MULTIDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE V SOCIÁLNĚ-PRÁVNÍ OCHRANĚ DĚTÍ Brno 2021 LEGISLATIVA A METODIKY MŠMT  Úmluva o právech dítěte  Listina základních práv a svobod  Zákon č.218/2003 Sb. – Zákon o soudnictví ve věcech mládeže  Zákon č. 40/2009 Sb. – Trestní zákoník  Zákon č. 273/2008 Sb. – Zákon o Policii České republiky  Zákon č. 561/2004 Sb. – Školský zákon  Zákon č. 359/1999 Sb. – Zákon o sociálně právní ochraně dětí  Metodické doporučení k primární prevenci rizikového chování u dětí, žáků a studentů ve školách a školských zařízeních č. 21 291/2010-28  Metodický pokyn k jednotnému postupu při uvolňování a omlouvání žáků z vyučování, prevenci a postihu záškoláctví č. 10 194/2002-14  Závazný pokyn policejního prezidenta č. 167/2010 specialisté, kteří mají zvláštní průpravu pro zacházení s mládeží SPOLUPRÁCE ŠKOL A ŠKOLSKÝCH ZAŘÍZENÍ S POLICIÍ ČR A OSPOD  pozitivní x negativní  určité nedostatky při vyšetřování delikventní činnosti  nepřesné znalosti zákonů a jiných právních předpisů  ujasnění součinnosti škol s Policí ČR a OSPOD, zejména při vyšetřování kriminality mládeže a trestných činů páchaných na mládeži včetně DN  Metodický pokyn MŠMT č. 25 884/2003 -24 – téměř archaický vzhledem k legislativním změnám v posledních letech  z toho vyplývá :  neznalost  nejistota  případně nedůvěra ke spolupráci s Policií ČR a OSPOD  vstup Policie ČR do škol a školských zařízení  průběh šetření ve škole  odvedení žáka ze školy  vyrozumění či přítomnost zákonných zástupců  podání vysvětlení žáka VSTUP POLICISTŮ DO ŠKOL  Pochybnosti k osobě policisty  Předvolávání mládeže prostřednictvím zákonného zástupce, OSPOD, Probační a mediační služba. Dříve i prostřednictvím školy a školského zařízení.  Předvedení mládeže – lze dle ZP PP č.167/2010  Postup policisty podle zákona o Policii ČR – odhalení TČ nebo přestupku a jeho pachatele  Osvědčení o způsobilosti – proškolení zák. 218/2003 Sb. Zákon o soudnictví ve věcech mládeže  Osoba mladší 15ti let – svědek  Novelou Tr.ř. v souvislosti s přijetím zákona o obětech tr.činů (zák.č.45/2013 Sb.) bylo vypuštěno slovo pedagog a nahrazeno orgánem soc.právní ochrany dětí. Pedagog se může zúčastnit –podřadí se pod pojem „osoba mající zkušenost s výchovou mládeže. Může navrhnout přerušení nebo odložení úkonu. Policejní orgán může žádosti vyhovět. Jedná se o úkon na služebnách PČR.  Spolupráce škol a školských zařízení a Policie České republiky- sedmé aktualizované vydání – duben 2015  Rizikové chování dětí a jeho právní dopady –UK 1.LF – klinika adiktologie OZNAMOVÁNÍ NEDOVOLENÉHO JEDNÁNÍ ŽÁKŮ , OZNAMOVACÍ POVINNOST  Problematické určit, zda se jedná o čin jinak trestný, provinění, přestupek, výchovný problém  Možnost konzultace a spolupráce s PČR  Opožděné nahlašování  Dle Trestního zákoníku – bez odkladu oznamovací povinnost  § 193 – zneužití dítěte k výrobě pornografie  § 198 – týrání svěřené osoby  § 187 - pohlavní zneužívání – povinnost překažení tohoto tr.činu IVÝP – METODICKÉ DOPORUČENÍ MŠMT  Individuální výchovná pomoc  Smlouvy s rodiči – individuální výchovná pomoc pro žáka. V rámci IVýP by měl mít pedagog v rukou účinný nástroj k zapojení žáka do řešení vlastního RCH.  Nastolení systematické komunikace s rodiči, žákem, OSPODem, PČR, popř. lékařem.  Pravidelné hodnocení cílů IVýP  V případě neplnění – lze využít dostupných sankcí zejména výchovného charakteru PRÁVNÍ POVĚDOMÍ PEDAGOGŮ A PRACOVNÍKŮ NNO  Posílení právního povědomí  zejména spolupráce pedagogů a pracovníků s PČR a OSPOD  nové formy rizikového chování  nové typy závislostí  legislativní změny INTERDISCIPLINÁRNÍ SPOLUPRÁCE  Je nezbytná a nemůže být pouze formální  Cílem je ochrana jedince a ohrožené rodiny, popř.možnosti sanace rodiny  Tvorba a realizace preventivních opatření ve všech úrovních  Rychlá, adekvátní a účinná reakce (školy, OSPOD, PČR, NNO)  Odborné služby pracující 24 hodin denně v každém regionu  Sebevzdělávání, specializační vzdělávání a výcvik pracovníků  KOMUNIKACE mezi jednotlivými složkami a odborníky, která vede ke kvalitní spolupráci ZDROJE  Rizikové chování dětí a jeho právní dopady (Martina Jindrová)  1. LF UK Praha klinika adiktiologie – možnost volného stahování publikací  Metodiky MŠMT a MPSV  VIOD, o.p.s. – Práva dětí, Dítě jako svědek v trestním řízení  DOMUS – Centrum pro rodinu Plzeň – projekt „Hlasy dětí – a co s tím uděláme?“  Centrum poradenských služeb UNA DOMO, s.r.o. Brno Děkuji za pozornost PhDr. Alena Plšková alena.plskova@centrum.cz