BAREVNO Mgr. Bc. Jitka Novotná Piet Mondrian 1921 3 ZÁKLADNÍ BARVY KTERÉ TO JSOU? Substraktivní míchání barev • Využití pro malbu (základy malby-žlutá barva) • Využití v tiskárnách Aditivní míchání barev • Použití pro monitory a obrazovky • Světlo větší intenzity Barevná kompozice Při barevné kompozici musíme řešit tyto aspekty: • Harmonie barev • Kontrast • Poměr velikosti barevných ploch • Vzájemný účinek více barev • Umístění v ploše snímku • Vyjádření tvaru, zdůraznění linií • Objektivní zobrazení barev Poruchy očí spojené s viděním barev • Barvoslepost (daltonismus) • porucha barevného vidění lidského oka • celkem v populaci trpí daltonismem 9 % mužů a 0,4 % žen • Protanopie je porucha barvocitu, při které jedinec nevnímá červenou barvu. • Deuteranopie – osoba nevnímá zelenou barvu. • Tritanopie znamená, že jedinec nevnímá modrou barvu. • Šeroslepost • zhoršené nebo zaniklé vidění za šera Moderní umělecké směry 20. století • Jejich barevné kompozice • Výběr obrazů s čistými barevnými plochami • Široká pestrost směrů a stylů • Všímejte si PLOCH a KOMPOZIC Naivní umění Art Deco Expresionismus Futurismus Vorticismus Rayonismus Precisionismus Dadaismus Surrealismus Orfismus Kinetické umění Suprematismus Konstruktivismus Akční malba Informel (Art Brut) Konstruktivismus Tachismus Op Art Abstraktní expresionismus Lyrická abstrakce Color Field Painting Neoexpresionismus Minimalismus Konceptuální umění Land Art Hyperrealismus (Fotorealismus) Nová figurace • Kubismus • Neoplasticismus (De Stijl) • Fauvismus • Pop Art Kubismus • Prostorová koncepce díla, předmět nezobrazuje jen z jednoho úhlu, ale z mnoha úhlů současně. • Zobrazovaný předmět byl rozkládán až na nejjednodušší geometrické tvary, které byly pak pomocí fantazie skládány do obrazu, proto zobrazené předměty působí dojmem, že jsou deformované a objevují se zároveň z několika pohledů. Emil Filla Zátiší s mandolínou a lahví Pablo Picasso Avignonské slečny Neoplasticismus (De Stijl) • Neoplasticismus byl definován čistou geometričností, schopnou vyjádřit podstatu reality, jeho učením byla úplná abstrakce (vyloučení jakýchkoliv odkazů na vnímatelnou realitu) a omezení výtvarného slovníku na přímku, pravý úhel a tři základní barvy – červenou, modrou a žlutou, které představovaly předmět; a bílou, černou a šedou, které jako nebarvy definovaly prázdný prostor. • V pravoúhlé harmonii se střídaly základní horizontály a vertikální linie, jejich rovnovážné členění svou jednoduchostí seznamovalo s čistou realitou bez jakéhokoliv subjektu. Všechny nedokonalé křivky byly eliminovány, vznikla harmonická síť a díla tak představovala samou podstatu skutečnosti. Nahodilost přírody byla redukována až na čisté a neměnné poměry a každá linie sama o sobě získala maximální důležitost. Theo van Doesburg Reprodukce obrazu Pier Mondrian Fauvismus • Umělci fauvismu neměli žádný přesně formulovaný společný program – byli rozdílní svým temperamentem i výrazovou sílou a energií obrazu. Svou nespoutatelnou svobodu prohlašovali sytostí barev, hlubokou dynamikou barevných ploch a silou konstrukcí obrazových prostorů. Fauvisté zjednodušovali linie, měnili perspektivy a pojetí barev, osvobozovali se od tlumených barev akademických tradic. Henri Matisse Tanec André Derain Portrét Matisse Pop Art • Byl ovlivněn populární hudbou a komerčním uměním. Charakteristické pro něj je přejímání motivů i techniky z předmětů denní potřeby, inspirace velkoměstskou kulturou a jejími vizuálními projevy (fotografie, film, reklama a komiksy). Andy Warhol mywo.cz ÚKOL • Vyberte si svou oblíbenou barvu a napište ji na papír Barevná výtvarná etuda • Rozhlédněte se kolem sebe a zkuste nalézt co nejvíce věcí ve vámi vybrané barvě • Objekty poskládejte k sobě a pracujte s kompozicí, detailem, s podkladem, se světlem • Vytvořte objekt, 3D obraz • Fotografii vložte do odevzdávárny do složky „Barvy“ • Nazvěte ji: „jméno, barva“ (př. „Novotná, červená") • 30-40 min Daniel Firman Simply Red