Jana Dudová  Mezinárodní pakt o občanských a politických právech (č. 120/1976 Sb.) a Mezinárodní pakt o hospodářských, sociálních a kulturních právech (č. 120/1976 Sb.) sjednané v rámci OSN – m.j. s ohledem na prevenci epidemických, endemických a jiných nemocí  Úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod (č. 209/1992 Sb.) sjednaná v rámci Rady Evropy - čl. 8 soukromý a rodinný život, např. ve vazbě na očkování  Smlouva o fungování EU – zejména čl. 168 – Unie se zavazuje zajišťovat vysoký standard ochrany zdraví – zejména ochrana před infekčními chorobami  Listina základních práv EU – právo na život – zejména preventivní zdravotní péče  Sekundární právo – viz zejména rozhodnutí Evropského parlamentu a Rady 2119/98/ES o zřízení sítě epidemiologického dozoru a kontroly přenosných nemocí v EU/ES  Nařízení EP a Rady č. 852/2004/ES o hygieně potravin  Nařízení EP a Rady č. 178/2002/ES, kterým se stanoví obecné zásady a požadavky potravinového práva  Nařízení EP a Rady č. 1935/2004/ES o materiálech určených pro styk s potravinami  Nařízení EP a Rady č. 1223/2009/ES o kosmetických přípravcích  Nařízení EP a Rady č. 1272/2008/ES o klasifikaci, označování a balení látek a směsí…a další  práva individuální, panevropský dosah  Signatáři Evropské úmluvy jsou členy Rady Evropy  L.C.B. versus Spojené království chybějící kauzální nexus při onemocnění leukémií v důsledku jaderných pokusů  Fadějevová proti Rusku: znečištění prostředí ocelárnou ovlivnilo kvalitu života + spravedlivé zadostiučinění. Obdobně:  Asselbourg a Greenpeace proti Lucembursku  Guerra a další proti Itálii a další……  Branduse proti Rumunsku (popř. i ve vazbě na čl. 3 – nelidské a ponižující zacházení…)  Zákon č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví (ZOVZ)  Zákon č. 94/2001 Sb., pandemický zákon  Zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele  Zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky  Zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků,  Zákon č. 110/1997 Sb., o potravinách  Zákon č. 65/2017 Sb., o ochraně zdraví před škodlivými účinky návykových látek  Zákon č. 372/2011 Sb., o zdravotních službách  Zákon č. 373/2011 Sb., o specifických zdravotních službách  Zákon č. 116/2020 Sb., o náhradě újmy způsobené povinným očkováním a další….. - Vyhláška č. 6/2003 Sb., kterou se stanoví hygienické limity chemických, fyzikálních a biologických ukazatelů pro vnitřní prostředí pobytových místností některých staveb - Vyhláška č. 432/2003 Sb., kterou se mimo jiné stanoví limitní hodnoty ukazatelů biologických expozičních testů - Vyhláška č. 137/2004 Sb., o hygienických požadavcích na stravovací služby… - Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz zařízení a provozoven pro výchovu a vzdělávání dětí a mladistvých - Vyhláška č. 106/2001 Sb., o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti - Vyhláška č. 306/2012 Sb., kterou se upravují podmínky předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění a hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a ústavů sociální péče - Vyhláška č. 537/2006 Sb., o očkování proti infekčním nemocem - Nařízení vlády č. 272/2011 Sb., o ochraně zdraví před nepříznivými účinky hluku a vibrací…  Článek 31 LZPS: právo každého na ochranu zdraví. Tomu na druhé straně odpovídá povinnost státu zajistit dostatečnou ochranu před faktory, které mohou ohrozit lidské zdraví. Ochrana zachovaní zdraví člověka je předpokladem jeho existence, a tím i nutným předpokladem práva na život a zachování fyzické integrity jedince (srov. čl. 7 LZPS).  