Sociální psychologie ÒÚkol: Ò ÒNakreslete konflikt a popište obrázek. ÒSpor ÒNedorozumění ÒStřet ÒSrážka ÒNeshoda ÒSouboj ÒSvár ÒRozpor ÒRozdíl Ò ÒKonfrontace ÒBoj ÒVýbuch ÒNesouhlas ÒNesoulad Ò Ò Ò Ò Konflikt - synonyma ÒStřet ÒRozdíl ÒRozpor ÒNedorozumění ÒProblém ÒSpor ÒHádka ÒBoj ÒVálka Ò Ò ÒNesoulad ÒNeshoda Ò ÒVztek ÒAgrese ÒRozpolcenost ÒBeznaděj ÒHněv ÒNapětí ÒSmutek ÒZklamání ÒTvrdohlavost Ò ÒNeústupnost ÒAbsurdita ÒPláč ÒPocity viny ÒLítost ÒOdpuštění ÒZmatek ÒRadost ÒOdhodlanost ÒPocit vítězství Ò ÒNapětí ÒVztek ÒBezmoc ÒStrach ÒVina ÒLítost ÒÚzkost ÒRozčilení ÒZlost Ò ÒKřivda ÒNejistota ÒAgrese ÒVýbuch ÒSmutek ÒUvolnění ÒUspokojení ÒAktivizace sil ÒRadost Ò ÒNáročná životní situace, ve které jde o střetnutí dvou protichůdných sil na cestě k cíli. ÒDo konfliktu se dostávají potřeby, zájmy, cíle, hodnoty, názory,.. ÒJe přirozenou součástí života. ÒMají různou podobu, formu, sílu, intenzitu, jsou odlišně percipovány. Ò ÒJe dynamický, mnohovrstevný, sám o sobě není negativní, negativně v něm působí nejistota, strach, agrese apod. ÒObsahuje konstruktivní prvky – je zdrojem změn, zabraňuje stagnaci, stimuluje zájem, podněcuje k vyřešení problémů, ověřuje a zhodnocují vztahy, uvolňuje napětí atd. ÒDo konfliktu vstupuje řada proměnných, které ovlivňují průběh i výsledek (osobní vlastnosti a dovednosti, situační kontext). ÒKonflikt dvou kladných sil Ò ÒKonflikt dvou záporných sil Ò ÒKonflikt mezi kladnou a zápornou silou ÒInterpersonální ÒIntrapersonální Ò ÒDestruktivní ÒKonstruktivní Ò ÒKonflikt skupin ÒKonflikt národů Ò Ò Ò Ò ÒJako válka – cílem je získat výhodu, vítěz x poražený ÒJako výbuch – co stojí mimo kontrolu člověka, tím je oslabena osobní zodpovědnost ÒJako soud – hledání viníka ÒJako hra – má jistá pravidla, všichni je dodržují, ochota přijmout výhru či prohru jako součást hry Ò ÒKaždá konfliktní situace má prvky racionální a iracionální, emoční. Příliš intenzivní prožívání posiluje iracionální složku. ÒČím jsou vztahy těsnější a dlouhodobější, tím je konflikt intenzivnější. ÒNechuť konflikt zvládnout vyvolává spíše nepříznivý průběh celého konfliktu. ÒKonflikt s jinou skupinu má tendenci udržovat vnitřní soudržnost v této skupině, ale spouští menší toleranci k nedodržování jejích norem. ÒJaké jsou možnosti zvládání konfliktu? ÒJak porozumět svému chování v konfliktních situacích? ÒJak můžeme měnit své chování v konfliktu? Ò ÒRozvíjet sociální dovednosti spjaté s efektivním zvládáním konfliktů: odlišovat prožitky a pocity od obsahu, být empatický, naslouchat, vyjadřovat se za sebe, ocenit partnera, respektovat partnera ÒÚkol: ÒVzpomeňte si na nedávno prožitý konflikt. Popište, jak probíhá u vás, jak jej obvykle prožíváte, jak jej řešíte? 1)O co v konfliktu šlo? (rozeznávání podstaty problému, o co doopravdy šlo, úhel pohledu) 2)Charakterizujte chování aktérů (svoje i partnera). 3)Jak byl konflikt zakončen? ÒDiskutujte s partnerem. Ò ÒCílem je porozumění svému chování v konfliktních situacích. ÒZvládání a řešení konfliktů souvisí s řadou dílčích procesů: Ò Òvyjednávání, kompromisy, dohody, strategie chování alternativy řešení, atp. ÒSvůj preferovaný styl pro zvládání konfliktů jsme si osvojili v průběhu života, v období dětství a dospívání, používáme jej automaticky, nejsme si toho vědomi. Ò Jak se u vás doma řešily konflikty? Ò ÒMůžeme se pokusit naučit další způsoby chování a používat je v závislosti na situaci. ÒDělení způsobů chování v konfliktu podle ÒA) orientace na sebe, na výkon ÒB) orientace