PETER L. BERGER: POZVÁNÍ DO SOCIOLOGIE Hlavní osa knihy: Co je to sociologie? 1. individuální zábava 2. forma vědomí a. člověk ve společnosti b. společnost v člověku c. společnost jako drama 3. sociologické vědomí a etika 4. sociologie jako humanitní disciplína 5. sociologie a změna paradigmatu SKYFOLDING ČETBY Sociologické perspektivy – Člověk ve společnosti, Společnost v člověku, Společnost jako drama (s. 73–152) Rada: 1. Pokuste se porozumět všem příkladům v daných kapitolách a najít jejich společný význam. 2. Pokuste se přijít na to, jaké je hlavní poslání, jestliže vezmete v úvahu všechny tři kapitoly. a. ČLOVĚK VE SPOLEČNOSTI – „SPOLEČNOST JAKO VĚZENÍ“ hlavní pojmy: · sociální role · sociální kontrola · stratifikace · instituce · identita Jaký je vztah mezi sociální rolí, sociální kontrolou a stratifikací? Co je produktem procesu, v níž hrajeme určité role, jsme okolím kontrolováni a zařazováni na určitou úroveň? Jakou roli v tom hrají instituce? b. SPOLEČNOST V ČLOVĚKU – „SPOLEČNOST JAKO LOUTKOVÉ DIVADLO“ hlavní pojmy: · sociální role · přijímání role druhého · přijímání rolí druhých jako utváření vlastního já · udržování identity · sociologie vědění · referenční skupina Jak se postupně buduje představa vlastního já? Jakou roli v tom hraje tzv. „zobecněný druhý“? (Jak byste „laickými“, byť již poučenými slovy vysvětlili roli „zobecněného druhého“?) Které další procesy jsou důležité v procesu utváření já? Co je to identita? Jak se identita udržuje? c. SPOLEČNOST JAKO DRAMA – „SPOLEČNOST JAKO DIVADLO S OTEVŘENÝM KONCEM“ hlavní pojmy: · věda (pozitivismus x svoboda) · překonání „samozřejmého světa“ · charizma a rutinizace (Weber) · pletihra (ploy) a její vztah k sociálním rolím · extáze jako únik ze sociální rutiny · hra (homo ludens) Proč je těžké, aby věda popsala svobodný akt? Proč je nutné, aby součástí světa byl i svobodný akt? Jaký je vztah mezi sociálními rolemi a etikou? Co znamená, že nejsme schopni žít ve světě, který je naprosto svobodný? Co vnáší do sociálně strukturovaného světa hra a extáze (definovaná ve smyslu „čin, který překračuje sociální rutinu“)? BERGER A FOUCAULT Co je to norma? Jak norma ovlivňuje vztahy mezi aktéry (pacient – doktor / vězeň – dozorce / žák – učitel / volič – zvolený politik)? Jak norma ovlivňuje sebepojetí a identitu jedince? Jak byste přečtené kapitoly Dějin šílentví převyprávěli Bergerovým „jazykem“?