MICHEL FOUCAULT DĚJINY ŠÍLENSTVÍ > Michel Foucault | The Montgomery Fellows Chronicles from an eternal present. A review of "Critiquer Foucault", edited by Daniel Zamora (I) – Undisciplined Environments Chronicles from an eternal present. A review of "Critiquer Foucault", edited by Daniel Zamora (II) – Undisciplined Environments PROČ FOUCAULT uHLAVNÍ TÉMA = NORMA u uVÝZNAMNÝ VĚDEC 20. STOLETÍ uHOMOSEXUÁL uKONSENSUÁLNÍ SADO/MASOCHISTA uZEMŘEL NA AIDS († 1984) u u u > Michel Foucault | The Montgomery Fellows > Abstraktní rozostřená veřejná knihovna s policemi knih ARCHEOLOGIE VĚDĚNÍ > Geologické struktury - Přehled geologie Archeologie vědění > Neuvěřitelná odhalení - Články - Stvoření x evoluce - Geologické vrstvy - evoluční teorie v ohrožení? uStejně jako země i v dějinách vývoje člověka existují „vrstvy“ u uChceme-li porozumět současnému stavu společnosti, musíme porozumět tomu, jak se jedna „vrstva“ proměnila v jinou u uMezi vrstvami existuje nějaká souvislost (kontinuita) i velké proměny (diskontinuita) Zdroje foucaultovské archeologie > Moderní architektura - VÍDEŇ – Nyní. Navždy > Das Gmail-Archiv kennenlernen und richtig nutzen - IONOS > Der Schlaf der Vernunft gebiert Ungeheuer – Wikipedia uTexty (beletrie, knihy, řády, úřední zápisy, odborná pojedná, filozofické texty) u uObrazové materiály – výtvarné umění, náčrty budov, pomůcek u uPraktiky, které jsou popisovány jako existující či zamýšlené u uArchitektura lidských staveb Dějiny šílenství uCíle: uJak se „šílenství“ proměnilo v duševní nemoc, kterou je potřeba léčit uJak se formovala diagnóza duševní choroby uJak se prostory pro nemocné leprou proměnily v moderní ústavy pro duševně choré a věznice u u Dějiny šílenství v době osvícenství - Antikvariát Alfa Dějiny šílenství u„Právě dějiny tohoto jiného způsobu bláznovství - kdy lidé gestem svrchovaného rozumu strkají toho druhého do blázince a poznávají se a komunikují spolu v nemilosrdné řeči ne-bláznovství - je třeba napsat.“ Dějiny šílenství v době osvícenství - Antikvariát Alfa Archeologické vrstvy uSTARÝ VĚK (STŘEDOVĚK) uŠílení jsou nebezpeční, ale významní. Nesou zprávu z „jiného světa“. uTi „normální“ potřebují zprávy „z jiného světa“, ale zároveň se drží stranou. uVylučování: mimo hradby města, lodě bláznů – rituál očištění. u uRENESANCE – přechodné období uZmnožení uObjevuje se potřeba léčit. Vylučovaná vyloučení = místa „léčby“ uPř. vesnice Gheel (poutní místo -> místo koncentrace bláznů, kde se s nimi nějak pracuje) u u u u u Archeologické vrstvy u uRENEZANCE – přechodné období uVelká nejistota -> zmnožení projevů „mentální“ nenormálnosti - literatura, výtvarné umění, úřední zprávy. (Něco, co je zcela běžné i v méně turbulentních časech. COVID.) uZměna pojetí šílenství: u u„Prvky se převrátily. Už to není tak, že konec časů a světa lidem zpětně ukáže, jak byli šílení, když se o to nestarali; teď naopak stoupající vlna šílenství, jeho temný vpád, věští blízkost poslední katastrofy světa; právě lidské bláznovství ji přivolává a činí neodvratnou.“ u uŠílenství začíná být něčím, s čím se společnost musí vyrovnat. u u u u u u Archeologické vrstvy u uDOBA OSVÍCENSTVÍ (KLASICKÝ VĚK – 17. A 18. STOLETÍ) u u„Renesance dala průchod hlasu šílenství, zkrotila však jeho útočnost. Osvícenství je podivně násilným zásahem umlčí.“ uČím a proč? uHlavní téma – INTERNACE (Špitál) = „oficiální oddělení“ uVznik míst, kde byli ne-normální internováni uNe-normální = ti, kteří nechtějí, neumějí, nemůžou pracovat uPRÁCE u u u u u u u Archeologické vrstvy u uDOBA OSVÍCENSTVÍ (KLASICKÝ VĚK – 17. A 18. STOLETÍ) u uKlasický věk = věk vzniku základů industriální společnosti uIndustriální společnost = práce2 uALE PRÁCE = NÁSTROJ ETICKÉHO POSTOJE (PRÁCE JE CTNOST) uPRÁCE JE NÁSTROJ CELKOVÉ NÁPRAVY TĚCH, KTEŘÍ NEPRACUJÍ uCÍLEM JE MORÁLNÍ PROFIL u u u u u u u Archeologické vrstvy u u„V dubnu 1684 je vydán příkaz zřídit ve špitále oddělení pro chlapce a dívky mladší pětadvaceti let; největší část dne má zabrat práce provázená ‚četbou zbožných knih‘; z příkazu je zároveň zřejmé, že jde čistě o represi, a ne o