KOMUNIKACE Úvod KOMUNIKACE ´JE SYMBOLICKÉ VYJÁDŘENÍ INTERAKCE ´JE PROCESEM SDĚLOVÁNÍ VÝZNAMŮ MEZI LIDMI ´VYJADŘUJE VZTAH MEZI ÚČASTNÍKY KOMUNIKAČNÍ DOVENOSTI ´NASLOUCHAT ´PŘIJÍMAT NEVERBÁLNÍ SIGNÁLY ´DÁVAT ZPĚTNOU VAZBU ´VYJADŘOVAT SE JASNĚ ´SHRNOVAT 1. CVIČENÍ ´TROJICE ´Mluvčí ´Naslouchající ´Pozorovatel ´ ´Reflexe: ´MLUVČÍ ´NASLOUCHAJÍCÍ ´POZOROVATEL ´Co pomáhá mluvčímu, co pomáhá naslouchajícímu, jak rozvíjet naslouchání ´ ´Dovednost v práci učitele ´ ZÁSADY EFEKTIVNÍHO NASLOUCHÁNÍ ´Opravdové soustředění, pozornost jen na řečníka ´Ochota naslouchat a porozumět ´Udržovat oční kontakt ´Projevovat zájem neverbálně ´Přiměřené slovní povzbuzování ´Kladení doplňujících otázek, ale ne zvědavě ´Shrnout sdělení ´Akceptovat pocity ´Empatie ´Poskytovat podporu ZPĚTNÁ VAZBA ´Popisuje chování mluvčího, ale nehodnotí ho ´Všímá si chování, které je změnitelné ´Snaží se ocenit druhého ´Mluví o sobě, jak na něj chování působí ´Příjemce -Nepřerušuje a naslouchá -Nevysvětluje, jak to myslel -Ocení toho, kdo zpětnou vazbu dává 2. CVIČENÍ JAK SI LIDÉ ROZUMĚJÍ ´ ´ ´NEJSNAŽŠÍ ´ ´ ´ ´ ´ ´OBTÍŽNÉ 3. CVIČENÍ KOMUNIKACE ´PŘÍJEMNÉ ´NEPŘÍJEMNÉ Příjemný, přijatelný způsob komunikace ´ oslovení jménem ´příjemný, věcný tón hlasu ´ zdvořilost, slovíčko „prosím“ ´úsměv, oční kontakt ´ jasná formulace požadavku ´ smysluplnost ´ rovnocenný vztah, respekt ´ přiměřené informace ´ zaměřenost na problém, věc ´ humor Nepříjemný, nepřijatelný způsob ´ neosobně, „mělo by se“ ´ direktivní tón, křik ´ příkazy ´ nepříjemný výraz, pohled stranou ´ nejasnost, nekonkrétnost ´ arogance, nadřazenost ´ hrozby ´ vzkaz přes třetí osobu ´ nátlak ´vzbuzování pocitu viny ´manipulace, „mazání medu kolem úst“, lichocení (Ty jsi taková šikovná, viď že to uděláš!) ´málo informací nebo žádné informace ´ srovnávání s jinými ´ připomínání minulých chyb ´ ironie 4. CVIČENÍ Co způsobuje zastavení komunikace? ´Ko-st - komunikační stopky KO-ST KOMUNIKAČNÍ STOPKY ´PŘIKAZOVÁNÍ ´POUČOVÁNÍ ´NAPOMÍNÁNÍ ´MORALIZOVÁNÍ ´POSKYTOVÁNÍ RAD ´STRHÁVÁNÍ POZORNOSTI NA SEBE ´HODNOCENÍ A POSUZOVÁNÍ PARTNERA ´ODMÍTÁNÍ, VYVRACENÍ POCITŮ ´INTERPRETOVÁNÍ ´ 5. CVIČENÍ Oblíbené komunikační omyly ´O-K-O O-K-O OBLÍBENÉ KOMUNIKAČNÍ OMYLY ´DOROZUMÍVÁME SE POUZE SLOVY ´SLOVA A VĚTY PŘESNĚ VYJADŘUJÍ MYŠLENKY ´NEJDŮLEŽITĚJŠÍ JE, CO ŘÍKÁME, A STEJNĚ VÝZNAMNÉ JE,JAK TO ŘÍKÁME ´POUŽÍVÁME –LI STEJNÝ JAZYK, MUSÍME SI ROZUMĚT ´SLYŠET JE TOTÉŽ, CO POSLOUCHAT Moje silné a slabé stránky v komunikaci ´Silné ´ ´ ´ ´ ´Slabé Literatura ´Řezáč, J. (1998). Sociální psychologie. Brno : Paido. ´ ´ ´Komárková, Slaměník, Výrost a kol. (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Portál.