Tvůrcem zdravotni politiky je v souladu s programovými prohlášeními vlády a ve smyslu ustanovení § 80 odst. 1 písm. a) ZOVZ ministerstvo zdravotnictví.  Realizace zdravotní politiky je jevem veřejnoprávním, spočívá v autoritativní tvorbě a vydávání rozhodnutí, jakož i ve výkonu řídící a kontrolní činnosti.  Upravuje práva a povinnosti fyzických a právnických osob v oblasti ochrany a podpory veřejného zdraví. ZOVZ upravuje životni a pracovní podmínky stanovením hygienických limitů u vybraných činnosti, kategorií, předmětů a médii tak, aby jejich negativní účinky na člověka byly omezeny na rozumně dosažitelnou míru.  Spolu se svými prováděcími předpisy tvoří ZOVZ rámec hygienického zabezpečeni výkonu zdravotní péče.  řídí a kontroluje KHS včetně rozhodovací pravomoci o opravných prostředcích proti rozhodnuti krajských hygieniků,  řídí očkování,  nařizuje mimořádná opatřeni při epidemiích, při výskytu zdravotně závadných výrobků nebo vod, při živelných pohromách a jiných událostech na celostátni úrovni apod.  koordinační a informační úloha - odpovídá za tvorbu a uskutečňování národní politiky na úseku ochrany veřejného zdraví (srov. § 10 kompetenčního zákona a § 80 ZOVZ).  Informace mzčr o neseriózních nabídkách výrobků na internetu prezentovaných k léčbě onemocnění  Viz např.: https://www.mzcr.cz/wp- content/uploads/2020/09/Atrovex.pdf Výrobek ATROVEX k léčbě onemocnění kloubů nelze doporučit vzhledem k tomu, že: • není registrován jako léčivý přípravek, tzn. že nebyla v rámci klinického hodnocení ověřena jeho jakost, účinnost a bezpečnost, • z informací uvedených na webových stránkách, které výrobek ATROVEX nabízejí, není zřejmé, o jakou kategorii výrobku se jedná, ale rozhodně jej nelze prezentovat k léčbě či prevenci onemocnění (uvádět zdravotní tvrzení), • webové stránky nabízející výrobek ATROVEX uvádí klamavé informace (slibuje vyléčení artritidy či odstranění bolestí kloubů během jedné „léčebné kůry“; nejsou uvedeny kontaktní údaje internetový obchod, který výrobek nabízí.  Veřejným zdravím je zdravotní stav obyvatelstva a jeho skupin…  Ochrana veřejného zdraví – souhrn činností a opatření k vytváření a ochraně zdravých životních a pracovních podmínek, zabránění infekčních onemocnění…  Ohrožení veřejného zdraví – obyvatelstvo nebo jeho skupiny jsou vystaveny nebezpečí, z něhož míra zátěže rizikovými faktory přírodních, životních nebo pracovních podmínek překračuje obecně přijatelnou úroveň a představuje významné riziko poškození zdraví.  Přímá souvislost s ochranou zdraví spotřebitele – např. vazba na bezpečnost výrobků vč. potravin, bezpečnost služeb apod.  Jedná se o posouzení míry závažnosti zátěže populace vystavené rizikovým faktorům životních a pracovních podmínek a způsobu života (§ 2/4 ZOVZ).  Rozumně dosažitelná míra?  Srov. např. § 31/1 ZOVZ: jedná se o poměr mezi náklady na opatření a jejich přínosem ke snížení zátěže – s ohledem na počet exponovaných fyzických osob (hluk, vibrace…).  Společnost ABC, spol. s r.o. provozuje účelovou komunikaci, která slouží jako jediná přístupová cesta do areálu této společnosti. Provoz na komunikaci značně přesahuje hlukové limity. Společnost proto požádala KHS o vydání omezeného povolení k provozu na komunikaci. Dle § 31 OVZ KHS takové povolení vydá, pokud bude hluk omezen na rozumně dosažitelnou míru (RDM).  