Obst (2006) definuje management jako 1) Proces organizování, motivace, vedení a kontroly lidí a jejich činností uvnitř organizace způsobem, který zajišťuje dosažení stanovených cílů. 2) Proces plánování, organizování, vedení a kontroly lidí a jejich činností uvnitř organizace způsobem, který zajišťuje dosažení stanovených cílů. 3) Proces organizování, vedení a kontroly lidí a jejich činností uvnitř organizace způsobem, který zajišťuje dosažení stanovených cílů. 4) Proces plánování, organizování a vedení lidí a jejich činností uvnitř organizace způsobem, který zajišťuje dosažení stanovených cílů. Kdo vykonává vnější hodnocení školy? 1) Pouze Česká školní inspekce 2) Pedagogická rada 3) Pouze Školská rada 4) Česká školní inspekce i Školská rada Třídní učitel vykonává činnosti 1) Diagnostické, administrativní a informační 2) Diagnostické, administrativní a kontrolní 3) Diagnostické, kontrolní a informační 4) Administrativní, kontrolní a informační V naší vzdělávací soustavě došlo po roce 2005 v souvislosti s tzv. Boloňským procesem k následujícím změnám 1) Decentralizace škol, změna kritérií hodnocení žáků, demokratizace škol 2) Zavedení systému dvoustupňového studia, zavedení systému kreditů (ECTS) a podpory mobility 3) Podpora alternativního vzdělávání 4) Decentralizace škol, změna kritérií hodnocení žáků a podpora alternativního vzdělávání Změna ve škole 1) Musí být nařízena vedením školy 2) Je proces, který je nutno řídit 3) Nesmí být systémově řízena 4) Je zaměstnanci školy vždy přijata s nadšením Škola jako učící se organizace 1) Reaguje na měnící se vnější podmínky, zahrnuje do své vnitřní organizace inovace a zlepšuje výsledky svých žáků 2) Se učí na svých chybách 3) Organizuje kurzy vzdělávání pro rodiče a širší veřejnost 4) Se učí prostřednictvím činnosti, která je založena na individuální práci zaměstnanců školy Plánování ve školství může být z časového hlediska 1) Dlouhodobé a krátkodobé 2) Dlouhodobé a střednědobé 3) Dlouhodobé, střednědobé a krátkodobé 4) Pouze krátkodobé Tvorba plánu má tyto fáze 1) Analýza současného stavu, stanovení vize, stanovení cílů, realizace plánu a kontrola 2) Organizování, motivace, vedení a kontrola 3) Analýza silných a slabých stránek organizace 4) Analýza současného stavu, realizace plánu a kontrola Při akcích konaných mimo místo, kde škola uskutečňuje vzdělávání, nesmí na jednu osobu zajišťující bezpečnost a ochranu zdraví žáků připadnout (podle vyhlášky 48/2005 Sb.) více než: 1) 15 žáků 2) 20 žáků 3) 22 žáků 4) 25 žáků Hodnocení (evaluace) škol probíhá 1) Na základě jenom vnějšího hodnocení 2) Na základě jenom vnitřního hodnocení 3) Na základě vnějšího a vnitřního hodnocení 4) způsobu hodnocení rozhoduje zřizovatel Výroční zpráva 1) Je formálním výstupem vnější evaluace školy 2) Je formálním výstupem vnitřní evaluace školy 3) Je formálním výstupem zasedání školské rady 4) Je formálním výstupem ČŠI Členy pedagogické rady jsou 1) Všichni pedagogičtí pracovníci školy 2) Vybraní pedagogičtí pracovníci školy 3) Všichni pracovníci školy 4) Zástupci předmětových komisí SWOT 1) Je strategický dokument OECD sloužící k analýze výsledků školy 2) Je strategický dokument OECD sloužící k analýze dlouhodobých plánů školy 3) Je analýza výsledků školy z krátkodobého a dlouhodobého hlediska 4) Je analýza současného stavu školy sloužící k formulování její vize a cílů Maslowova pyramida potřeb obsahuje následující faktory 1) Psychologické potřeby a sociální zařazení 2) Fyziologické potřeby, moc a společenské uznání 3) Fyziologické potřeby, bezpečí, sociální zařazení, společenské uznání, sebezdokonalování 4) Behavioristický princip odměny a trestu V pedagogické radě mají zastoupení 1) Všichni třídní učitelé 2) Všichni pedagogičtí pracovníci školy 3) Všichni vedoucí předmětových komisí 4) Všichni pedagogičtí i nepedagogičtí pracovníci školy Školní družina vykonává svou činnost 1) Pouze v době školního vyučování 2) Pouze v době mimo vyučování 3) Jak určí ředitel 4) Jak potřebuje zřizovatel školy Která instituce zaštiťuje projekt PISA? 1) OECD 2) UNESCO 3) OSN 4) Evropská komise Ve školské radě nemá zastoupení 1) Ředitel školy 2) Zřizovatel 3) Učitel školy 4) Rodič Pokud vyzvete rodiče k účasti na výchovné komisi – tedy pozvete je doporučeným dopisem s dodejkou k projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání jejich dítěte: 1) Mohou, ale nemusí se zúčastnit 2) Musí se zúčastnit 3) Nemusí se zúčastnit, protože by se projednávaly okolnosti, které jim nejsou příjemné 4) Nemusí se zúčastnit, svému dítěti věří Vyberte, kterou činnost vykonává školská rada: 1) Schvaluje výroční zprávu o činnosti školy, schvaluje školní řád, ve středních a vyšších odborných školách stipendijní řád 2) Vytváří pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků v základních a středních školách 3) Předkládá návrh rozpočtu právnické osoby na další rok 4) Zpracovává koncepční záměry rozvoje školy Kdo se, mimo jiné, vyjadřuje k návrhům školních vzdělávacích programů, schvaluje výroční zprávu o činnosti školy nebo projednává inspekční zprávy ČŠI a podává podněty řediteli školy? 