FENOMÉN MINECRAFT V ČESKÉM PROSTŘEDÍ (výzkumná zpráva) Fenomén Minecraft v českém prostředí (výzkumná zpráva) © Kamil Kopecký, René Szotkowski Univerzita Palackého v Olomouci Centrum prevence rizikové virtuální komunikace © 2017 ve spolupráci se společností Google Czech Republic a Vodafone Czech Republic (V1.4) OBSAH 1. Úvodní slovo..................................................................................................................4 2. Co je Minecraft?.............................................................................................................5 3. Identifikace výzkumu......................................................................................................6 4. Metodologie...................................................................................................................6 5. Základní výsledky...........................................................................................................8 5.1 Základní informace o hraní Minecraftu....................................................................8 5.1.1 Herní preference...................................................................................................8 5.1.2 Časová charakteristika hraní.................................................................................9 5.1.3 Sociálni charakteristika hraní................................................................................11 5.1.4 Videozáznamy o hraní (letsplay, youtubering)......................................................11 5.1.5 Pozitiva a negativa hraní Minecraftu z pohledu hráčů..........................................12 5.2 Rizikové jevy spojené s hraním Minecraftu.............................................................13 5.2.1 Hráč jako oběť kybernetické agrese.....................................................................13 5.2.2 Hráč jako původce kybernetické agrese..............................................................15 5.3 Závislostní chování v prostredí Minecraftu.............................................................17 6. Názory hráčů.................................................................................................................18 7. Shrnutí...........................................................................................................................20 8. Citace............................................................................................................................21 9. O realizátorech..............................................................................................................23 9.1 Centrum prevence rizikové virtuální komunikace PdF UP......................................23 9.2 Vodafone................................................................................................................23 9.3 Google...................................................................................................................24 10. Kontakty na realizátory..............................................................................................25 3 1. Úvodní slovo Hra je součástí života každého z nás - je jednou z hracích sil umožňujících objevování vlastní identity, je to nástroj lidské socializace, je to prostředek, prostřednictvím kterého již od dětství poznáváme svět kolem sebe. Prostřednictvím her se učíme, pomocí her objevujeme, hry nám poskytují vzrušení, zábavu, ale také poučení. S příchodem informačních a komunikačních technologií a s mohutným rozvojem internetu se hraní začalo stále více přesouvat do virtuálních prostředí, velmi populární byly a jsou zejména hry, které umožňují společné hraní více hráčům současně (tzv. massive multiplayer online games čili MMOG). Jednou z nejpopulárnějších her současnosti, která si našla oblibu zejména u mladé generace hráčů, představuje především hra Minecraft, kterou aktivně hrají milióny hráčů z celého světa. Protože je Minecraft velmi oblíbený také u českých dětí, rozhodli jsme se tento fenomén podrobněji zmapovat právě prostřednictvím našeho výzkumu, do kterého se nám podařilo zapojit více než 2300 aktivních