Rozdílné situace při posuzování RDM: - Hlukem jsou výrazně dotčeni senioři z blízkého Domova seniorů (cca 100 osob) - Hlukem je výrazně dotčen pan X., který má od společnosti ABC pronajatý rekreační objekt lokalizovaný v těsné blízkosti komunikace.  Hygienické požadavky na vodu vč. přírodních a umělých koupališť  Hygienické požadavky na provoz škol a školských zařízení  Hygienické požadavky na školy v přírodě a zotavovací akce  Hygienické požadavky na provoz zdravotnických zařízení a některých zařízení sociálních služeb  Hygienické požadavky na výkon činností epidemiologicky závažných a na ubytovací služby  Hygienické požadavky na stravovací služby  Hygienické požadavky na předměty běžného užívání vč. kosmetických přípravků  Hygienické požadavky na hluk, vibrace a neionizující záření  Ochrana zdraví při práci dle kategorizace prací  Ochrana zdraví při nakládání s chemickými látkami a směsmi  Ochrana zdraví při předcházení vzniku a šíření infekčních onemocnění vč. systému epidemiologické bdělosti  § 84 ZOVZ  dozor nad dodržováním právních předpisů k OVZ  Možnost pozastavit výkon činnosti, užívání vody…  Prověřování znalostí u činností epid. závažných…  V mimoř. případech hodných zvl. zřetele vstup do obydlí fyzických osob (např. u hluku, vibrací…)  Nařízení krajské hygienické stanice – vyhlášení = vyvěšení na úřední desce po dobu nejméně 15 dnů - § 85  Obec v samostatné působnosti může obecně závaznou vyhláškou nařídit provedení ochranné dezinsekce + deratizace - § 96  Opatření při mimořádných okolnostech – při epidemii, nebezpečí jejího vzniku nebo jejího zavlečení z ciziny, nebezpečných nebo nejakostních výrobků - celoplošné rozhlasové + televizní vysílání - § 95  Opatření obecné povahy: § 82a/1 písm. a) + § 94a  Závazná stanoviska dle speciální právní úpravy  § 83a a násl. – postup zahájený na žádost FO, která je podnikatelem (org. složky státu, kraje nebo obce) – osvědčení o autorizaci, resp. o tom, že osoba je způsobilá k určitému odbornému výkonu (kontrole)  Např. odběr vzorků vody, měření koncentrací a intenzit vnitřního prostředí, mikrobiálního znečištění písku, dezinfekce, měření hluku, chemických škodlivin, toxikologie…  Provádění hodnocení zdravotních rizik – jen prostřednictvím konkrétní FO  RAPEX  RASSF  Systém epidemiologické bdělosti  Ministerstvo zdravotnictví shromažďuje informace a předává je do sítě EU pro epidemiologický dozor a kontrolu infekčních onemocnění, provádí výměnu nutných informací, organizuje systém včasného varování a reakce pro účely prevence a kontroly a provádí konzultace  Ministerstvo zdravotnictví postupem podle § 6 zákona o obecné bezpečnosti výrobků č. 102/2001 Sb., ve znění pozdějších předpisů, stanoví jako nebezpečný tento výrobek: více informací zde:  Odůvodnění: Výrobek nesplňuje požadavky nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1935/2004, podle kterého materiály a předměty, určené pro styk s potravinami musí být vyrobeny tak, aby za obvyklých nebo předvídatelných podmínek použití neuvolňovaly své složky do potravin v množstvích, která by mohla ohrozit zdraví lidí. PITNÁ VODA  hygienické limity biologických, fyzikálních, chemických a organoleptických ukazatelů x ne přírodní léčivý zdroj a přírodní minerální voda.  