Sociální percepce Specifika sociálního poznávání (sociální objekty se liší od jiných objektů) •Lidé záměrně ovlivňují své prostředí, usilují o jeho kontrolu z hlediska svých cílů •Sociální poznávání má vzájemný charakter, formuji si dojem o druhém člověku a ten druhý zase o mně •Lidé se mění v čase a okolnostech obvykle více, než je to v případě jiných objektů •Přesnost našich poznatků o lidech je těžší posoudit než přesnost poznatků o jiných objektech •Těsné propojení sociálního poznávání s jinými psychickými jevy (emocemi, motivací, hodnotami, normami, přesvědčeními atd.) Co vše ovlivňuje to, jak vnímáme svět? (brainstorming, skupinky) Vnímáme svět stejně? Když tady ve třídě sedí 20 lidí, co všechno ovlivní jejich vnímání situace? https://www.youtube.com/watch?v=n46umYA_4dM (1:40-3:03) Co vše ovlivňuje to, jak vnímáme svět? •Nálada •Výchova •Motivace •Pozornost •Hodnoty •Normy •Věk •Inteligence •Sociokenomický status •Uspokojení našich základních potřeb •Chyby v sociální percepci •Média •Kultura •Zkušennosti •Přátelé, rodina, Partner •Návykové látky •Počasí •Jádrová přesvědčení (smýšlení o sobě, od druhých, o světě) Atribuce Teorie atribuce Atribuční chyba Důsledky atribuce Situace versus dispozice Situace versus dispozice Vnitřní versus vnější motivace -Díky atribuční tendenci osoba, které je za určitý úkon nabídnuta odměna, začne vnímat vnější motivaci k úkonu a přestane vnímat vnitřní motivaci. -To vede k závěru, že pokud k danému úkonu potřebuje vnější motivaci, zřejmě činnost není naplňující. Příčiny emoční excitace Příčiny emoční excitace Organizování dojmů, sociální schémata •Každý člověk, kterého v životě potkáme, je jedinečný. •Žádné dvě události, které prožijeme, nejsou úplně stejné. •Prožívali bychom značnou nejistotu, kdybychom ke každé osobě či situaci přistupovali jako k úplně jedinečné. •Máme tedy tendenci organizovat náš pohled na svět s pomocí kategorizace •Schéma osoby- poznatky o typickém jedinci •Schémata sebe sama •Schémata událostí- scénáře •Schémata sociálních rolí •Schémata pro sociální skupiny- stereotypy Diskuze ve skupinkách V čem může naše sociální vnímání ulehčit nebo naopak ztížit učitelskou práci? Jaké dopady to může mít na žáky? Jak se bránit chybám v sociální percepci ve třídě (https://www.scholastic.com/teachers/articles/teaching-content/bias-proof-your-classroom/ Všichni vnímáme svět jinak Nebuďme líní a zkusme o druhém zjistit něco víc