Poradenský rozhovor v přístupu zaměřeném na řešení (SF) Mgr. Tatiana Dumbrava Co nás čeká: ❖úvod do SF ❖nácvik ❖reflexe Co budeme potřebovat: ❖Pití ❖Něco na psaní ❖Pauzy ❖Interakci http://www.narativ.cz/ http://www.dalet.cz/ http://tatianadumbrava.eu/ Jak se dneska cítím: 1 - hrozně 5 - skvěle 5 4 3 2 1 15 min ZAPNOU KAMERY VŠICHNI, KTEŘÍ… 15 min Krátký úvod do SF ❖co bylo funkční, zdravé, užitečné? ❖jaké zdroje byly k dispozici? ❖kdo/co pomohlo? ❖proč se to stalo? ❖kdo za to může? ❖co nefungovalo? Co nemůžu ovlivnit Co můžu ovlivnit R– rozvíjení řešení, nikoli problémů E – efektivita S – spolupráce E – expertnost na proces (nikoli na obsah) N – nevyhnutelnost změn I – individuální přístup Insoo Kim Berg Steve de Shazer 1 věc, která se mnou rezonovala/zaujala/ překvapila/přišla mi užitečná Krátká ochutnavka SF ~ nácvik 1.Co momentálně nejvíc řešíte ve své práci? Otázka z dotazníku, odpověď může být stejná nebo jiná 2. Představte si, že když budete dnes v noci spát, stane se zázrak. Ten zázrak způsobí, že problém, který vás momentálně trápí, bude vyřešený. -Čeho si zítra ráno všimnete, že je jiné, co vám řekne, že se stal zázrak? -Na co budeme myslet? -Co budete cítit? -Co budete dělat jinak? -Čeho si na vás všimnou děti? -Podle čeho to poznají kolegové? 3. Problém → Cíl Příklad: Problém - “řeším narůstající apatii u studentů” Cíl - učit se je lépe motivovat, víc pracovat s vnitřní motivací dětí 4. Co dobrého vám přinese, když bude cíle dosaženo? A pro koho ještě to bude přínosné? 5. Kde jste teď na škále od 1 do 10 ve vztahu k cíli? 1 - moc jste o něm ani nepřemýšleli 10 - dosažený cíl 6. Co jste pro to všechno udělali? Jak jste to udělali? Kdo/co vám pomohlo být na x na škále? Co teď děláte, co jste předtím nedělali (když vás poprvé napadlo o tom přemýšlet)? 7. Podle čeho nejmenšího poznáte, že jste se posunuli o 1 bod nebo o ½ bodu na škále? -Co budete dělat jinak? -Jak budete přemýšlet/mluvit/chovat se jinak? -Podle jakých nejmenších signálů si to všimnou ostatní? 8. Co užitečného si odnesete z tohoto rozhovoru? 1. Problém 2. Zázračná otázka 8. Reflexe 4. Přínosy cíle 5. Škála 6. Zdroje 7. Malé předzvěsti 3. Cíl ❖ Pozorovatele: užitečné momenty ❖Klienti: co si odnesli užitečného ❖Kouče: jaké to bylo? co se naučili? ❖Všichni: co vás překvapilo? co nového jste objevili? ❖Otázky, komentáře… Shrnutí celého webináře + Alespoň 1 užitečná věc, s kterou odcházíte + kvíz/dotazník! Doporučená literatura: 1. Zatloukal, L., Vítek, P. Koučování zaměřené na řešení: 50 klíčů pro společné otevírání nových možností. Praha: Portál, 2016. 2. Zatloukal, L., Žákovský, D. Zázrak tří květin. Terapie zaměřená na řešení s dětmi a dospívajícími. Praha: Portal, 2019. Mgr. Tatiana Dumbrava http://tatianadumbrava.eu/ 608 420 924