Povinnosti - dodavatele vody pro veřejnou potřebu - provozovatele vodovodu - osoby dodávající vodu při podnikatel. činnosti - provozovatele veřejné studny - osoby dodávající vodu pro veřejné objekty z individuálního zdroje  Povinnosti výrobce nebo dovozce výrobku určeného k přímému styku s pitnou, teplou nebo surovou vodou vč. povinností vztahujících se k chemické látce či směsi na úpravu vody  Např. od 1. 9. 2021 zákaz používání bambusových vláken (m.j. kelímky…). Plastové výrobky pro styk s potravinami mohou být vyrobeny pouze z látek, uvedených v Příloze I nařízení Komise (EU) č. 10/2011 ze dne 14. ledna 2011 o materiálech a předmětech z plastů určených pro styk s potravinami.  Paní C. si zakoupila v supermarketu láhev piva.  Po otevření láhve ucítila výrazný chemický zápach unikající z tekutiny.  Zřejmě došlo ke kontaminaci láhve neznámou tekutinou…  Odpovědnostní vztahy výrobce, dovozce, toho, který se za výrobce označil – srov. § 2/10,11 a 13 ZOVZ  Povinnosti provozovatele zajistit, aby fyzické osoby nebyly vystaveny zdravotním rizikům ze znečištěné vody ke koupání, sprchování nebo ochlazování  Soulad s technickými požadavky na výrobky  odběr vzorků a jejich kontrola prostřednictvím akreditované či autorizované osoby (§ 83c ZOVZ)  Provozní řád  Hygienické limity, při jejich překročení povinnost zastavit provoz a informovat veřejnost.  Slečně T. se po návštěvě koupaliště objevily výrazné změny na kůži – dostala vyrážku. Má podezření, že uvedené zdravotní problémy souvisí s pobytem v bazénu, resp. areálu koupaliště.  Které kontrolní orgány by měla kontaktovat?  Jakých nároků se může domáhat?  Zabývejte se příčinnou souvislostí mezi pobytem na koupališti a zdravotními problémy.  Vyhláška č. 238/2011 Sb., kterou se stanoví hygienické požadavky na koupaliště, sauny a hygienické limity písku v pískovištích venkovních hracích ploch, ve znění pozdějších předpisů.  Školy a školská zařízení, dětské skupiny  Mimoškolská zařízení  Školy v přírodě a zotavovací akce pro děti do 15 let, hrací plochy  Povinnost provozovatele zajistit hygienické podmínky pro děti i účast dospělých FO činných při akci  Povinnost provozovatele zajistit hygienicky nezávadný stav zařízení k ubytování (vnitřní prostředí pobytových místností) a zásobování pitnou vodou  Vyhláška mzčr o hygienických požadavcích na zotavovací akce pro děti č. 106/2001 Sb. :  vyhláška upravuje hygienické požadavky na umístění, prostorové podmínky a funkční členění staveb a zařízení, vč. jejich vybavení, požadavky na ubytování, osvětlení, uklízení, zásobování vodou, odstraňování odpadů a odpadních vod, stravování a režim dne zotavovacích akcí.........  Povinnost poskytovatele činit hygienická a protiepidemická opatření  Provozní řád  Prevence infekcí + dezinfekce zdravotní služby a podmínky jejich poskytování  Podmínky hodnocení kvality a bezpečí zdrav. služeb + další činnosti spojené se zdrav. službami jsou upraveny v z. o zdravotních službách  Stravovací služba je činnost provozovatele potravinářského podniku.  Provoz pouze v provozovně, která vyhovuje hygienickým požadavkům.  Pojem provozovatel potravinářského podniku – aplikace přímo použitelného předpisu EU nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 178/2002  Materiály a předměty určené pro styk s potravinami  Kosmetické přípravky  Výrobky pro děti do 3 let ----------------------------------------------------------  Aplikace přímo použitelných předpisů EU  Bezpečnost  Značení  Požadavky na výrobu kosmetických přípravků a jejich uvedení na trh Evropské unie -nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 1223/2009, o kosmetických přípravcích  rozhodnutí Evropského soudního dvora ze dne 16. dubna 1991 ve věci Upjohn Company and Upjohn NV versus Farzoo Inc. and J. Kortmann, č. C-112/89: i když může splňovat definici kosmetického přípravku (…), přesto k výrobku musí být přistupováno jako k léčivému přípravku (…), pokud je prezentován k léčbě nebo prevenci onemocnění, nebo je určen k podání s cílem obnovit, korigovat či modifikovat fyziologické funkce.  