Teorie a praxe kurikula v předškolním vzdělávání Mgr. Aneta Hřavová Definice kurikula ´Z lat. slova curriculum = běh ´Cesta po určité dráze (k nějakému cíli) ´= proces. Proměnlivý, vyvíjející se. ´V angl. terminologii 20. léta, u nás až v 80. letech 20. století ´Curriculum vitae = běh života, životopis ´Termín kurikulum implikuje komplexní význam pojmu – zahrnuje proces, prostředí i prostředky, jimiž se dosahuje stanoveného cíle“ (Walterová, 1994, s. 14). ´ Definice kurikula •Termín kurikulum implikuje komplexní význam pojmu – zahrnuje proces, prostředí i prostředky, jimiž se dosahuje stanoveného cíle“ (Walterová, 1994, s. 14). •Skalková (1999, s. 69): „Pojmem kurikulum se rozumí většinou celek učebního plánu a sled předmětů, specifické obsahy látky, souhrn zkušeností, které získávají žáci, vyučovací metody, prostředky a pomůcky, které odpovídají daným obsahům, adekvátní příprava učitelů.“ • Podoby kurikula ´Walterová (1994, s. 16–17) uvádí následující podoby kurikula: ´doporučené kurikulum: dokument, který řeší základní koncepční otázky kurikula, ´předepsané kurikulum: oficiální dokument, který je závazný pro určité typy škol nebo pro celý vzdělávací systém, ´realizované kurikulum: to, co učitel skutečně realizuje ve třídě, ´podpůrné kurikulum: učebnice, časové dotace, zaměstnanci školy, vzdělávání učitelů, vybavení školy, které podporuje realizaci předepsaného kurikula, ´hodnotící kurikulum: soubor testů, zkoušek a dalších nástrojů měření, ´osvojené kurikulum: to, co se žáci skutečně naučí. ´ Podoby kurikula ´Zamýšlené kurikulum – to, co je ve vzdělávací soustavě určité země plánováno = cíle a obsah vzdělání. ´Realizované kurikulum – vymezováno jako „učivo skutečně předané žákům konkrétními učiteli v konkrétních školách a třídách“. ´Dosažené kurikulum – obsahuje učivo, které si žáci skutečně osvojili. ´ Formální kurikulum – komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání a realizace projektového kurikula ve vzdělávacím procesu (ve výuce) a způsoby kontroly a hodnocení výsledků vzdělávacího procesu (výuky). Neformální kurikulum – zahrnuje aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole a domácí studium, úkoly, přípravu žáků na vyučování. Podoby kurikula Formální kurikulum je komplexní projekt cílů, obsahu, prostředků a organizace vzdělávání; realizace projektovaného kurikula ve vzdělávacím procesu; způsoby kontroly a hodnocení výsledků výuky. Neformální kurikulum zahrnuje aktivity a zkušenosti vztahující se ke škole (mimotřídní a mimoškolní aktivity organizované školou např. exkurze, výlety, soutěže, zájmové činnosti); domácí studium, úkoly a přípravu žáků na vyučování. Skryté kurikulum postihuje další souvislosti života školy, které nejsou obvykle vyjádřeny v programech a jsou obtížně postižitelné: etos a klima školy, vzdělávací hodnoty, vztahy mezi učiteli a žáky, vztahy mezi školou a dalšími zdroji vzdělávání, způsoby diferenciace žáků, pravidla chování ve třídě, sociální strukturu třídy, charakter školního prostředí, implicitní obsah učebnic apod. Stupně kurikula ´Státní ´ Národní program vzdělávání (NPV) obecný charakter ´ Rámcové vzdělávací programy (RVP) pro jednotlivé etapy vzdělávání a je závazný pro tvorbu ŠVP. ´Školní ´ Školní vzdělávací programy (ŠVP) prezentuje podobu vzdělávání na konkrétní škole. ´ Třídní vzdělávací programy (TVP) pro jednotlivé třídy Podstatné otázky vztahující se k tvorbě kurikula ´Walterová (1994): ´PROČ? vize, smysl, očekávání, potřeby, hodnoty, perspektivy společenské, skupinové a individuální, ... ´KOHO? zvláštnosti typologické, generační, věkové, sociální, etnické,… ´CO? poznání (vědecké, umělecké), praktické zkušenosti z běžného života, z pracovních činností, ... ´KDY? v kterém věku, v jaké posloupnosti, časovém rozsahu, v kterém ročníku, v jakých časových jednotkách, ... ´JAK? strategie učení, učební situace, způsoby interakce a komunikace, organizace života ve škole a ve třídě, mimotřídní činnosti, ... ´ZA JAKÝCH PODMÍNEK? legislativní rámec, financování, řízení, vybavení, klima, učební prostředí, podpůrné materiály, .. ´S JAKÝMI OČEKÁVANÝMI EFEKTY? funkce a kritéria hodnocení, metody a nástroje hodnocení, způsoby sdělování výsledků hodnocení, ... Kurikulární