1) Pedagogická rada 2) Školská rada 3) Předmětová komise 4) Žákovská samospráva Činnost školní družiny se řídí: 1) Školním řádem základní školy, při které je zřízena 2) Vlastním školním řádem 3) Řádem odborné učebny 4) Vlastním vnitřním řádem Mezi strategické cíle Strategie vzdělávací politiky 2030+ nepatří? 1) Zaměřit vzdělávání více na získávání kompetencí pro aktivní občanský život 2) Snížit nerovnosti v přístupu ke kvalitnímu vzdělávání 3) Rozšířit obsah učiva v RVP 4) Umožnit maximální rozvoj potenciálu žáků a studentů Co platí o hodnocení školy: 1) Hodnocení školy není třeba provádět každoročně 2) Hodnocení školy není uskutečňováno jako hodnocení ze strany zřizovatele 3) Hodnocení školy se uskutečňuje jako vlastní hodnocení školy a hodnocení Českou školní inspekcí 4) Hodnocení školy se uskutečňuje pouze jako hodnocení veřejností a rodiči. Za naplňování ŠVP ve škole, v jednotlivých předmětech je odpovědný (jsou odpovědní): 1) Všichni jednotliví vyučující 2) Metodická sdružení 3) Ředitel školy 4) Školská rada Do povinné dokumentace škol podle §28 zákona 561/2004 Sb. nepatří: 1) Evidenci dětí, žáků nebo studentů (dále jen "školní matrika"), 2) Knihu úrazů a záznamy o úrazech dětí, žáků a studentů 3) Výroční zprávy o činnosti školy, 4) Záznamy ze všech provozních porad Co platí o klíčových kompetencích? 1) Kompetence je třeba rozvíjet izolovaně, nejlépe pro ně vytvářet samostatné vyučovací předměty 2) Klíčové kompetence nepočítají s vědomostmi 3) Klíčové kompetence v sobě zahrnují znalosti, dovednosti, postoje a hodnoty 4) Klíčové kompetence jsou specifické pro každý stupeň vzdělávaní Co není povinným obsahem ŠVP? 1) Učební plán 2) Klíčové kompetence 3) Charakteristika školy 4) Tematický plán Co je stěžejním cílem základního vzdělávání podle RVP ZV? a) Rozvoj klíčových kompetencí b) Učivo c) Příprava žáka na střední školu d) Rozvíjení průřezových témat Co podle legislativy nepatří k předpokladům pro výkon funkce pedagogického pracovníka? a) Má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává b) Je bezúhonný c) Má aprobaci pro výuku daného předmětu d) Je zdravotně způsobilý a prokázal znalost českého jazyka Aby mohl pedagog vykonávat specializované pozice ve školství (např. koordinátor ŠVP, koordinátor EVVO aj.) a pobírat specializační příplatek, musí splňovat tyto podmínky: a) Musí být k výkonu činnosti pověřen ředitelem b) Musí splňovat požadované vzdělání c) Musí mít pro výkon činnosti osobní dispozice d) Musí být k výkonu činnosti pověřen ředitelem a současně musí splňovat požadované vzdělání Učiteli - výchovnému poradci a) Se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti o 2 hodiny týdně b) Se snižuje týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti podle počtu žáků ve škole c) Se týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti nesnižuje, ale má nárok na specializační příplatek d) Se týdenní rozsah přímé pedagogické činnosti nesnižuje, ale má nárok na osobní ohodnocení Všechny specializované pozice ve školství (metodik prevence, koordinátor ŠVP, koordinátor EVVO, speciální pedagog logoped) mají ze zákona nárok na: a) Osobní příplatek b) Specializační příplatek c) Snížení počtu hodin přímé vyučovací povinnosti dle nařízení vlády d) Čtvrtletní odměny Co podle legislativy nepatří k předpokladům pedagogického pracovníka: a) Má odbornou kvalifikaci pro přímou pedagogickou činnost, kterou vykonává b) Je bezúhonný c) Má aprobaci pro výuku daného předmětu d) Je zdravotně způsobilý a prokázal znalost českého jazyka Mezi kázeňská opatření, která mohou být využita pro posílení kázně ve čtvrtletí školního roku, nepatří: a) Napomenutí třídního učitele b) Důtka ředitele školy c) Snížený stupeň z chování d) Důtka třídního učitele Mezi kázeňská opatření, která mohou být využita pro posílení kázně v pololetí školního roku na ZŠ, nepatří: a) Napomenutí třídního učitele b) Důtka ředitele školy c) Podmínečné vyloučení žáka d) Důtka třídního učitele V knize úrazů se evidují všechny úrazy dětí, žáků a studentů (dále jen "úraz"), ke kterým došlo při činnostech uvedených v § 29 odst. 2 školského zákona, a to a) V souladu s GDPR pod čísly (bez jména dítěte) b) Okamžitě, když k nim dojde c) Jen, pokud se dítě minimálně dva dny neúčastní výuky a bylo ošetřeno lékařem d) Nejpozději do 24 hodin od okamžiku, kdy se škola nebo školské zařízení o úrazu dozví.