Správnou výrobní praxi v kosmetickém průmyslu upravuje norma ISO 22716.  Povinnosti osob používajících NZ  Povinnosti provozovatelů NZ  Povinnosti výrobce a dovozce laseru  Nařízení vlády č. 291/2015 Sb., o ochraně zdraví před neionizujícím zářením  Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2006/25/ES o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví před expozicí zaměstnanců rizikům spojeným s fyzikálními činiteli (optickým zářením z umělých zdrojů) Směrnice Evropského parlamentu a Rady 2013/35/EU ze dne 26. června 2013 o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví před expozicí zaměstnanců rizikům spojeným s fyzikálními činiteli (elektromagnetickými poli).  Pokud z hodnocení expozice vyplývá, že zaměstnanec je nebo může být exponován neionizujícímu záření překračujícímu nejvyšší přípustné hodnoty, je nutné přijmout k ochraně jeho zdraví alespoň jedno z následujících opatření:  a) zajistit organizaci práce, pracovní postup a uspořádání pracoviště tak, aby bylo dosaženo snížení expozice zaměstnance elektromagnetickému poli pod nejvyšší přípustné hodnoty,  b) zajistit osobní ochranné pracovní prostředky, pokud jsou pro daný druh neionizujícího záření dostupné, které sníží expozici elektromagnetickému poli pod nejvyšší přípustné hodnoty.  Při nakládání s CHL je každý povinen chránit zdraví FO  Nikdo nesmí nabízet, darovat, prodávat nebo jinak dodat, přenechat nebo obstarat jiným osobám, než jsou právnické nebo podnikající FO nebezpečné chemické látky, které mají přiřazenu třídu a kategorii nebezpečnosti akutní toxicita kategorie 1 nebo 2 podle nařízení 1272/2008/ES.  U osob mladších nebo nesvéprávných se tento zákaz rozšiřuje i na akutní toxicitu třetí kategorie  Povinnost odborné způsobilosti při nakládání.  Provozování stravovacích služeb  Výroba, zpracování a uvádění na trh potravin  Výroba kosmetických přípravků  Provozování úpraven vod a vodovodů  Provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry, solária, kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb  Provozování živností, při níž je porušována integrita kůže  Povinnost mít zdravotní průkaz + znalosti k ochraně veřejného zdraví  Povinnost dodržovat zásady provozní hygieny vč. zajištění, aby nedošlo k ohrožení či poškození zdraví FO.  Ochranná DDD  Hlášení infekčních onemocnění orgánu OVZ  Spolupráce správních úřadů  Pan Z. je vlastníkem objektu, ve kterém se ve velkém rozmnožili hlodavci (myši a potkani). Zajímá se o podmínky deratizace.  výkon speciální ochranné dezinfekce, dezinsekce a deratizace, při které se používají toxické a vysoce toxické chemické látky a chemické přípravky - osoba, která má kvalifikaci podle § 58 odst. 2 a 3 ZOVZ.  Zákaz omezení nakládání s potravinami  Zákaz nebo omezení styku FO podezřelých z nákazy s ostatními, zákaz cestování, omezení cestování….  