MGR. ZDENĚK HROMÁDKA, PH.D. 13549@mail.muni.cz DIDAKTIKA FYZIKY 1 ORGANIZAČNÍ SCHŮZKA 5.3. ÚSPĚŠNÉ SPLNĚNÍ PŘEDMĚTU ➢ Odprezentovat část vyučování hodiny fyziky. ➢ Odevzdat text přípravy na vyučování k zvolenému tématu. ➢ Napsat úspěšně (na 75 % min.) závěrečný test na pojmy z didaktiky. LITERATURA Hlavní literární zdroje: ➢ KAŠPAR, Emil. Kapitoly z didaktiky fyziky. I, Rozvíjení funkčního myšlení ve vyučování fyzice. Rozbor témat z mechaniky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1960. 195 s. ➢ ŠIMONÍK, Oldřich. Oborové didaktiky a pedagogická praxe. In Oborové didaktiky v pregraduálním učitelském studiu (CD ROM). Brno: MU, 2004. s. 1-3. ISBN 80-210-3474-2. ➢ FENCLOVÁ, Jitka. Didaktické myšlení a jednání učitele fyziky : cvičení z didaktiky fyziky. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1984. 193 s. LITERATURA Hlavní literární zdroje: ➢ KAŠPAR, Emil, Jozef JANOVIČ a František BŘEZINA. Problémové vyučování a problémové úlohy ve fyzice. 1. vyd. Praha: SPN, 1982. 364 s. Odborná literatura pro učitele. ➢ JANÁS, Josef a Josef TRNA. Konkrétní didaktika fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 93 s. ISBN 80-210-3624-9. ➢ JANÁS, Josef. Kapitoly z didaktiky fyziky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1996. 121, 25. ISBN 8021013346. TÉMATA VÝUKY 1. Přednáška (12.3.) • Úvod – role didaktiky fyziky v přípravě učitele fyziky • Fyzikální vzdělávání • Vzdělávací cíle ve fyzice • Vzdělávací obsahy ve fyzice • Kurikulární dokumenty a fyzika • Průřezová témata • Fyzika jako vědecká disciplína • Didaktická transformace učiva fyziky 2. Přednáška (26.3.) • Vzdělávací technologie a ICT ve fyzice • Fyzikální experimenty ve fyzice • Role historie fyziky při výuce fyziky TÉMATA VÝUKY 3. Přednáška (9.4.) • Fyzikální „vzorec“ • Fyzikální úlohy ve fyzice • Formy a metody vyučování ve fyzice • Badatelská činnost 4. Přednáška (23.4.) • Výuka fyziky • Příprava na vyučování ve fyzice • Motivace ve vyučování fyziky 5. Prezentace studentů (30.4.) 6. Přednáška (14.5.) • Pomůcky pro vyučování fyziky • Diagnostika a klasifikace ve fyzice • Aktuální problémy fyzikálního vzdělávání