VVb019 Zprostředkování umění 2 - upřesnění požadavků Výstupem z předmětu má být ​návrh on-line 2x45min hodiny výtvarné výchovy​, ideálně s přesahem do vašeho druhého aprobačního předmětu. Návrh hodiny by měl být připravený tak, aby bylo možné jej k realizaci výuky okamžitě použít, tedy přesně zpracovaná příprava na hodinu, v rámci níž bude zřejmé, jaké jsou cíle hodiny, jaké jsou třeba pomůcky k realizaci hodiny, jaký bude časový harmonogram hodiny. Existují dvě možnosti přístupu k hodině: 1) navrhnout hodinu tak, aby bylo možné všechny činnosti provádět on-line ​přímo ​v rámci hodiny, tedy navrhnout takové činnosti, které budou děti provádět se zapnutými kamerami společně se spolužáky a současně za přítomnosti učitele, který bude dětem po celu dobu k dispozici ● Tento typ hodiny je třeba promyšleně navrhnout tak, aby všechny činnosti bylo doopravdy reálně dělat před počítačem (pokud se jedná o manuální činnost), nebo v rámci (on-line) počítačového programu / editoru ● Na závěr takovéhoto typu hodiny je vhodné provést odpovídající reflexi (např. pomocí zasílání emoticon s určitým významem / každý žák postupně řekne jedno slovo hodnotící proběhnutou hodinu / všechny děti současně ukáží palec na kameru - podle postavení palce dají učitelovi vědět, jaká pro ně hodina byla (nahoru: dobrá hodina, horizontální postavení: neutrální, průměrná hodina, dolů: špatná hodina). ● Také formy reflexe je třeba promýšlet a přizpůsobit je on-line formátu hodiny. 2) Druhou možností je zadat v první hodině dětem práci např. do příštího týdne, ​včetně ​ukázek, jak má jejich úkol vypadat (videa, webové stránky, ukázka učitelem). ● Poté, co děti dostanou jasné a přesné zadání, je možné v návrhu formulovat činnost jako domácí práci dětí, kterou bude třeba vytvořit do následující hodiny výtvarné výchovy. ● Následně proběhne 2. hodina VV, kde se bude pracovat s již hotovým výrobkem dětí, na který bude hodina navazovat - opět bude ale třeba interakce a reálné zapojení dětí, komunikace se spolužáky i učitelem. ● Vhodné je připravit širokou škálu aktivizačních činností, které budou v průběhu hodiny děti realizovat. Níže přikládám návrh on-line hodiny, kterou jsem realizovala se studenty z předmětu Umění a tvorba 4: Název hodiny (případně dvouhodinovky, pokud na sebe hodiny budou navazovat): Virtuální galerie Ročník žáků / věkovou skupinu, pro níž je hodina určena​: 3. ročník studujících studijního oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ Průřezová témata (mezioborový přesah)​: Didaktika, Didaktika výtvarné výchovy Cíl hodiny (dvouhodinovky)​: zprostředkovat žákům ukázkovou hodinu výtvarné výchovy v on-line podobě, zprostředkovat netradiční výtvarnou aktivitu využitelnou v jejich profesním životě jako učitelů 1. stupně ZŠ Klíčové kompetence​: k učení, interpersonální a sociální, pracovní kompetence Motivace​: technika tzv teploměru - učitel žáky vyzve ke zvednutí ruky podle úrovně naladění se na hodinu: pokud je ruka zdvižená vysoko, je naladění vysoké, pokud nízko, je naladění nízké Technika​: kresba Pomůcky​: papír A3, tužka, voskovky, černý fix Harmonogram hodiny (úvodní část, hlavní část, závěrečná část) ● Slovní motivace: ​"Kdy jste byli naposled v galerii?" "Co jste tam viděli?" "Jak byste definovali abstraktní umění?" "Dáváte přednost realismu, nebo abstraktnímu umění?" "Dnes se sami staneme umělci a budeme tvořit abstraktní díla, která by bylo možné vystavit v galerii." ● Studenti jsou dále vyzvání, aby si připravili papír a jednu voskovku dle vlastní volby. ​Po celou dobu výuky mají všichni zapnuté kamery​. Následně budou vyzváni, aby zavřeli oči, a dokud je učitel nevyzve, libovolně kreslili voskovkou po papíře. ● Po několika minutách jsou studenti vyzváni učitelem, aby otevřeli oči a podívali se na své dílo. Následně mají za úkol vymyslet obrazu název, ale nikomu ho nesdělovat. ● Poté jeden student po druhém ukazuje ostatních své dílo, ostatní studenti hádají možná název obrazu (nejlépe je díla nafotit a poslat na společné úložiště, např. Google Drive) ● Každý student vždy po konci hádání sdělí název svého obrazu. ● Jakmile všichni studenti představili své abstraktní umění, jsou učitelkou vyzváni, aby si vzali černý fix, a pokusili se na najít ve změti čar tvary, které jim připomínají konkrétní předměty. Tyto tvary následně obtáhnou fixou. ● Poté jsou studenti vyzváni, aby dané tvary vybarvili libovolnou barvou voskovky. ● Po dokončení všech studentů se učitelka zeptá, zda-li nalezené tvary souvisí s jejich koníčky, osobností. Kdo bude chtít, může svoje upravené dílo nafotit a představit ostatním společně se sdělením, jak "nalezené věci" korelují s jejich zájmy a osobností. Toto představování je dobrovolné, ne všichni studenti musí svá díla představit. Reflexe hodiny: ​slovní reflexe? "Jak se vám hodina líbila? Umíte si představit realizovat podobnou hodinu pro mladší děti?" - poslední formou reflexe bude opět teploměr, tentokrát se zaměřením na zajímavost a užitečnost hodiny. Učitelka se podle "teploty" teploměru může zaměřit na studenty, kteří hodinu hodnotili výrazně negativně. V případě dotazů prosím kontaktujte svou vyučující.