to, něco vyrábět: ‚Pracovat budou co nejdéle a budou vykonávat tu nejhrubší činnost, jakou jim jen dovolí jejich síly a místo, kde budou. Teprve a jedině potom, až svou horlivostí při této první práci prokáží, ‚že se chtějí napravit‘, mohou se učit řemeslu ‚vhodnému pro jejich pohlaví a sklon‘. A každý prohřešek ‚bude trestán odebráním potravy, přídavkem práce, vězením a jinými postihy, užívanými v řečených špitálech podle uvážení správců‘. Stačí si přečíst ‚všeobecný denní řád špitálu Saint-Louis de la Salpêtrière‘; už z něho je zřejmé, že ne-li jediným smyslem, tedy alespoň tím hlavním motivem internace, nadřazeným dokonce i požadavku práce, je náprava a mravní nátlak.“ u u u u u u Kapitola V. LÉKAŘI A NEMOCNÍ uStr. 92 – 119, přečíst a promyslet na 6.4.! uKapitola zaměřená na přístup k léčbě uVe špitálech se šílenství neléčí, šílenci se drží stranou, případně napravují. uCelou kapitolou se prolíná vztah mezi tělesným a psychickým (=morálním). u4 druhy metod zaměřených na potlačování nemoci u3 druhy metod zaměřených na obléhání nemoci (nejprve přijmutí náhledu nemocného) uZměna záměru metod – původně snaha obnovit vztah organismu ke světu, brzo užíváno jako hrozby a trestu. u„…Prostředky, které dříve sloužily k tomu, aby zažehnaly prohřešek, rozptýlily omyl a navrátily šílenství zjevné pravdě světa, nyní už jen srovnávají do normy a trestají…“ uPříklad ze současnosti – kauza Barbory Orlové, která v roce 2014 zabila Petra Vejvodu ve Ždáru nad Sázavou u https://www.novinky.cz/zena/zdravi/clanek/psychiatricka-marta-holanova-schizofrenii-muze-onemocnet- kazdy-v-kazdem-veku-a-bez-varovani-40351920#utm_content=ribbonnews&utm_term=schizofreni%C4%8Dka%20% C5%BE%C4%8F%C3%A1r%20nad%20s%C3%A1zavou&utm_medium=hint&utm_source=search.seznam.cz u Kapitola V. LÉKAŘI A NEMOCNÍ uPorozuměl jsem textu? Uměl bych zodpovědět následující otázky? uJak se formoval vztah mezi tělem a duší? Jak se projevoval v osvícenstvím? uJak s ním nakládali lékaři v procesech léčby šílenství v průběhu osvícenství? uNa jaké druhy léčby jsme v textu narazili? V čem bylo jejich racionální jádro? V čem je daný druh léčby z dnešního pohledu překonaný? Napadá Vás paralela se současnými léčebnými principy? uJaká byla role Pinelova? uV čem přiznává Foucault zásluhy Freudovi? uJak je vnímána při léčbě duševně nemocných vina? Jak se s ní v době osvícenství pracuje? uProměnila se léčebná funkce různých procedur v disciplinační? Ano x ne? Proč? Ilustrujte na příkladu z doby osvícenství, ilustrujte na příkladu ze současnosti. Archeologické vrstvy u uKONEC OSVÍCENSTVÍ (KLASICKÉHO VĚKU) = 2. POLOVINA 18 STOLETÍ u uUzavřená místa jsou zdrojem strachu a hysterie uTi „normální“ se bojí těchto míst, odkud se může šířit „zlo“ uLékař má zajistit, aby se zlo nešířilo vně internace / špitálu u u u u u Archeologické vrstvy u uKONEC OSVÍCENSTVÍ (KLASICKÉHO VĚKU) = 2. POLOVINA 18. STOLETÍ uROLE LÉKAŘE? uLÉČIT, ANEBO CHRÁNIT SPOLEČNOST? u u„Důležitý pro postavení, jež mělo šílenství později zaujmout v moderní kultuře, - možná zásadně důležitý - je tu fakt, že homo medicus nebyl do světa internace povolán jako rozhodčí, který má oddělit zločin od šílenství, zlo od nemoci, ale spíš jako strážce, který má chránit ostatní před neurčitým nebezpečím prosakujícím zdmi internace.“ u u u u u Archeologické vrstvy u uKONEC OSVÍCENSTVÍ (KLASICKÉHO VĚKU) = 2. POLOVINA 18 STOLETÍ uLÉČIT, ANEBO CHRÁNIT SPOLEČNOST? u u„Takzvaný ‚pokrok‘, jímž šílenství získalo statut nemoci, byl ve skutečnosti jakýsi zvláštní návrat. Působením symboliky Nečistého, v 18. století tolik oblíbené, se na hladinu lidské paměti vynořily prastaré obrazy a splynuly ve směsici představ o mravní a fyzické nákaze. Že se ne-rozum setkal s myšlením medicíny, nezpůsobilo nějaké dokonalejší poznání, ale toto ožití obrazů. A je paradoxní, že právě návrat této fantastiky, která se mísí s dobovými představami o nemoci, umožní pozitivismu zmocnit se ne-rozumu - lépe řečeno poskytne mu důvod, proč se před ním bránit.“ u u u u > Michel Foucault: Der Mut zur Wahrheit erobert die Intimität - WELT POKRAČOVÁNÍ PŘÍŠTĚ