Projekt Terapie přírodou a pro přírodu Lipka - školskézařízení pro environmentální vzdělávání ProjektTerapie přírodou a pro přírodu je realizovándíky finanční podpoře SFŽPa MŽP Základní škola Velká Bíteš, Tišnovská 116, příspěvková organizace Přírodní zahrada pro děti se specifickými vzdělávacími potřebami Typy škol – specifika žáků celkový počet žáků 46, z toho JMK 13 Základní škola speciální – 19 dětí ZŠ speciální díl I. – 10 dětí (STMP, kombinované postižení, autismus) ZŠ speciální díl II. – 9 dětí (TMP, komb. post., autismus, zrakové vady, nevidomí) Typy škol – specifika žáků • Přípravný stupeň ZŠ speciální ( 5 – 8 let) • Autistická třída– 4 děti • Základní škola – zřízená dle §16, odst. škol. zákona • Autistická třída – 7 dětí Typy škol – specifika žáků Třídy - Základní škola zřízená dle § 16 odst. 9 – 16 žáků (LMP, komb. post.) Přírodní zahrada a děti se SVP, specifika zahrady Specifické nároky •chodníčky mezi záhony přístupné pro vozíčkáře •vyvýšené záhony- pro děti s pohybovými obtížemi, pro vozíčkáře •přístřešek, pergola – stinné místo pro slunné dny •lavičky pro odpočinek – nejen relaxační zóna (stabilita, zvážitvhodnost zádových opěrek, •nářadí pro handicapované žáky PŘÍRODNÍ ZAHRADA A DĚTI SE SVP – PROSTOR PRO VZDĚLÁVÁNÍ, PROSTOR PRO ZAHRADNÍ TERAPII • Snaha školy skloubit vzdělávání dětí se SVP a zahradní terapii • Přírodní zahrada v klasickém pojetí umožňuje propojení vyučovacích předmětů s přírodou a sledování přírodních dějů • Cílemje umožnitdětem získávání poznatků a promyšleně využívatvliv práce na zahradě i samotného pobytu v přírodní zahradě k léčbě, rehabilitaci,relaxaci dětí s nejrůznějšími problémy. Smyslové poznávání a přírodní zahrada Africký záhon • Africký záhon byl vybudován ve spolupráci s organizací Lipka Brno v rámci projektu „Terapie přírodou a pro přírodu“ • Africký záhon v podobě tzv. klíčové dírky představuje specifický typ vyvýšeného záhonu, který má ve svém středu umístěnou kompostovací část. Ta pomáhá udržovat v záhonu dostatečné množství živin a vláhy. Proto je tento typ záhonů, jak název napovídá, vhodný i do suchých oblastí. „Záhon zároveň umožňuje přístup dětem a dospělým s omezenou schopností pohybu. Je vyvýšený, takže není třeba se k němu ohýbat, navíc díky zálivu se žáci snadno dostanou i ke kompostovací části. Děti se tedy mohou nejen učit o přírodních procesech a o tom, jak v zahradě šetřit vodou, ale také mohou s pomocí zahradní terapie zlepšit svůj zdravotní stav,“ uvádí Dana Křivánková z Lipky, která škole pomáhala speciální prvek vybudovat. Africký záhon Pár slov o africkém záhonu od školního koordinátora EVVO – Mgr. Jitky Kalinové • Africké záhony, jak už sám název napovídá, vznikly v oblastech skromných na vláhu. Pracují s myšlenkou, že každá kapička vláhy ukrytá v listech a odpadních částech rostlin se dá využít pro další pěstování rostlin. Při rozkládání rostlin se totiž odpařuje voda a zároveň se uvolňují živiny, které se opět vracejí zpět do půdy. A touto vodou a živinami se nakrmí další rostlinka. A tak to může být stále dokola. Není to pěkný koloběh? • Na výrobu takového záhonu jsou potřeba kameny, pletivo, drenáž, jíl, kompost. Nejdůležitějším základním prvkem afrického záhonu je však vnitřní koš - tam se po celou dobu pěstování plodin přidávají rostlinné zbytky!!! - dodávají rostlinám vláhu a živiny. No a pak už jen osázet rostlinkami.... třeba .....hm..... rajčata, okurky, dýně, kedlubny, celer, majoránka...... pak už jen zalévat do koše uprostřed záhonu a je to. Teď už zbývá jen se těšit a mít radost jak vše pěkně roste. Slavnostní představení afrického záhonu Den otevřené přírodní zahrady pro veřejnost • Dne otevřené přírodní zahrady se zúčastnilo 434 účastníků, včetně návštěvníků ze Slovenska a Francie. Zkušenosti – africký záhon PŘÍRODNÍ ZAHRADA A DĚTI SE SVP – PROSTOR PRO VZDĚLÁVÁNÍ, PROSTOR PRO ZAHRADNÍ TERAPII „Není důležité, co ze své zahrady uděláte, nýbrž co Vaše zahrada udělá z Vás.“ Orlando Furioso Smyslové poznávání a přírodní zahrada Aktivity- zrak • snaha vysazovattakovou floru, aby poskytovala postupné rozkvétání a přírodní zahrada se stala zajímavounapříč ročním období • zajímavétvary, pestrost barev • úkryty pro živočichy, krmítka, ptačí budky • vytvářet ve spolupráci s dětmi výtvory z přírodnin dlouhodobého i krátkodobého charakteru, poukazovat na krásu běžných věcí PŘÍRODNÍ ZAHRADA A DĚTI SE SVP – PROSTOR PRO VZDĚLÁVÁNÍ, PROSTOR PRO ZAHRADNÍ TERAPII Smyslové poznávání a přírodní zahrada Aktivity Čich – aromatické byliny, práce s hlínou Hmat – hmatové chodníky, rozdílnost bylin, květů, zahradnické práce s hlínou, teplo x chlad, rozvoj jemné a hrubé motoriky Sluch – suché plody jako zdroj zvuku, podzimní listí, zvonkohry z přírodních materiálů, dendrofony, xylofony Chuť – přírodní produkty, výpěstky ze zahrady, bazální stimulace Praktické ukázky aktivit- vzdělávání žáků s SVP těžšího charakteru Praktické ukázky aktivit – vzdělávání žáků se SVP- projekt „Učení venku nás baví“ Praktické ukázky aktivit – využití ukončeného projektu „Učení venku nás baví“ Koutky zahrady Zeleninovázahrádka Učebna v přírodě Vyvýšený záhon s prostorem pro vozíčkáře Hmatová stezka Bylinková spirála, koutek s léčivými rostlinami Smyslové vnímání a školní zahrada, vzdělávání dětí se SVP, pomůcky, zájmové vzdělávání Zájmové vzdělávání - Kroužek zdravé výživy • Bio potraviny z přírodní ukázkové zahrady a jejich využití PŘÍRODNÍ ZAHRADA A DĚTI SE SVP – PROSTOR PRO VZDĚLÁVÁNÍ, PROSTOR PRO ZAHRADNÍ TERAPII