na druhé, na vztah Ò ÒPodle toho se vymezují jednotlivé styly chování v konfliktu – únikový, soupeřivý, přizpůsobivý, kompromisní, integrační. ÒGrafické znázornění Orientace na sebe Orientace na druhé ÒVyhýbání se konfliktu, želvy se vzdávají svých cílů i interpersonálních vztahů. ÒSnaží se zůstat stranou za každou cenu, věří že je beznadějné konflikt řešit. ÒCítí se bezmocné, krunýř je chrání. ÒJednodušší je se mu vyhnout, než se mu postavit. ÒJejich cíle jsou maximálně důležité, zatímco vztahy mají pro ně malý význam. ÒSnaží se dosáhnout svých cílů za každou cenu. ÒChtějí přimět oponenty, aby přijali jejich hledisko, jejich řešení. ÒNestarají se o zájmy druhých. ÒSnaží se vyhrát prostřednictvím napadání, silou, zastrašováním. ÒVýsledek vítěz x poražený Ò ÒDůležité především interpersonální vztahy, méně jejich vlastní cíle. ÒPřejí si, aby je druzí měli rádi a přijímali je. ÒMyslí si, že konfliktu je lépe se vyhnout ve prospěch harmonie. ÒVzdávají se svých vlastních cílů, aby ochránili vztahy. Ò ÒZajímají se o své vlastní vztahy i o vztahy s druhými do určité míry. ÒVzdávají se části svých cílů a přesvědčují druhého, aby udělal totéž. ÒŘešení dej-ber, ( 50 : 50). ÒHledají oboustranný užitek. Ò Ò ÒVysoce si cení svých vlastních cílů i vztahů s ostatními. ÒVidí konflikty jako problémy, které je potřeba zvládnout. ÒŘešení konfliktů je nástroj ke zlepšení vztahů tím, že dojde ke snížení napětí. ÒHledají řešení, které uspokojí je samotné i druhé a nejsou spokojené, dokud nejsou odstraněny všechny negativní pocity (vítěz x vítěz). Ò Ò Ò ÒGrafické znázornění ŽELVA MEDVÍDEK LIŠKA ŽRALOK SOVA Orientace na sebe Orientace na druhé ÒÚkol: ÒZamyslete se nad svým chováním v konfliktu, který ze stylu je vám blízký? ÒKterý styl zvládání je podle vás přínosný, pro vás přijatelný? ÒJak a kdy je možné používat uvedené styly chování? Ò Ò ÒNeexistuje jedno řešení ÒHledat optimální zvládnutí ÒZvažování důsledků alternativních řešení ÒZnát dobře své vlastní obvyklé řešení konfliktu ÒZnát dobré řešení konfliktu ÒA) přináší zisky všem zúčastněným ÒB) je uskutečnitelné ÒC) přijatelné pro obě strany ÒD) předchází opakování konfliktu ÒE) snaží se zachovat rovnováhu ÒSpolečné řešení, nevyjednává z pozice moci, zdvořilost také není řešení, ÒOddělit aktéry/lidi od problému (emoce kontrolovaně a záměrně ventilovat). ÒZaměřit se na zájmy, ne na pozice (předmětem vyjednávání jsou zájmy lidí ne pozice moci, o co doopravdy jde). ÒVytvořit alternativy a varianty postupu a řešení ÒUveďte příklady konfliktů ze školy ze své zkušenosti (mezi žáky, učitelem a rodičem, mezi učiteli, učitelem a ředitelem, žákem a učitelem,..) ÒA) změňte jej na pozitivní řešení ÒB) hledejte alternativy řešení ÒC) optimální zvládnutí předpokládá (hledání různých alternativ, rozpoznání podstaty problému, zvážení osobnostních a situačních proměnných, zvážení důsledků) ÒÚkol: ÒPracujte ve skupině. Pokuste se zapřemýšlet nad ideovým námětem školy, ve které se dobře cítí žáci, učitelé i zaměstnanci školy. Ò ÒJak vytvořit příznivé sociální klima školy? Popište je. ÒKOMÁRKOVÁ, R., SLAMĚNÍK, I., VÝROST, J. a kol. Aplikovaná sociální psychologie III. Praha: Grada, 2001. ÒBELZ, H., SIEGRIST, M. Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha: Portál, 2001. ÒHERMOCHOVÁ, S. Hry pro život. Praha: Portál, 1998. ÒŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. Brno: Paido, 1998. 268 s. ISBN 80-85931-48-6. ÒKŘIVOHLAVÝ, J. Konflikty mezi lidmi. Praha: Portál, 2002 Ò Ò Ò