především dětských hráčů ze všech regionů ČR. V rámci výzkumu jsme se zaměřili na to, proč vlastně děti Minecraft hrají, co je k hraní Minecraftu přivedlo, kolik času v tomto prostředí tráví a jakým aktivitám se věnují, zda se v tomto prostředí setkaly s rizikovými formami komunikace a jak tyto situace řešily. Rovněž nás zajímalo, jestli a v jaké míře se u dětských hráčů projevují znaky závislostního chování. Současně jsme zjišťovali, zda by hráči přivítali integrování aktivit spojených s hraním Minecraftu do běžné školní výuky či domácí přípravy. Výsledky našeho výzkumu shrnuje právě tato závěrečná zpráva. Za realizační tým Mgr. Kamil Kopecký, Ph.D. Univerzita Palackého v Olomouci 4 2. Co je Minecraft? Minecraft je počítačová hra vytvořená firmou Mojang v roce 2011, která si za několik let své existence získala popularitu u velmi silné komunity hráčů z celého světa. Minecraft je tzv. sandboxová hra, která umožňuje hráčům dělat v otevřeném prostředí v podstatě cokoli -stavět obydlí, pěstovat rostliny, chovat zvířata, těžit nerostné suroviny, vytvářet sociální vztahy apod. Hra je velmi komplexní - obsahuje propracované fyzikální prostředí, nabízí hráčům fungující ekosystémy fauny i flóry, technicky zaměřeným hráčům umožňuje vytvářet jednoduché i složité obvody, funkční stroje, stejně tak věrně simuluje základní ekonomické vztahy včetně trhu s nabídkou a poptávkou. Minecraft lze hrát v základní verzi především ve dvou herních režimech - Creative (tento režim je určen především pro ty, kteří chtějí v Minecraftu neomezeně stavět) a Survival (hra o přežití, úkolem hry je v herním prostředí přežít, zajistit si obydlí, zdroje potravy, suroviny apod.). Hru však lze rozšířit o velké množství dalších herních režimů typu Adventure, Spectator, Skyblock, minihry apod. Minecraft má klasifikaci PEGI 7 (www.pegi.info/), je tedy vhodná pro hráče od 7 let. Komunita hráčů Minecraftu trvale roste také v České republice, kde již existují desítky serverů, které umožňují dětem i dospělým učit se a bavit se prostřednictvím této hry. Především díky Minecraftu a dalším online hrám vznikla v prostředí internetu tzv. subkultura letsplayerů (LP/Leťs play) a youtuberů. Jedná se o komunitu hráčů, kteří nahrávají samotný průběh hraní hry, který sami komentují. Výsledný záznam pak distribuují ostatním prostřednictvím veřejných úložišť videí (YouTube). Hráči při hraní Minecraftu naplno využívají svou fantazii a kreativitu a vytvářejí vlastní příběhy, které v herním prostředí prožívají. Další informace naleznete na www.minecraft.net. 5 3. Identifikace výzkumu Výzkum Fenomén Minecraft v českém prostředí byl zrealizován Centrem prevence rizikové virtuální komunikace Pedagogické fakulty Univerzity Palackého v Olomouci ve spolupráci se společnostmi Vodafone a Google. Navazuje na výzkumy rizikového chování českých dětí v online prostředí, realizované týmem Centra PRVoK (E-Bezpečí) od roku 2010. 4. Metodologie Procedura Jako základní výzkumný nástroj byl zvolen anonymní online dotazník, který byl vytvořen v prostředí Google Forms a který byl distribuován do všech krajů ČR - především provozovatelům serverů věnovaných Minecraftu, hráčské komunitě, ale také učitelům a ředitelům základních a středních škol. Sběr dat probíhal od 1.9. 2016 do 31. 12. 2016. V následujících měsících pak proběhlo vyhodnocení dílčích výstupů a jejich interpretace. K detailnímu vyhodnocení dat byl využit statistický software Statistica. Participanti výzkumu Do výzkumu se zapojilo celkem 2331 respondentů (73,75 % mužů, 26,25 % žen). Průměrný věk činil x=16,18, modus x=13,00, rozptyl souboru dosahoval hodnoty s2=246,64 (s=15,10). 82 % tvořili hráči mladší 18 let. Detailní věkovou strukturu výzkumného souboru zobrazuje následující graf. Graf 1 Věková struktura souboru (n = 2331) Většinu souboru tvořili žáci základních (68,08 %) a středních (25,23 %) škol ze všech regionů ČR. 93 % tvořili hráči české národnosti (zbylou část tvořili hráči uvádějící slovenskou či polskou národnost). 