Týden 9 - Měkké, tvrdé kostky na rozeznávání souhlásek a samohlásek
MATERIÁL
VÝROBA TVRDÝCH KOSTEK - lze použít karton (šablona na kostku v kap. s logo kostkou) , vyztužené šité kostky z látky, dřevěné kostky, tvrdé plastové kostky, kostky vyrobené z keramiky, samoschnoucí hmoty, zapékací hmoty, kovové kostky... jakýkoliv tvrdší materiál :-)
VÝROBA MĚKKÝCH KOSTEK - lze použít kousek molitanu, houbičku, pěnovku, gumu na gumování, plsť / filc, látky, papír... jakýkoliv měkký materiál :)
- dále lepidlo (disperzní - Herkules, tavící pistole...), tužku / fixy / pastelky, pravítko, nůžky... - dle daného typu materiálu a návodu :)
KDE KOUPIT JIŽ NAŘEZANÉ DŘEVĚNÉ KRYCHLIČKY 🎲?
MRKNĚTE NA JEDNOTLIVÉ ODKAZY DO KAPITOLY SE STORY CUBES 😉
K ČEMU KOSTKY SLOUŽÍ A JAK JE VYUŽÍT?
Jde o didaktickou pomůcku určenou pro první
čtení v 1. třídě ZŠ, pro hraní her v českém jazyce, v angličtině, pro žáky s
individuálním přístupem i pro žáky ve speciálních školách (Flösslerová, 2012).
Kostky lze využít:
- K rozlišení krátkých, dlouhých, "tvrdých" a "měkkých" samohlásek (vokálů) A E O U + I a Y
- K rozlišení tvrdých a měkkých souhlásek (konsonant) - HY CHY KY RY DY TY NY a ŽI ŠI ČI ŘI CI JI DI TI NI
(Z portálu Nakldatelství Flössler, skolnibrasnicka.cz a Krámek pro děti)
Možná si vzpomenete, že Jára Cimrman používal při procvičování tvrdého "y" a měkkého "i" vědro dobře uhněteného sklenářského tmelu a dlažební kostku. Metodu názorné fixace z Cimrmanovy šesterky beze zbytku a zcela správně přejalo i moderní školství. Pan Bureš vymyslel skladnější variantu, původně jen na výuku tvrdých a měkkých souhlásek, na přání učitelů ji rozšířil ještě o jednu kostku s měkkým "i/í" a tvrdým "y/ý".
Kostky je možné využít při výuce také pomocí hmatu, kdy si žák kromě zraku fixuje dané písmeno s měkkostí / tvrdostí materiálu, což vede k lepšímu pochopení, názornosti a snadnějšímu zapamatování.
Kostky poslouží k názornému vyvozování písmen, ale zejména pak k nácviku čtení prvních slabik. Jsou vhodným doplňkem pro práci v hodině českého jazyka, angličtiny a ostatních cizích jazyků. Písmenka na kostkách můžeme použít také pro skupinovou práci.
Jakým způsobem je kupříkladu využijete Vy? 😉
MOŽNÉ HRY S KOSTKAMI:
(převzato z portálu Nakladatelství Flössler)
NA KTERÉ SLOVO MYSLÍM
Hra na rozšiřování slovní zásoby
Učitel nebo vybraný žák hodí kostkou. Všichni společně přečtou písmenko např. m, potom vyučující říká: Na které slovo myslím - začíná písmenem m, slovo je na 7 písmen, končí písmenem a a je to podstatné jméno. Žáci řešení nevykřikují, ale napíší na papír. Kdo napíše na papír slovo maminka správně bez chyby, může jej pak napsat na tabuli. Kdo vykřikne jakékoliv řešení nahlas, vypadává a jedno kolo nehraje.
UHODNI PROTIKLAD
Hra na procvičování opozitních slov
Učitel nebo vybraný žák hodí kostkou. Všichni společně přečtou písmenko např. m, potom vyučující říká: Uhodni protiklad ke slovu malý. Žáci řešení nevykřikují, ale napíší na papír. Kdo napíše správné řešení na papír bez chyby, může jej napsat na tabuli, kde mezitím učitel napíše zadané slovo malý. Žák připíše velký. Kdo vykřikne jakékoliv řešení nahlas, vypadává a jedno kolo nehraje. Dále pak pokračujeme se slovy začínajícími písmenem m mocný, mohutný, moudrý...