dokumenty Brýle položené na knize ´Listina základních lidských práv a svobod ´Úmluva o právech dítěte ´Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ´Zákon 563/2004 Sbírky zákonů o pedagogických pracovnících Kurikulární dokumenty ´Listina základních lidských práv a svobod ´https://www.psp.cz/docs/laws/listina.html ´= vztah mezi státem a občanem ´Ústavní zákon č. 23/1991 Sb ´ ´ ´ Kurikulární dokumenty ´Úmluva o právech dítěte ´https://www.vlada.cz/assets/ppov/rlp/vybory/pro-prava-ditete/Preklady-dokumentu-OSN.pdf ´v roce 1924 byla formulována základní dětská práva. ´po válce OSN vyhlásila Všeobecnou chartu lidských práv ´1959 OSN vyhlásila Deklaraci dětských práv ´Úmluva o právech dítěte byla přijata Valným shromážděním OSN 20. 11. 1989, vstoupila v platnost v září 1990 a ratifikovalo ji 191 států ´Česká a slovenská federativní republika ji ratifikovala v lednu 1991. Kurikulární dokumenty ´Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ´https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-11-7-2020 ´(2) Obecnými cíli vzdělávání jsou zejména ´a) rozvoj osobnosti člověka, který bude vybaven poznávacími a sociálními způsobilostmi, mravními a duchovními hodnotami pro osobní a občanský život, výkon povolání nebo pracovní činnosti, získávání informací a učení se v průběhu celého života, ´b) získání všeobecného vzdělání nebo všeobecného a odborného vzdělání, ´c) pochopení a uplatňování zásad demokracie a právního státu, základních lidských práv a svobod spolu s odpovědností a smyslem pro sociální soudržnost, ´d) pochopení a uplatňování principu rovnosti žen a mužů ve společnosti, ´e) utváření vědomí národní a státní příslušnosti a respektu k etnické, národnostní, kulturní, jazykové a náboženské identitě každého, ´f) poznání světových a evropských kulturních hodnot a tradic, pochopení a osvojení zásad a pravidel vycházejících z evropské integrace jako základu pro soužití v národním a mezinárodním měřítku, ´g) získání a uplatňování znalostí o životním prostředí a jeho ochraně vycházející ze zásad trvale udržitelného rozvoje a o bezpečnosti a ochraně zdraví. ´(3) Vzdělávání poskytované podle tohoto zákona je veřejnou službou. ´ ´ Školský zákon ´Zákon 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) ´https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-11-7-2020 ´PŘEDŠKOLNÍ VZDĚLÁVÁNÍ ´§ 33 ´Cíle předškolního vzdělávání ´Předškolní vzdělávání podporuje rozvoj osobnosti dítěte předškolního věku, podílí se na jeho zdravém citovém, rozumovém a tělesném rozvoji a na osvojení základních pravidel chování, základních životních hodnot a mezilidských vztahů. Předškolní vzdělávání vytváří základní předpoklady pro pokračování ve vzdělávání. Předškolní vzdělávání napomáhá vyrovnávat nerovnoměrnosti vývoje dětí před vstupem do základního vzdělávání a poskytuje speciálně pedagogickou péči dětem se speciálními vzdělávacími potřebami. ´ ´ Kurikulární dokumenty Zákon 563/2004 Sbírky zákonů o pedagogických pracovnících https://www.msmt.cz/dokumenty-3/zakon-o-pedagogickych-pracovnicich-1 Kurikulární dokumenty ´Vyhláška č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání ´ Vyhláška č. 27/2016 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se ´speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných ´ Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve ´školách a školských poradenských zařízeních ´ Vyhláška č. 317/2005 Sb., o dalším vzdělávání pedagogických ´pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků ´Nařízení vlády o stanovení rozsahu přímé vyučovací povinnosti ´Vyhláška č. 263/207 Sb., pracovní řád ´Vyhláška č. 410/2005 Sb., o hygienických požadavcích na prostory a provoz… ´Vyhláška č. 107/2005 Sb., o školním stravování ´Vyhláška č. 364/2005 Sb., o vedení dokumentace škol Seminární skupiny Seznam použité literatury •https://wiki.rvp.cz/Knihovna/1.Pedagogick%C3%BD_lexikon/K/Kurikulum •https://clanky.rvp.cz/clanek/c/SK/15567/KURIKULUM---ZAKLADNI-PILIR-VZDELAVANI.html/ •https://is.muni.cz/el/1441/podzim2008/SZ2MP_Pd20/kurikularnidokument.pdf •https://www.msmt.cz/dokumenty-3/skolsky-zakon-ve-zneni-ucinnem-od-11-7-2020 • Děkuji za pozornost Tmavé žárovky ve vzduchu a jedna jasně svítící