6 Soubor zahrnoval jak dlouholeté hráče Minecraftu, kteří se hře věnují několik let, tak i hráče-nováčky, kteří s hraním Minecraftu teprve začínají. Detailní informace o struktuře souboru z pohledu délky hraní zachycuje následující graf. Graf 2 Jak dlouho jsi hráčem Minecraftu? 30,00 % 28,01 % méně než 1 rok 1-2 roky 3-4 roky 5-6 let více než 6 let neodpovědělo (n = 2331) Většina souboru je tvořena běžnými hráči (72,63 %), 22,69 % pak představují hráči na úrovni administrátorů, moderátorů, developerů či správců serverů zajišťujících provoz některého z Minecraft serverů. Výzkumný nástroj Pro potřeby našeho výzkumu byl vytvořen výzkumný nástroj - online dotazník, který se zaměřoval na zjišťování informací o hraní Minecraftu z pohledu jeho hráčů. Online dotazník byl složen z 5 částí, obsahujících položky zaměřené na zjištění demografických údajů o hráčích, o herních preferencích hráčů, o herní době, o sociálních aspektech spojených s hraním hry, o rizikových formách komunikace spojených s hraním hry (z pohledu obětí, ale také pachatelů) a o projevech závislostního chování. Výzkumný nástroj obsahoval celkem 39 položek. 7 5. Základ ní výsled ky 5.1 Základní informace o hraní Minecraftu 5.1.1 Herní preference Jak již bylo řečeno v úvodní části, Minecraft lze hrát v několika herních režimech - Survival, Creative, Adventure apod. Herní režimy jsou odlišné a jsou zaměřeny na jiné činnosti -podstatou režimu Creative je především tvoření, neomezené vytváření staveb, mechanismů, modifikace krajiny atd., v režimu Survival jde zejména o přežití v prostředí, které obsahuje řadu nástrah, které nám přežití ztěžují. I zde lze stavět, budovat, těžit suroviny - ale hráči musí počítat také s nepřátelskými objekty - tzv.„moby" (odvozeno od termínu mobile, tedy pohybující se objekt vytvořený a řízený počítačem). Hráči nejčastěji hrají zejména herní režim Survival (preferenci tohoto stylu hry potvrdilo 50,58 % hráčů), následovaný režimem Creative (27,80 % hráčů). Graf 3 Preferované herní režimy 60,00 % 50,00 % 40,00 % 30,00 % 27'80 % 50,58 % 20,00 % 10,00 % 0,00 % 10,12 % 3,30 % 3,05 % 2,83 % I 1,50 % 0<56 % o,30 % Survival Creative ChD Minihry PvP Ostatní Survival i Hardcore Skyblock Creative (n = 2331) Děti v prostředí Minecraftu provozují velké množství převážně kreativních aktivit. Nejčastějšími aktivitami jsou především stavění budov a virtuálních měst, těžba surovin a výroba předmětů (tzv. crafting). Na dalších místech v žebříčku nalezneme chov virtuálních zvířat, tvorbu jednoduchých či složitých herních mechanismů. Pouze třetina hráčů preferuje v prostředí Minecraftu tzv. PVP (player vs. player) souboje. 8 Tabulka 1 Nejčastější aktivity hráčů Minecraftu Aktivity hráčů Četnost (n) Relativní četnost (%) Stavba budov, měst 1321 62,64% Těžba surovin 1182 56,05% Výroba předmětů, crafting 1050 49,79% Chov zvířat 971 46,04% Tvorba složitých mechanismů (redstone obvody, písty, automaty...) 772 36,61% PVP souboje 725 34,38% Tvorba XP farem 590 27,98% Obchodování (vedení shopu, nákup x prodej apod.) 495 23,47% Starám se o server (admin, moderator, developer...) 470 22,29% Minihry 44 2,09% (n=2109) 5.1.2 Časová charakteristika hraní Hraní Minecraftu je často kritizováno vzhledem k délce času, který v tomto prostředí hráči tráví. Proto jsme se zaměřili na to, jak často děti Minecraft hrají a zda u nich plošně dochází k zásadnímu posunu v délce času, který v tomto prostředí tráví (jeden ze znaků závislostního chování je rostoucí tolerance - zvyšuje se čas, který je nutný k uspokojení dané potřeby). Přibližně třetina hráčů z našeho souboru (33,20 %) hraje Minecraft méně než hodinu týdně. Téměř polovinu z nich (44 %, n = 340) tvoří hráči, kteří se hrou Minecraft teprve začínají a jsou herními nováčky. Graf 4 Četnost hraní Minecraftu během týdne méně než 1 hodinu týdně | | 33,20% 1-5 hodin týdně | 27,93 % 0,00% 5,00% 10,00% 15,00% 20,00% 25,00% 30,00% 35,00% Rovněž jsme zjišťovali, zdali u hráčů došlo k nějakému výraznému posunu v délce hraní mezi dobou, kdy s hraním Minecraftu teprve začínali, a současným stavem. V rámci celého souboru lze sledovat úbytek herního času, který hráči v Minecraftu tráví - počet hráčů, kteří 9 by hráli Minecraft více hodin týdně, klesá, zatímco narůstá podíl hráčů, kteří si Minecraft zahrají méně než 1 hodinu týdně (nárůst o 12 %). Graf 5 Změny v délce hraní (počátek hraní vs. současnost) 35,00% 33,20% 33,33% méně než 1 hodinu 1-5 hodin týdně 6-10 hodin týdně 11-15 hodin týdně 16 a více hodin týdně neodpovědělo týdně ■ Počátek hraní ■ Současnost Abychom si mohli udělat přesnější představu o časovém rámci hraní v průběhu týdne, zaměřili jsme se v analýze na konkrétní dny a časy, ve kterých hra probíhá. Více než 44 % hráčů hraje každý den - hráči nerozlišují, zda jde o pracovní den nebo víkend. 