Kapitoly z české a světové literatury pro děti a mládež 2

10. Regionalismus, nebezpečí triviality a kýče v literatuře pro děti a mládež

Regionalismus – samostatná práce studentů na základě příslušnosti k danému kraji


Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež

  • definice pojmů
  • hodnotná literatura pro děti a mládež
  • specifika výběru literárního díla pro vybranou věkovou skupinu


Odborné zdroje

TOMAN, Jaroslav (2000). Trivialita a kýč v literatuře pro děti a mládež. Brno: CERM.

URBANOVÁ, S. (2003). Meandry a metamorfózy dětské literatury. Votobia.

URBANOVÁ, Svatava (2004). Sedm klíčů k otevření literatury pro děti a mládež 90. let XX. století: (reflexe české tvorby a recepce). V Olomouci: Votobia.


Otázky k tématu

  • Charakterizujte pojmy trivialita, kýč a brak v literatuře pro děti a mládež.
  • V jakých žánrech či konkrétních titulech bychom mohli nalézt počátky triviality v české literatuře pro děti a mládež?
  • Jaké žánry současné literární tvorby pro děti a mládež inklinují k trivialitě a kýči? Uveďte jeden příklad takového titulu a jeho autora.
  • Uveďte dvě literární díla, která byste ze svého pohledu označili za brakovou literaturu pro děti či mládež. Svůj výběr odůvodněte.
  • Jaké tendence triviality a kýče můžeme v současnosti sledovat oblasti literatury pro předškolní děti? Uveďte konkrétní literární dílo a jeho autora a svoji volbu odůvodněte.
  • Uveďte jednoho autora z vašeho rodného kraje, který se věnoval či věnuje literární tvorbě pro děti či mládež. Pokuste se charatkerizovat jeho tvorbu, a to na konkrétním literárním díle.

Následující