Vstupní informace
Milé studentky, milí studenti,
srdečně Vás vítám v kurzu "Jazyková kultura a komunikativní dovednosti" a těším se na osobní i virtuální setkávání s Vámi. Na následujících řádcích stručně uvádím několik podstatných informací o kurzu.
Interaktivní osnova
Tato interaktivní osnova má být především prostorem, kde se soustřeďuji jak organizační informace o kurzu, tak hlavní témata našeho předmětu. Vzhledem k omezené kontaktní výuce je interaktivní osnova pojata jinak než v předchozích letech, je podstatně podrobnější a (snad) také interaktivnější. Nicméně platí, že osnova není (nemůže a nechce být) jediným studijním materiálem - na další zdroje odkazuji v samostatném vlákně a také průběžně ve výuce.
Prezenční x distanční výuka
Pokud situace neumožní pravidelné prezenční setkávání, kde se samozřejmě nabízejí jiné možnosti výuky a kde bych s Vámi rád - tak jako v minulých letech - vyzkoušel různé typy seminárních aktivit, musíme počítat s následujícím: ještě více než obvykle se posílí Vaše autonomie jako studentů (a tím pádem i zodpovědnost), a já pak jako učitel budu nevyhnutelně více směřovat k roli facilitátora či konzultanta (viz příslušná literatura v pedagogice a didaktice). O tomto distančním typu výuky se také někdy mluví jako o "řízeném samostudiu" - berme to prosím na vědomí, ale zároveň to nepřeceňme - do značné míry to pro studium na VŠ platilo vždy. V současnosti to však nepochybně vyžaduje jistou flexibilitu na obou stranách.
Pokud se nebudeme potkávat osobně ve škole, synchronně budeme mít možnost vidět se v rozhraní MS Teams ve stanovené termíny
/Více k synchronním setkáním s kamerami: jde o, řekněme, „socializující aspekt VŠ studia a vašeho oboru zvlášť“ - jak víme, kontakt je omezen již příliš dlouho (a ještě asi bude) a zvyšuje se pravděpodobnost, že až se potkáte/potkáme někdy naživo, že se nepoznáme. Jinak a pragmatičtěji řečeno: že budete ochuzeni o důležité mezilidské vazby (nyní i do budoucna), a o - slovy P. Bourdieua - sociální kapitál, který je o dost důležitější než kapitál finanční (finanční kapitál ze sociálního koneckonců často plyne :-) Rozhodně jde o zajímavou komunikační situaci - viz první kapitoly našeho kurzu./
9.4. úvod; organizace; stylistika jako jazykovědná disciplína; zákl. terminologie; český národní jazyk; stylotvorné faktory; relevantní výstupy RVP MŠ
zadání prvního průběžného úkolu - stylotvorné faktory - vzájemné hodnocení (do 17.4.; druhá fáze úkolu do 21.4.)
16.4. úvod do funkčních stylů; odborný a administrativní FS; publicistický funkční styl; fráze, floskule, klišé; utváření schopnosti řeči
zadání videoúkolu (zhlédnutí konferenčního příspěvku dr. Barbory Loudové)
23. 4. PRŮBĚŽNÝ TEST; základy argumentace; řečnický funkční styl; umělecký přednes; zásady pozitivní komunikace; závěrečné poznámky
vyhodnocení průběžných úkolů
7.5. - 19.00 PRVNÍ TERMÍN ZÁVĚREČNÉHO TESTU (další budou následovat)
(o jakýchkoli změnách Vás budu případně informovat). Zde budu k dispozici pro (do)vysvětlování látky, jakož i k organizačním otázkám; pokud připojení studenti nebudou mít konkrétní otázky, budu mít připravený výklad, případně úkoly, které bychom dělali synchronně.
Požadavky k úspěšnému ukončení kurzu
(0) aktivní účast na online seminářích - minimálně 2x (budu evidovat prezenci přes MS Teams)
(1) splnění průběžných úkolů ve stanoveném termínu - úkoly budou zadány v samostatném vlákně
(2) úspěšné zvládnutí průběžného testu v uvedeném termínu, případně v opravném termínu - test je třeba zvládnout na minimální hranici 60 % bodů; v případné opravě bude potřeba již 70 %
(3) závěrečný test (ve zkouškovém období - podle situace online nebo prezenčně) - je třeba dosáhnout 70 % bodů
ad 1) průběžné úkoly je třeba splnit řádně a včas. Přijatelné a včasné vypracování je podmínkou přístupu k závěrečnému testu. Druhý průběžný úkol je kolektivní - je nutno na něm kooperovat, napsat si, spojit se na MS Teams či jinak - splněný je celou skupinu, bez ohledu na podílu práce jednotlivých účastníků
ad 2) a 3) Oba testy se realizují v odpovědnících v ISu ve stanovených termínech; je potřeba je zvládnout na minimální bodovou hranici. Průběžný test se týká látky probrané před jeho konáním, závěrečný test ověřuje teoreticky a zčásti i prakticky znalost látky vymezené obsahem kurzu.
Na závěr mi dovolte dva citáty, které pro letošní semestr vybírám jako motta našeho kurzu:
Něco jiného je vyspělost národního jazyka a něco jiného je úroveň národní kultury jazykové. Může se stát, že jazyková kultura národa pokulhává za jazykem. To je případ váš, vy lidé čeští. Máte v rukou stradivárky, a hrajete na nich jako šumaři, zdědili jste varhany, a myslíte, že je to flašinet, pročeš na tom vašem dvoře opravdu mnoho hlasů krákoře…
Jazyková kultura zavírá v sebe ovšem a zajisté jazykovou správnost, ale je to pojem vysoko převysoko nadřazený. Jazykové správnosti se lze přiučit, ne přes noc, než přec jen přiučit, třeba doma po večerech. K jazykové kultuře třeba vychovávat výchovou celých generací.
(P. Eisner. Bohyně čeká. Traktát o češtině)
Motto č. 2:
Aha!
Ó!
Cha-cha!
(rusky fyzik Nalimov)