Reflexe praxe 2 – CŽV (SZc057) MGR. DANA VESELÁ, PH.D. Přihlašování na praxe  Do Portálu PRAXE (https://is.muni.cz/auth/praxe) se dostane každý, kdo bude mít v jarním semestru 2021 registrovaný a zapsaný předmět SZc012 Učitelská praxe 2  Protože se jedná o praxi dle vlastního výběru školy a na základě vlastní domluvy, pak účastníci budou zapisovat do portálu nejprve instituci/školu, pak nabídku.  Systém je funkční, ale stále se některé položky testují nebo ještě ladí k lepší komfortnosti. Návod je shrnutý na ISu - zde (https://is.muni.cz/do/fi/is/navod_praxe.mp4)  V portálu jsou i praxe, které nám FŠ nabídly pro CŽV, k nim se mohou účastníci přihlásit a následně spojit s učitelem uvedeným v kontaktech. Jinak si nejprve praxi domluví a následně praxi vloží do portálu.  Přihlašování bude do 15.4. Přihlašování na praxe  Manažerka praxí je vám kdykoliv k dispozici: barina@ped.muni.cz, v předmětu zprávy uvést také kód praxe - SZc012 ). Informace k přihlášení na adrese:  https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/navody-k-prihlaseni/ Informace k praxím  https://www.ped.muni.cz/pedagogika/praxe/czv-praxe/ Reflexe praxe 2 - žák SZc057  CÍL SEMINÁŘE (jaro 2021)  Cílem předmětu v tomto semestru je, abyste demonstrovali a reflektovali svoje pedagogické kompetence. Máte dvě možnosti jak „výstup“ provést: 1. skrze videozáznam z vlastní online/prezenční výuky na ZŠ/SŠ (souhlas s natáčením výuky si každý musí zajistit sám); 2. skrze výuku spolužáků v semináři. Reflexe praxe 2 - žák SZc057  STRUČNÉ VYSVĚTLENÍ PRŮBĚHU SEMINÁŘE  Z oblastí Standardu Podmínky pro učení, Podpora učení a/nebo Zpětná vazba si vyberte 3 kompetence, které během vaší výuky (na ZŠ/SŠ či v semináři) budete cíleně uplatňovat (např. 2c, 3c, 4c).  Na základě zhlédnutí videa z vaší výuky či na základě vaší výuky přímo v semináři sami zhodnotíte, do jaké míry (v jaké úrovni kvality Standardu) se vám tři vybrané kompetence dařilo ve výuce uplatňovat a to samé pak zhodnotí také ostatní v semináři. Reflexe praxe 2 - žák SZc057 První varianta: výuka na ZŠ/SŠ  Z natočené výuky vyberete jeden či více segmentů videa, ve kterých je podle vás nejlépe vidět, jak uplatňujete tři vybrané kompetence – celkem 5-7 minut záznamu.  V semináři sdělíte, které tři kompetence jste při vaší výuce uplatňovali a stručně vysvětlíte cíl a průběh natočené výuky. Po té pustíte vybraný segment či segmenty videa. Spolužáci si dělají poznámky o tom, do jaké míry se vám daří na videu vybrané kompetence uplatňovat.  S pomocí indikátorů kvality vybraných tří kompetencí vám po skončení videa dávají spolužáci zpětnou vazbu. Následuje vaše sebehodnocení podle stejných kritérií.  Nakonec pár minut pro volnou (nestrukturovanou) diskuzi.  Celkem max 15 minut na všechno. Reflexe praxe 2 - žák SZc057 Druhá varianta: výuka spolužáků v semináři  Budete pracovat nejspíš ve trojicích, podle toho, kolik lidí bude chtít dělat první variantu. Obsahem vaší výuky bude jakékoliv vámi vybrané učivo z RVP/ŠVP. Společně se ve trojici domluvíte, co bude tématem a cílem výuky spolužáků v semináři – pokud se neshodnete na oboru, můžete se zaměřit na nějaké průřezové téma či klíčové kompetence jako takové.  Na výuku spolužáků v semináři budete mít max 20 minut. Před začátkem vaší výuky sdělíte 3 kompetence, které se budete snažit demonstrovat. Dva spolužáci se vaší výuky nebudou účastnit a budou jen pozorovat, do jaké míry se vám daří vybrané kompetence uplatňovat a sbírat důkazy o uplatňování kompetencí.  S pomocí indikátorů kvality vybraných tří kompetencí vám po skončení videa dávají pozorovatelé a ostatní spolužáci zpětnou vazbu. Následuje vaše sebehodnocení podle stejných kritérií.  Nakonec pár minut pro volnou (nestrukturovanou) diskuzi.  Celkem max 30 minut na všechno. Reflexe praxe 2 - žák SZc057  ZÁVĚREČNÉ PODNĚTY K VÝSTUPŮM:  Standard není dokonalý nástroj – indikátory definující úroveň kvality dané kompetence mohou být v některých případech do jisté míry orientační (záleží na kontextu). Vidět je to např. na kompetenci 3f (práce s metodami): nejde říct, že když „nabízím žákům různorodé výukové metody“ (úroveň 3), že tím musí mít výuka vždy vyšší kvalitu, než když s nimi reflektuji „vliv využitých metod na učení žáků (úroveň 2)“.  Demonstrujete tři vybrané kompetence – možná, že jednu budete demonstrovat více a jinou méně – čas je omezený, takže to nevadí.  (Tento bod se týká jen výstupu ve druhé variantě) Hlavní cíl výstupu není spolužáky skutečně něco naučit (to je spíš vedlejší přidaná hodnota). Hlavním cílem je předvést jak pracujete s vybranými kompetencemi – nemusíte dotáhnout hodinu ve všech aspektech do konce (to ani za daný čas nejde) – dá se v nějaký moment třeba říct – „a teď bychom vás nechali přemýšlet nad tím a nad tím, což teď z časových důvodů přeskočíme a půjdeme rovnou na…“ nebo „na tohle by bylo dobré dát více času, ale teď už budeme pokračovat…“. Jinými slovy: smyslem je tedy demonstrovat kompetence, spíš než vyčerpávajícím způsobem zprostředkovávat dané učivo.  (Tento bod se týká jen výstupu ve druhé variantě) Při výstupu zprostředkováváte učivo pro děti ze ZŠ, SŠ – můžete (nemusíte) to ale přizpůsobit tak, aby to bylo zajímavé či přínosné i pro vaše spolužáky (dospělé). Reflexe praxe 2 - žák SZc057 https://www.youtube.com/watch?v=nAVBM8npTLQ Společné zamyšlení nad kompetencemi ze standardu: 2 PODMÍNKY PRO UČENÍ 3 PODPORA UČENÍ 4 ZPĚTNÁ VAZBA A HODNOCENÍ VÝSLEDKŮ ŽÁKŮ které bychom mohli doložit, zamyšlení nad mírou napňování kritéria (porovnáme míru naplňování u obou pedagožek): Reflexe praxe 2 - žák SZc057  2A BEZPEČÍ - ve třídě je pozitivní atmosféra, žáci nepociťují nepřiměřené obavy, strach ze selhání  2C KOMUNIKACE A ZÁJEM – učitel reaguje na žáky, na vzniklé pedagogické situace ve třídě  2F ÚSPĚCH PRO KAŽDÉHO – různé úrovně úkolu, úkoly pro skupiny žáků  3A SMYSLUPNOST – učitel vede k objevení významu učiva  3B SPOLEČNĚ SDÍLENÝ CÍL – žáci dokáží říct, co je cílem jejich práce, učitel ověřuje dosažení cíle  3C ADEKVÁTNOST CÍLE – obsah, rozsah, metoda odpovídá specifikům skupiny Reflexe praxe 2 - žák SZc057  3D VĚCNĚ SPRÁVNÉ INFORMACE PŘIMÉŘENÉ VĚKU – odborné znalosti, návaznost  3E NÁVAZNOST – navazuji na předchozí znalosti žáků  3G SPOLUPRÁCE, VZÁJEMNÉ UČENÍ  4B – REFLEXE VLASTNÍCH VÝSLEDKŮ (SEBEHODNOCENÍ) A VRSTEVNICKÉ HODNOCENÍ Výstup - Tři vybrané kompetence:  SMYSLUPLNOST (3a) – proč je dvacetiminutovka smysluplná:  Rozvíjení schopnosti kriticky myslet prostřednictvím cíleného nácviku nad literárními texty vede k zamýšlení a pomáhá žákům při vytváření a formulaci vlastního názoru  Dvacetiminutovka vede k uvědomění, že nemáme dávat na první dojem, že opravdové hrdinství se může skrývat, že nechtěně můžeme ublížit proto, že nevyslovíme vlastní názor. Pochopení svých pocitů.  METODY (3f): - Použití různých metod:  EVOKACE - 1. slovní – individuální brainstorming, dialogická; 2. asociativní (strukturace vlastního příběhu – motivace klíčovými slovy, dějové linie);  UVĚDOMĚNÍ SI VÝZNAMU INFORMACÍ - 1. slovní - monologická (výklad a demonstrace), 2. situační metoda (zprostředkování situace formou příběhu), 3. metoda podvojného deníku (reflexivní)  REFLEXE – formou vlastního tvůrčího vyjádření (životabáseň, dopis) Použití různých organizačních forem:  1. práce v celé skupině, 2. samostatná práce, 3. práce v malých homogenních skupinách (kritérium je zájem či potřeba pracovat ve skupině, může být vhodné či žádané např. pro žáky se SVP).  CÍLE (3b)  Rovina postojů: uvědomí si, že lidé jednají mnohdy na základě prvního dojmu, nedostanou se pod povrch  Kognitivní rovina: rozpozná charakterové vlastnosti člověka na základě jeho chování, analyzuje text, vybírá podstatné informace, tvoří vlastní text. Výstup - Tři vybrané kompetence:  Vzdělávací obor: Český jazyk a literatura (charakteristika, kritické čtení, čtení s porozuměním)  Ročník: 7. (práce s textem Otakara Batličky Labutí pero z knihy Rájem i peklem)  Použité metody: individuální brainstorming, klíčová slova, podvojný deník, životabáseň, dopis literárnímu hrdinovi, diskuse  Cíl: žák rozpozná projevy charakterových vlastností osob, kriticky je zhodnotí a navrhne jejich korekci; písemně zformuluje dojmy ze své četby; tvoří text na základě četby Podvojný deník Doslovná citace Můj vlastní kometář ŽIVOTABÁSEŇ Jméno Jaký Jaký Který obdivuje Který potřebuje Který se obává, Který by nejraději, Který má rád, Synonymum Zpětná vazba „PĚT PRSTŮ“  Palec – co bylo super, co se vám líbilo, co oceňujete  Ukazováček – na co je třeba poukázat, co vám přišlo důležité, co si chcete pamatovat  Prostředníček – co vás naštvalo, s čím jste nebyli v pohodě  Prsteníček – emoce, city – co vás chytlo za srdce, co je vám blízké, co vám sedělo  Malíček – co by si zasloužilo více pozornosti, co přišlo zkrátka, co nebylo dostatečně vysvětleno