MICHEL FOUCAULT DĚJINY ŠÍLENSTVÍ II > Michel Foucault | The Montgomery Fellows Chronicles from an eternal present. A review of "Critiquer Foucault", edited by Daniel Zamora (I) – Undisciplined Environments Chronicles from an eternal present. A review of "Critiquer Foucault", edited by Daniel Zamora (II) – Undisciplined Environments OPAKOVÁNÍ OPAKOVÁNÍ Dějin šílenství kapitoly 5-8 (3/3 18. století a 1. polovina 19. století) uTŘI HLAVNÍ TÉMATA uPROMĚNY ŠÍLENTVÍ DO PODOBY MODERNÍ DIAGNÓZY u uCHUDOBA A PRÁCE uDUŠEVNÍ NEMOC JAKO MORÁLNÍ ZÁLEŽITOST uROLE LÉKAŘE (PSYCHIATRA) u CHUDOBA A PRÁCE u2. pol. 18. století změny v chápání moderní ekonomiky uBída není projev morální nedostatečnosti uBída narůstá, protože je rozpor mezi změnou ekonomických podmínek (přechod na kapitalistický řád) a způsoby, kterými řešíme problém chudých u(citace z Dějin šílenství, s. 143) u > Velká transformace - Karl Polanyi | Databáze knih CHUDOBA A PRÁCE u uBÍDA ≠ morální selhání, = systémový problém u (Bída se šíří nejen ve městech, ale i na vesnicích) uVELKÁ INTERNACE JE CHYBOU uI VĚZNI BY MĚLI PRACOVAT uŠÍLENÍ LIDÉ NEJSOU VHODNÍ PRO PRÁCI u uDŮSLEDEK: uMNOZÍ SE INTERNACE VRACÍ ZPĚT DO SPOLEČNOSTI uŠÍLENCI JSOU ODDĚLENI OD DELIKVENTŮ A ZŮSTÁVAJÍ VE SPECIÁLNÍ INTERNACI => VZNIK ÚTULKU/ASYLU (PSYCHIATRICKÝCH LÉČEBEN) u u u > Kniha: Dějiny šílenství v době osvíc... | Antikvariát Knihobot u„Výrazně se začnou odlišovat teprve až v den, kdy strach přestane být metodou zmrazující pohyb a stane se trestem; kdy radost přestane znamenat uvolnění organismu a stane se odměnou; kdy hněv už bude pouze odpovědí na záměrné pokoření; krátce tehdy, až 19. století vynálezem svých proslulých ‚mravních metod‘ zapojí šílenství a jeho léčbu do hry provinilosti. Rozlišení na fyzické a mravní se stane praktickým pojmem medicíny ducha teprve tím okamžikem, kdy se problematika šílenství zaměří k otázce odpovědnosti subjektu.“ u„Od konce 18. století je při internování pomatených lékařské osvědčení víceméně povinností. Lékař však zaujímá rozhodující postavení i přímo na půdě útulku; mění ho v prostor medicíny. K jeho zásahu nicméně nedochází - a to je podstatné - z titulu nějakého vědění či moci, které má jako lékař dík určitému množství objektivních znalostí. Homo medicus nevládne v útulku autoritou vědce, ale moudrého člověka. Lékařská profese je povolána jako právní a mravní garant, ne kvůli vědě. Mohl by ji stejně dobře nahradit kdokoli jiný, kdo by měl s útulkem dlouhou zkušenost a byl výsostně svědomitý a mravně bezúhonný. Činnost lékaře je totiž jen součástí obrovského morálního díla, které je úkolem útulku a které jediné zajišťuje pomatenému uzdravení.“ Kapitola VIII. ZROZENÍ ÚTULKU uPoslední třetina 18. století – 1. polovina 19 století uVěk asylů či útulků = speciálních institucí pro šílené / duševně choré uSrovnání dvou modelů uTuke, York (VB), anglosaský, nábožensky založený uPinel, Paříž (FR), „pevninský“, „ne-nábožensky“ založený uJak západní civilizace přistupuje k šílenství od konce 18. až po 1. polovinu 20. století u Kapitola VIII. ZROZENÍ ÚTULKU u u uHledejte a vyjmenujte rysy čím se oba modely liší? u uHledejte a vyjmenujte, co mají oba modely společného? u uCo převládá – odlišné nebo společné? u uCo je podstatou toho společného? u u DUŠEVNÍ NEMOC A NORMA u uCO NÁS DĚJINY ŠÍLENTVÍ UČÍ O TOM, CO JE TO NORMA? u uJAKÝ JE VZTAH MEZI DUŠEVNÍ NEMOCÍ A NORMOU? u uCO JE OBECNĚ ÚČELEM NORMY? u uPROTŘEBUJEME NORMY? u u DUŠEVNÍ NEMOC A NORMA u u u u uNORMA A SOCIÁLNÍ ŽIVOT u uNORMA A JEJÍ OBJEKTIVIZACE u uNORMA A JEJÍ INTERNALIZACE u u u u u u Explainer: the ideas of Foucault Peter L. Berger - Theologian; Sociologist; Associate Editor of Carnegie Council's "Worldview" Magazine, 1972-81 | Carnegie Council for Ethics in International Affairs