Situace: Dcera řekla matce, že jde do kina a domů přijde do 22 hod, avšak uplynula více než 1 hodina a dcera i přes dohodnutý čas stále není doma. Přichází ve 23.30hod. Reakce č. 1. Matka: Kde jseš, jak můžeš porušit pravidla? Proč jsi tak nespolehlivá? Nejspíš ti na mě moc nezáleží! Dcera: Proč bych měla být nespolehlivá? Copak se ti nestalo, že jsi něco někdy nestihla? Proč to jiným rodičům nevadí, jen tobě? Prostě jsem přišla pozdě. Reakce č. 2. Matka: Mám velký strach, když se takhle opozdíš. Představuji si všechno, co by se ti mohlo stát a propadám panice. Přála bych si, aby se to nestávalo. Buď dej o sobě vědět, nebo se domluvíme jinak. Dcera: Mami, to je mi líto. Nechci, aby ses o mě bála. Film skončil později, než jsem předpokládala. Příště zatelefonuji, i kdybych tě měla probudit. Jak efektivněji formulovat 1. Já (cítím) ….. 2. Když ty …… popis chování partnera, nehodnotíme 3. Protože ……informace, jak mne ovlivňuje chování partnera 4. Přála bych si …. Očekávání změny chování partnera nebo prostor k další diskusi Procvičte příklady: A. Vaše blízká kamarádka bez dovolení sáhne do vaší tašky a hledá notes s tel. Čísly, mobil,… B. Někdo si vypůjčil vaše zápisy z přednášek a zatím vám je nevrátil. Vy se potřebujete učit, ale kolega si je ještě chce ponechat…. C. Spolužačka, se kterou jste v přátelském vztahu, vás veřejně obviňuje ze ztráty knihy, kterou ve skutečnosti ani neviděla…