RODINA V PSYCHOSOCIÁLNÍM KONTEXTU Bez rodiny se člověk chvěje zimou v nekonečném vesmíru. André Maurois To, co na dítě mocně působí, je nežitý život jeho rodičů. Alfred Adler Dítě nevychovává to, co dospělý říká, ale to, jaký je. Carl Gustav Jung Vymezení pojmů funkce rodiny  Vymezení pojmu - těch je nesčetně mnoho ☺, takže pouze příklady vymezení (každý vždy odpovídá určitému způsobu uvažování - myšlení) Sociálně psychologicky: malá sociální skupina, specifická … ◼ Kramer …skupina lidí se společnou historií, současnou realitou a budoucím očekáváním vzájemně propojených vztahů, členové často (ne vždy!) vázáni hereditou, legál. manžel. svazky atd., dále společné uspořádání života v určitém úseku jejich životní cesty… ◼ Rieger Zdeněk a Hana Vyhnálková (Ostrov rodiny) – poetická metafora ◼ „obyčejná df.“ …malá skupina lidí, která vzniká manželstvím a umožňuje vzájemné soužití mezi oběma manželskými partnery, soužití rodičů a jejich dětí, vztahy mezi příbuznými a také vztahy mezi rodinou a společností…  Funkce rodiny http://cs.wikipedia.org/wiki/Rodina užitečný odkaz ☺ Typy, druhy rodin další pojmy (bez hodnotícího aspektu)  V průběhu životní cesty ◼ orientační ◼ prokreační  Podle struktury (rozšíření) ◼ základní (též nukleární, jaderná, elementární, manželská, párová) - matka, otec a děti ◼ rozšířená - zahrnuje i prarodiče, strýce, tety a další příbuzné  Podle struktury (úplnost) ◼ úplná – oba rodiče a alespoň jedno dítě ◼ neúplná – chybí některý z rodičů Myšlenková mapa/„mrak“ ☺ z přednášky 22. 4. 2021 JAKÁ JE ta či ona RODINA? Co všechno (jaké aspekty/vlastnosti/atributy/dimenze/souvislosti atd. atd.) můžeme – z psychologického hlediska – u rodiny pozorovat/popsat/zjišťovat? ▪ TYPY RODIN ▪ PODSTATNÉ VLASTNOSTI RODINY ▪ CHARAKTERISTIKA RODINY ▪ KOMPETENCE ▪ … Rodina jako systém tzv. systémový přístup – velmi užitečné soc.– psych. pojetí rodiny, pracovní df.: „systém je soubor částí a vztahů mezi nimi“  Podstatné vlastnosti (rodinného) systému: ◼ Míra otevřenosti či uzavřenosti, ◼ Struktura, organizace,  Složitost, síť vzájemně se ovlivňujících vztahů,  Rigidita x chaos,  Proměnlivost v čase ◼ Adaptabilita (s tím související odolnost vůči zátěži, stabilita …) ◼ Informační výměna – komunikace, transmise informací  Charakteristiky rodinné komunikace (Riskin, J., Faunce, E., in Matoušek) ◼ Jasnost ( x vágnost) ◼ Téma (navazuje na předchozí nebo násilné vstupy do tématu??) ◼ Svěřování (nejen jestli je možné, ale i jestli se vyžaduje či ne, popř. jestli je odmítáno, …“pseudosvěřování“) ◼ Míra souhlasu (v dimenzi jednoznačný – nejednoznačný, „pseudosouhlas“) ◼ Vzájemné vztahy (emoce – pozitivní, neutrální, negativní) Kompetence rodiny Velmi inspirativní: Beaversův systémový model Dvě základní dimenze: ◼ Adaptabilita ◼ Koheze Rozhodující charakteristiky:  Struktura (rozložení moci, rodičovské či jiné koalice, rodinná blízkost…)  Mytologie (rodinné mýty, systémy přesvědčení, rodinná paradigmata)  Cílově zaměřené chování (strategie řešení problémů)  Podporování autonomie (jasnost komunikace, osobní odpovědnost, míra invazivity, „propustnost hranic“ mezi členy rodiny)  Emoce (míra expresivity, empatie, stupeň konfliktovosti, „pocitová základna“) (Ne)Kompetentní rodiny ze zkušeností rodinných psychoterapeutů Virginia Satirová (komunikační a systemická terapie…) Čtyři aspekty rodinného života:  Pocity a názory, které má člověk o sobě – sebehodnocení  Způsoby, používané pro dorozumění - komunikace  Pravidla, kterými se lidé ve svém cítění a jednání řídí – rodinný systém  Způsob, jak se lidé chovají k ostatním lidem popř. institucím – společenská vazba U narušených (dysfunkčních) rodin – určité specifické vzorce Příklady – PPP, sch – double bind, závislosti … atp. (Ne)Kompetentní rodiny ze zkušeností rodinných psychoterapeutů  Souvislost s drogovým (obecněji závislostním) problémem (terapeuti, pracující se závislými popř. s rodinami závislých) Čtyři významné znaky – v souvislosti se závislostním problémem: ◼ Dítě chtěné nebo nechtěné (odmítání x přijímání) ◼ Přístup k bolesti, utrpení, problémům, zátěži, krizi… „výzva nebo hrozba?“, frustrace ne/patří k životu, zbavování se nelibosti za každou cenu nebo – naučit snášet určitou míru frustrace …atd. S tím souvisí mj. např. i přístup k nemocem, k lékům atp. („farmakofilie“) ◼ Aktivní (x pasivní) přístup k životu, („naučená bezmocnost“ nebo pocit, že je v mých/našich silách…) ◼ Pojetí rodičovské akceptace („bez podmínek“, ale s podporováním nezávislosti) VOLBA PARTNERA … ten pravý, ta pravá … … jakého (jakou) chci? … jakého (jakou) určitě nechci? „Náhoda přeje připraveným“ ☺ Vývojový cyklus rodiny Fáze vývoje rodiny  Vytváření rodiny (obvykle 1-2 roky) zakládání společné domácnosti, dělení rolí, ukončení této fáze: narození dítěte,  Rozšiřování - fáze extenze od narození posledního dítěte  Fáze ukončení extenze (od:) první dítě opouští domov (stává se soběstačným)  Fáze zúžení odchod posledního dítěte (děti již soběstačné)  Fáze ukončeného zúžení jeden z partnerů umírá  Uzavření cyklu smrt druhého partnera ….nebo jinak: o Přípravná o Rodina s malými dětmi o Rodina s dětmi školního věku o Rodina s dospívajícími dětmi o Fáze „prázdného hnízda“ o Fáze s 1 partnerem v důchodu Vývojový cyklus rodiny /Film a sociologie/  Ilustrace: Manželé Ivana a Václav jsou „všedními hrdiny“ úžasně zajímavého časosběrného dokumentu, který začala režisérka Helena Třeštíková natáčet v roce 1979. Jejich společný život zaznamenávala s empatií po dobu dvaceti let a vytvořila unikátní kompaktní celek výpovědí pod názvem Manželské etudy po dvaceti letech. V rozpětí poměrně dlouhé doby vznikla jedinečná a přesná koláž posunů v osobních postojích a na manželský vztah se nabalila léta soužití se všemi jeho aspekty. ◼ Výchova dětí, ◼ adaptace na novou sociální a ekonomickou situaci české společnosti, ◼ překonávání krizí různého druhu, ◼ atd. – to vše obsáhl vývoj jedné rodiny …