). T.E.T. Teacher effectiveness training: the program proven to help teachers bring out the best in students of all ages. New York: Three Rivers Press Larrivee, B. (2005). Authentic classroom management: creating a learning community and building reflective practice (2nd ed.). Boston: Pearson Education. Děláš vše, abys… Ty jsi přece chytrá holka. Jsem si jistá, že si s tím poradíš. Uvidíš, že až to uděláš, budeš se cítit lépe. Všichni žáci se takhle cítí. Proč jsi….? Proč jsi s tím nezačal dřív? Zapomeň na to. Pojďme teď mluvit o něčem jiném.. SDĚLENÍ & POCITY Tvé pocity a potřeby nejsou důležité. Nerespektuji tvé potřeby a přání. Nevěřím tvému úsudku/názoru. Nejsi schopný vyřešit si své vlastní problémy. Jsi hloupý, nelogický a neznalý. Jsi špatný, za nic nestojíš. Za nic nestojíš. Jsem ti nadřazený a můžu si interpretovat tvé pocity a myšlenky. Ty ve skutečnosti nemáš problem. Tvé problémy nejsou důležité. Přestaň se cítit tak, jak se cítíš. Nevěřím ti. Nezajímá mě tvůj problem, ty, ani tvé pocity. Odpor, strach, vztek, nepřátelství Strach, podřízenost, nepřátelství Odpor, pocit viny, potřeba bránit se Nepochopení, pocit závislosti na učiteli Podřízenost, poníženost, nepatřičnost, odpor Odpor, pocit neschopnosti, potřeba bránit se Potřeba bránit se, odpor, stažení se do sebe Ohrožení, frustrace, zahanbení, obvinění Závislost, zahanbení, manipulace, vztek, rozpaky Nepochopení, nepřátelství Potřeba bránit se, odpor Zavržení, odmítnutí, ponížení, Příklad “Přestaň si stěžovat a začni něco dělat.” “Ještě jednou to uděláš a budu to řešit s rodiči.” “Když budeš ke škole dál přistupovat takhle, tak neprojdeš ani do dalšího ročníku.” “Měl bys dávat pozor.” “Doma se taky takhle nechováš. Musíš se naučit, že tady jsi ve škole a ta má svá pravidla.” “Za tu poznámku si můžeš jenom ty sám.” “Chováš se jako malý dítě.” “Tvůj problém je, že tě nic nezajímá.” “Ty seš moc šikovná, ty ten úkol určitě zvládneš.” “Každý se někdy cítíme blbě. Zítra to bude lepší, uvidíš.” “Proč jsi se mě nezeptal dřív když teď nevíš co máme dělat?”, “Proč nic neděláš a válíš se po lavici?” “Vypadá to, že se nám tu dneska někdo špatně vyspal.”, “Pojďme se bavit o něčem příjemnějším.”