Příkaz k vyčlenění lůžek  Zákaz nebo nařízení určité činnosti  Srov. mimořádná opatření MZDR dle § 80/1 písm.g) postupem podle § 69/1 ZOVZ a pandemického zákona  Krizová opatření dle § 5 písm.a) až e) z. 240/2000 Sb., krizový zákon – vyhlašuje vláda  Nouzový stav dle čl. 5,6 úst. z. 110/1998 Sb., o bezpečnosti ČR – vyhlašuje vláda  Z. 94/2021 Sb., účinnost od 27/2 2021  Nestanoví-li tento zákon jinak, použije se ZOVZ.  Dnem nabytí účinnosti tohoto zákona je vyhlášen stav pandemické pohotovosti.  Stav pandemické pohotovosti lze ukončit či znovu obnovit usnesením Poslanecké sněmovny přijatým na návrh vlády nebo jedné pětiny všech poslanců. Usnesení o ukončení stavu pandemické pohotovosti a jeho obnovení se vyhlašuje ve Sbírce zákonů.  MZ (s celostátní působností nebo s působností na úz. několika krajů), KHS nebo Hygienická stanice hlavního města Prahy (na území svého správního obvodu) mohou za účelem likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku nařídit mimořádné opatření, kterým přikáže určitou činnost přispívající k naplnění uvedeného účelu, nebo zakáže nebo omezí určité činnosti nebo služby, jejichž výkonem by mohlo být šířeno onemocnění COVID-19, anebo stanoví podmínky provádění takových činností nebo poskytování takových služeb. Omezení formou opatření obecné povahy (OOP):  veřejné dopravy  činnosti obchodní nebo výrobní provozovny  provozování holičství, kadeřnictví, pedikúry, manikúry nebo solária, poskytování kosmetických, masérských, regeneračních nebo rekondičních služeb nebo provozování živnosti, při níž je porušována integrita kůže  provozování přírodního nebo umělého koupaliště nebo sauny  konání veřejných nebo soukromých akcí…  Mimořádná opatření nařídí MZ nebo KHS po předchozím souhlasu vlády.  V případě nebezpečí z prodlení může MZ nebo KHS nařídit mimořádná opatření bez předchozího souhlasu vlády. Pokud vláda s mimořádným opatřením nařízeným podle věty první nevysloví do 48 hodin od jeho vyhlášení souhlas, opatření pozbývá platnosti uplynutím této lhůty.  Zmocnění MZ a KHS k vydávání mimořádných opatření podle § 69, § 80 odst. 1 písm. g) a § 82 odst. 2 písm. m) ZOVZ není PZ dotčeno.  Koordinace a spolupráce s IZS podle § 69 ZOVZ, jejichž účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku (usměrňování činnosti poskytovatelů zdravotních nebo sociálních služeb  MZ může za účelem koordinace mimořádných opatření podle § 2 PZ nebo mimořádných opatření podle § 69 ZOVZ požádat vládu o svolání Ústředního krizového štábu.  Stát je povinen nahradit škodu způsobenou právnickým a fyzickým osobám (dále jen „poškozený“) během stavu pandemické pohotovosti v příčinné souvislosti s mimořádnými opatřeními podle § 2 PZ a podle ZOVZ, jejichž účelem je zvládání epidemie COVID-19.  hradí se skutečná škoda. Za škodu se nepovažují náklady vzniklé v souvislosti s pořízením nebo používáním ochranných, mycích, čisticích nebo dezinfekčních prostředků…  K projednání návrhu podle SŘS na zrušení mimořádného opatření podle PZ nebo podle § 69 odst. 1 písm. b) nebo i) ZOVZ ve stavu pandemické pohotovosti, jejichž účelem je likvidace epidemie COVID-19 nebo nebezpečí jejího opětovného vzniku a které mají celostátní působnost, je příslušný Nejvyšší správní soud, pokud mimořádné opatření vydalo ministerstvo. V ostatních případech je k projednání návrhu příslušný krajský soud. Návrh lze podat do 1 měsíce ode dne, kdy návrhem napadené OOP nabylo účinnosti.  Nouzový stav vs. mimořádné opatření  Problematika covid-pasů  Součinnost v rámci IZS  Efektivita a transparentnost rozhodování…