ALTERNATIVNÍ A INOVATIVNÍ PEDAGOGIKA ORGANIZACE •Výuka: pátek 19.3.2021 18:00 – 19:40; pátek 9.4.2021 18:00 – 19:40 •Podmínky ukončení: tvorba výukové pomůcky z vybrané alternativní koncepce obsahující vytvoření metodický list k použití pomůcky (teoretická východiska zvolené alternativy a metodický návod jak pomůcku využít) • •Zápočet na konci semestru CO JE ALTERNATIVNÍ ŠKOLA •všechny druhy škol (soukromé, veřejné, státní), které se odlišují od hlavního proudu standardních škol určité vzdělávací soustavy •školy s jinými metodami a organizací výuky, které se obvykle snaží o přiblížení učiva formou hry, diskuse, problémových úkolů, samostatné práce ad. PŘEHLED NEJZNÁMĚJŠÍCH ALTERNATIV •Montessori pedagogika •Waldorfská pedagogika •Daltonský plán •Jenský plán •Moderní škola Celestina Freineta •Winnetská soustava •Step by Step (Začít spolu) •Angažované učení •Zdravá škola ALTERNATIVNÍ ŠKOLY V ČR •Waldorfská (MŠ, 1. i 2. stupeň ZŠ, SŠ) •Montessori (MŠ, 1. i 2. st. ZŠ) •Daltonská (MŠ, 1. i 2. st. ZŠ, SŠ) •Jenská (1. st. ZŠ) •Začít spolu (MŠ, 1. st. ZŠ) •Zdravá škola (MŠ, 1. i 2. st. ZŠ, SŠ) •Integrovaná tematická výuka (MŠ, 1. st. ZŠ) •Lesní / přírodní škola (MŠ, SŠ) •Domácí vzdělávání (1. i 2. st. ZŠ) • OBECNÉ PRINCIPY ALTERNATIVNÍCH ŠKOL •snaha podpořit přirozenou touhu poznávat nové věci a jevy •partnerský vztah mezi učitelem a žákem, podpora jejich kvalit i originality (chyba chápána jako stupeň učení, ne přestupek) •spolupráce s rodinou dítěte •aktivní zapojení dítěte, podpora spolupráce a rozvoj komunikace •přenos odpovědnosti (spoluodpovědnosti) za rozhodování na děti •propojování předmětů •prostředí uzpůsobeno dětem (snadno dostupné pomůcky) •vyučování nelimitované zvoněním, řídící se zaujetím či únavou dětí •slovní hodnocení