40 % hráčů pak hraje pouze o víkendu, v pracovní dny herní aktivity minimalizují či zcela vypouštějí. Pouze v pracovní dny hraje 11 % hráčů. Více než polovina hráčů (57 %) nemá přesně vymezený čas, ve kterém se věnují hraní Minecraftu. Z těch, kteří herní čas uvedli, hraje nejvíce hráčů v časovém intervalu od 12:00 do 18:00 (19,78%). Graf 6 Herní doba (hodiny) 60,00 % 57,10 % 50,00 % 40,00 % 30,00 % 20,00 % 10,00 % 0,00 % 19,78 % 10,04 % 4,63 % 4,16 % ■J 4,29 % od půlnoci do 6 od 6 do 12 od 12 do 18 od 18 do půlnoci hraji nepravidelně neodpovědělo Herní čas je pro děti velmi důležitý a řada z hráčů je ochotna kvůli hraní Minecraftu rodičům (či partnerům) lhát. Proto jsme zjišťovali, zda hráč někdy lhal rodičům či partnerovi o tom, kolik času trávil hraním Minecraftu. 18,40 % hráčů (n = 429) lhalo rodiči (či partnerovi) o tom, kolik času strávili ve hře. 10 Podle odpovědí hráčů více než polovina rodičů (61,18%) omezuje dětem herní čas, 36,04 % rodičů pak žádným způsobem délku hraní dětem nelimitují. 5.1.3 Sociální charakteristika hraní V rámci výzkumného šetření jsme se zaměřovali na to, kdo k hraní Minecraftu hráče přivedl. Podle předpokladů děti ke hře přivádějí nejčastěji jejich kamarádi, sourozenci, případně hráči začali hrát sami od sebe. Podrobný přehled znázorňuje následující graf. Graf 7 Kdo tě k hraní Minecraftu přivedl? 60,00% 51,69 % Minecraft děti nejčastěji hrají se svými kamarády, které znají z reálného světa (61,16 %), dále se sourozenci (19,02 %) a dalšími příbuznými - bratranci či sestřenicemi (13,72 %), otcem (3,85 %) či matkou (6,34 %). Téměř 32 % dětí potvrdilo, že hrají s hráči, které neznají z reálného světa a neznají jejich skutečnou identitu. 11,27 % dětí pak hraje samo. Rodiče v téměř 80 % (79,02 %) vědí o tom, že jejich dítě hraje Minecraft. 5.1.4 Videozáznamy o hraní (letsplay, youtubering) Velmi populární aktivitou, kterou čeští hráči Minecraftu provozují, je nahrávání videozáznamů ze hry a jejich sdílení s ostatními uživateli - např. v prostředí YouTube, případně živý videopřenos (streamování). Své vlastní záznamy ze hry pořizuje přibližně každý pátý hráč (23,12%). Co se týče sdílení záznamů ze hry s dalšími uživateli - záznamy ze hry sdílí s ostatními 14,03 % hráčů (n = 327). 20 % hráčů má pro sdílení aktivit zhraní Minecraftu vytvořen i vlastní Videokanal v prostředí YouTube. Streamování přímo ze hry provozuje pouze 1,5 % všech hráčů. 11 5.1.5 Pozitiva a negativa hraní Minecraftu z pohledu hráčů Hráči hodnotí hru především pozitivně, oceňují herní možnosti, zejména samotný způsob hraní, využívání „kostiček" v herním prostředí, kreativita, volnost, velké množství herních možností, velmi rozsáhlý herní svět apod. Slovní mrak - co vnímají hráči v Minecraftu pozitivně kv KoMickv i Kamarádi.,, , \oinustVolnos Stavět Hŕänľlsveľľ'^^^oduchost*ŽvírauT ^|i.u!, v I Kostíč PvP Stavět l.r.i Svět • t/- K.mi.il.utl i • VW a kilnitli:. i. Ti «■ v ! ,1111,1/11' . • Volu Kreativita" Možnosti FantaMe*-"' **•*—* RoTmanitoM^ ClľíiílKtl ľvnŕivosl Grafika VllltlMM Poznámka: Slovní mrak byl vygenerován z odpovědí 1433 hráčů. Negativně Minecraft hodnotí jen velmi malé množství hráčů, negativně se hráči vyjadřují především k herní komunitě (pomlouvání, nespravedlivé tresty, vulgarismy), k způsobům podvádění („háčkování hry"), někteří také negativně hodnotí formu jazykových projevů herní komunity (pravopisné chyby), upozorňují na výskyt kyberšikany a rizikových forem chování. Slovní mrak - co vnímají hráči v Minecraftu negativně N^Podvádění, > 17~v'x ■' '" komunu.r • • djg,-1VillIrI„ Komunita^Nic • i.-1." I lackeřiNlt Kostičky Mi INulváilřní