Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2
9. Literatura pro děti a mládež jako východisko pro adaptaci (divadelní, filmová, televizní, rozhlasová), vliv médií na dětského percipienta
- otázky převodu literárního díla do podoby odlišného uměleckého druhu a žánru
- text, jeho možnosti a úskalí při různých formách adaptace
Současná divadelní, filmová, televizní či rozhlasová tvorba pro děti a mládež
Adaptace literárních děl do podoby divadelní inscenace, filmu, televizního pořadu či rozhlasové hry
Hodnota adaptací literárních děl při práci s předškolní věkovou skupinou dětí
Recepce, reflexe a interpretace dětského a mladého recipienta
Současná média a jejich působení na děti a mládež
Odborné zdroje
Hutcheon, L. (2012). Teória adaptácie. Janáčkova akademie múzických umění v Brně.
Kubeczková, O. (2020). Několik poznámek k problematice adaptace
v literární tvorbě pro děti a mládež. In O dieťati, jazyku, literatúre: časopis pre otázky rozvijania komunikačnej a literárnej kompetencie. Prešovská univerzita. Roč. VIII, č. 1, s. 46-58. ISSN
1339-3200.
Prameny
Déčko — Česká televize [online]. Copyright © Česká televize 1996 [cit. 2021-05-02]. Dostupné z: https://decko.ceskatelevize.cz/
Divadlo Polárka [online]. Copyright © Divadlo Polárka, 2021 [cit.
2021-05-02]. Dostupné z: https://divadlopolarka.cz/
Jeníček a Mařenka [online]. Národní divadlo, 2021 [cit. 2021-05-02]. Dostupné z: https://www.narodni-divadlo.cz/cs/predstaveni/jenicek-a-marenka-1873824
Otázky k tématu
- Charakterizujte pojem „adaptace“? V čem spočívá její význam?
- Jaké jsou tři základní perspektivy adaptace dle L. Hutcheonové?
- Uveďte dva příklady filmových adaptací. Jak se tyto adaptace odlišují oproti původní předloze?
- Uveďte dva příklady televizních adaptací. V čem se tyto adaptace odlišují oproti původní předloze?
- Uveďte dva příklady divadelních adaptací. Jaké společné prvky s původní předlohou můžeme v adaptaci nalézt?
- Která z adaptací, jejímž východiskem byla literární předloha, Vás nejvíce zaujala a v čem?
- Jaké televizní či rozhlasové pořady pro děti znáte? Blíže je charakterizujte.
- Jak ovlivňují média současnou tvorbu pro děti i způsob dětského vnímání?