● Situace 1: Vyhledá Vás rodič žákyně Anny, kterou jste včera přesadil/a od nejlepší kamarádky k žákovi s problémovým chováním. Váš záměr byl problémového žáka „zkrotit“ přítomností vzorné žákyně, kterou Anička je. Rodič je rozčilený, zastihl Vás na chodbě školy. Navažte s ním vztah, naslouchejte, dejte mu najevo zájem, pokuste se mu situaci vysvětlit a najít řešení. ● Situace 2: Žáci deváté třídy zničili lavici. Jako výsledek Vašeho výchovného rozhovoru, sami navrhli, že zakoupí potřebný materiál a s pomocí pana školníka lavici opraví. S výsledkem jste spokojen/á, žáci se k problému postavili zodpovědně, ani investice k zakoupení materiálu není vysoká, každý provinilý žák zaplatí 100 Kč. V konzultačních hodinách Vás však navštíví rodič jednoho z nich, kterému se zdá nepřiměřené, aby žáci dotovali školu. Má sarkastické poznámky, například, že si za ty peníze kupují učitelky koláčky ke kávě. Navažte s rodičem vztah, naslouchejte, pokuste se situaci vyřešit. ● Situace 3: Navštíví Vás rodič žáka 6. třídy Filipa, který vyjadřuje obavy, že Filip není v kolektivu oblíbený, máte pocit, že naznačuje možnou šikanu. Filip je tichý, introvertní žák se slabým prospěchem, jeho rodič je jeho kopie, mluví tiše, vystrašeně, nesouvisle. Cítíte z něj nervozitu, respekt před autoritami, ale také obavy o dítě. Navažte s rodičem vztah, naslouchejte, dejte mu najevo zájem, pokuste se situaci vyřešit. ● Situace 4: Navštíví Vás maminka žáka Alberta, který dosahuje ve Vašem předmětu slabé výsledky. Albert je ze sociálně slabší rodiny, maminka je samoživitelka, má dosažené pouze základní vzdělání. Rada by Albertovi pomohla při domácí přípravě, ale neví jak. Maminku si poslechněte, aktivně naslouchejte, ptejte se, a následně jí vysvětlete jak postupovat při přípravě na Váš předmět, čemu se může doma s Albertem věnovat (buďte konkrétní, vyberte si např. konkrétní tematický celek). Ověřte si porozumění. Vedení rozhovoru: 1. Navázaní vztahu 2. Naslouchání 3. Kladení otázek 4. Vysvětlování 5. Ověření porozumění 6. Závěr