UHODNI SLOVO PODŘAZENÉ
Hra na rozvíjení slovní zásoby
Učitel nebo vybraný žák hodí kostkou. Všichni společně přečtou písmenko např. s. potom vyučující říká: Napiš na lístek slovo podřazené ke slovu strom. Kdo napíše správné řešení na papír bez chyby, může jej napsat na tabuli, kde mezitím učitel napíše zadané slovo strom. Společně pak děti píší slova např. lípa, smrk, dub, javor, habr... Kdo má chybu, trénuje psaní slova v lavici. Kdo vykřikne jakékoliv řešení nahlas, vypadává. Hra by měla trvat maximálně 7 minut.
SLOVÍČKOVÁNÍ
Hra na procvičování slovíček
Učitel nebo vybraný žák hodí kostkou. Všichni společně přečtou písmenko se správnou výslovností. Potom společně žáci s učitelem vymýšlí anglická slova (lze pracovat i v jiném jazyce), ve kterých písmeno slyšíme i píšeme. Hra může být začátkem pro vyhledávání slovíček ve slovníku.
MYSLÍM SI SLOVO
Sociální hra pro rozvoj myšlení, rozšíření a využití slovní zásoby
Myslím si slovo (1 žák popisuje slovo zadané učitelem, ale nesmí říci kořen slova např. myslím si město, které leží v Pardubickém kraji a protéká jím Loučná. Ostatní žáci hádají Litomyšl)
UHODNI SLOVO
Sociální hra na rozvoj slovní zásoby
Uhodni slovo: Poslední písmeno ve slově ( ď - hlemýžď, j - obyčej, a - pýcha, bylina, kobyla)
NÁVODY A INSPIRACE
DIY ORIGAMI PAPÍROVÉ KOSTKY
JEDNODUŠŠÍ POSTUP
Písmena nebo číslice napište na kostky pomocí fixy a můžete je začít hned používat ;).
SLOŽITĚJŠÍ POSTUP
PŘÍP. MRKNĚTE NA KOSTKY DO KAPITOLY SE STORY CUBES ;).
INSPIRACE
ZDROJE:
https://www.nakladatelstviflossler.cz/produkty/kostky-s-pismeny/11
https://www.skolnibrasnicka.cz/cesky-jazyk/37-demonstracni-kostky-s-pismeny-3ks.html
https://www.kramekprodeti.cz/fotky45931/fotos/45931_17242_45931_17241__vyrp11_1673_Kostky_souhlasky.jpg
https://www.skolnibrasnicka.cz/114/demonstracni-kostky-s-pismeny-3ks.jpg
https://www.nakladatelstviflossler.cz/images/produkty/_Kostky-s-pismeny.jpg
https://www.mojecestina.cz/article/2016021502-mekke-a-tvrde-souhlasky
https://www.google.com/imgres?imgurl=https%3A//cdn.myshoptet.com/usr/www.hugochodibos.cz/user/shop/big/10532-3_o.jpg%3F5e623e08&imgrefurl=https%3A//www.hugochodibos.cz/drevene-kostky-s-pismeny/&tbnid=llSkuwQPHr8pXM&vet=10CBQQxiAoAmoXChMI8JWhrcqj7gIVAAAAAB0AAAAAEAk..i&docid=a2iZQ0XBpvMQGM&w=1024&h=768&itg=1&q=kostky%20na%20v%C3%BDuku%20souhl%C3%A1sek&ved=0CBQQxiAoAmoXChMI8JWhrcqj7gIVAAAAAB0AAAAAEAk
https://www.nakladatelstviflossler.cz/produkty/kostky-s-pismeny/11
https://www.nakladatelstviflossler.cz/hry/show/9
https://www.nakladatelstviflossler.cz/hry/show/8
https://www.nakladatelstviflossler.cz/hry/show/7
https://www.nakladatelstviflossler.cz/hry/show/10
https://www.nakladatelstviflossler.cz/hry/show/14
https://www.nakladatelstviflossler.cz/hry/show/15