Sociální psychologie Asertivita Asertivita - úkol —Nakreslete, jak si představujete pojem asertivita. —Své kresby vystavte a prohlédněte si je — Vysvětlete svůj obrázek —Pokuste se najít v kresbách společné prvky Asertivita —Vymezení pojmu —To assert – tvrdit, prohlašovat, prosadit, uplatňovat —Je to soubor pravidel, jak prosadit vlastní oprávněný zájem, a přitom nepoškodit oprávněné zájmy druhého. (Gruber, 1994, s. 31) —Zdravé přiměřené prosazení. Nejednat na úkor druhých, ale nepřipustit jednání ostatních na svůj účet. —Sebeprosazení bez agrese a bez pasivního přizpůsobení se. —Dovednost plného sebevyjádření —Zdravě sebejisté jednání — — — Historie —Andrew Salter – otec asertivity, 40 léta 20.stol., behaviorální terapeut, tvůrce asertivního tréninku, sebeprosazení, obrana před manipulací masmédii (v 50.letech v USA) —Užívala se nejprve v oblasti managementu —Asertivita – věř sám sobě ve smyslu rozpoznání vlastních možností a limitů. Programově zdůrazňuje individualismus, ne však ve smyslu egoismu. —Vyjádřit vlastní stanovisko, oponovat, užívat argumenty —Ujasnění toho, co chci a schopnost pozorně poslouchat partnera — — — — Asertivita —Dovednost 3P: —Poznání – být vnímavý k sobě, k tomu, co cítím —Projevení - vyjádření vlastních pocitů a potřeb —Prosazení – prosadit své požadavky a přání —V raném věku dítě umí dítě dobře prosadit, co chce nebo odmítnout, co nechce. —Manipulace je navozování pocitů viny nebo úzkosti v druhé osobě s cílem dosáhnout vlastních cílů. Agresivita, pasivita, asertivita —Pasivní člověk – nedovede jasně sdělit svá přání a potřeby — — —Agresivní – prosazuje se na úkor jiných, jak vnímám druhé — — —Asertivní – přesně a jasně definuje o co mu jde, přiměřené sebevědomí, pozitivní postoj k sobě i druhým, vytváří kolem sebe pohodu, působí uvolněně, umí se ubránit manipulaci, co a jak o sobě sděluji já sám — Asertivní práva —1) Sám posuzovat své chování, myšlenky a emoce a být za ně zodpovědný —2) Nenabízet žádné výmluvy či omluvy ospravedlňující vaše chování —3) Posoudit na kolik jsem zodpovědný za problémy druhých lidí —4) Změnit svůj názor —5) Dělat chyby a být za ně zodpovědný — — — Asertivní práva —6) Říct „Já nevím.“ —7) Být nezávislý na dobré vůli ostatních —8) Dělat nelogická rozhodnutí —9) Říci „ Já ti nerozumím“. —10)Říci „ Je mi to jedno“, Vidím to jinak —11) Rozhodnout se, zda budu jednat asertivně — Asertivní techniky —Žádat to, na co máme právo - přeskakující gramofonová deska —Schopnost odmítnout - říkat ne bez pocitů viny —Požádat druhé o laskavost – konec strachu z odmítnutí —Přijatelný kompromis a konsenzus —Asertivní kritika —Otevřené dveře – reakce na neoprávněnou kritiku —Dotazování na negativa — Asertivní zásady —7) Vzájemný respekt a úcta —8) Učme se kontrolovat své emoce —9) Respektujme osobnost druhého —10) Vyjadřujeme své city —11) Snažme se vidět sebe i druhého reálně —12) Pokusme se poznat stanovisko druhého —13) Naslouchejme druhému — Asertivní zásady —1) Važme si názorů druhých —2) Nesnažme se zvítězit za aždou cenu —3) Učme se nacházet kompromis —4) Přiznejme omyl a pokusme se ho napravit —5) Uvědomme si coi chceme — literatura —Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (eds.) (2001). Aplikovaná sociální psychologie III. Praha. Grada. —Novák. T., Capponi, V. (2004). Asertivně do života. Praha: Grada. —Vališová A. (2002). Asertivita v prostředí rodiny a školy. Praha: ISV.