Obrázek 4 VÝTVARNÁ HRA A TVOŘIVOST ◦Projekty jarní semestr 2020 JARO 2021 Výtvarná hra a tvořivost - online MS Teams ◦Cílem předmětu je rozvoj kreativity a tvůrčího myšlení studenta s uplatněním osvojených výtvarných znalostí a dovedností. ◦ ◦Student by měl být po ukončení schopen: •experimentovat s výtvarnými prostředky (vytvářet cykly prací, posouvat se dál •vymýšlet nové způsoby a cesty zobrazení, zpracování, uplatnění), uplatnit získané zkušenosti ze současné výuky a absolvovaných výtvarných předmětů •zhodnotit výtvarné znalosti a dovednosti ve vlastní jedinečné tvorbě a její interpretaci. PODMÍNKY K ZÁPOČTU: 1.Student aktivně přistupuje k výuce, tvoří v rámci výuky. Ukládá si výstupy z výuky, sdílí a reflektuje je v rámci skupiny v době výuky. Student ctí pravidla on-line prostoru (předpokladem je funkční kamera a mikrofon), má připravené pomůcky a výtvarný materiál (upozornění vždy předcházející týden). ◦ 2.Od dubna student navrhuje a pracuje na vlastní realizaci (vlastní projekt). Na konci semestru představí realizaci řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru). ◦ ◦Prezentace k zápočtu bude obsahovat: fotky a videa - uložit v jedné složce v odevzdávárně či v rámci jiné dohodnuté platformy. Vlastní projekt •Od dubna student navrhuje a pracuje na vlastní realizaci (vlastní projekt). Na konci semestru představí realizaci řady výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování (formou reflexe, představením svého tvůrčího záměru). Prezentace k zápočtu bude obsahovat: fotky a videa - uložit v jedné složce v odevzdávárně či v rámci jiné dohodnuté platformy. • •je propojen s jejich osobností, zájmy, zálibami, měl být hravý a pro ně zábavný. ◦ •má zhodnotit získané zkušenosti z dosavadní výuky a konzultovat vlastní nápady online (texty reflektují proces a prožitky z tvorby, fotografie či videozáznamy děl na online platformě - vzájemná komunikace a komentování vzniklých projektů…FCB??? Upřesnění - výtvarný projekt ◦Student/ka realizuje řadu výtvarných experimentů či dalších tvůrčích výtvarných aktivit, na kterých reflektuje proces a doloží určitý posun (vývoj, progres) ve vlastní tvůrčí výtvarné práci a uvažování. ◦Minimálně 4 výtvarných děl ◦Důležité fáze: ◦ explorace (průzkum, zkoumání) ◦ experiment (vytváření nových cest) ◦ herní aspekt (zábavné pro samého studenta) ◦ akceptace chyby (práce s náhodou) ◦ hledání osobitého výrazu Harmonogram •4.3. - úvodní hodina •11. 3. - on-line výtvarná etuda a reflex přímo ve výuce •18. 3 - on-line výtvarná etuda a reflex přímo ve výuce •25. 3. - on-line výtvarná etuda a reflex přímo ve výuce •1.4. - tvorba venku… před Velikonocemi •8.4. - reflexe na začátku: konzultace vlastních projektů a výtvarných činností…. Ukázka z listu inspirací •15.4., 22.4., 29.4., - probíhá tvorba vlastního výtvarného projektu (výuka v rámci rozvrhu slouží jako prostor pro konzultace celé skupiny - alespoň jedna konzultace je v tomto období povinná) •6. 5., 13. 5. ? (upřesníme) - představení vlastních projektů online v MS Teams nebo na jiné platformě. Vzájemné sdílení a reflexe. Poskytování vzájemné zpětné vazby, vnímání různorodosti, rozmanitosti v přístupu k tvorbě a ve výtvarném jazyce Pomůcky na 11. 3. ◦Kakao a tělové mléko - tenký štětec nebo špejle Proč je důležitá zkušenost z vlastní tvorby? ◦Navracet studenty k jejich zdrojům tvořivosti tak, aby zakusili “flow” výtvarného procesu, dokázali výtvarně vyjádřit něco bytostně vlastního a reflektovali to - je smyslem předmětu. ◦Zkušenost z tvůrčího procesu přispívá značnou měrou ke kultivaci osobnosti budoucího učitele a vytváří důvěru v možnosti rozvoje výtvarných dovedností a tvořivosti nejen vlastní, ale v konečném důsledku i svěřených předškolních dětí. ◦Neboť učitel, který prožil pozitivní výtvarnou zkušenost, objevil možnosti rozvoje vlastní tvořivosti, dokáže projevit dětem důvěru, věří v jejich přirozenost samostatně se výtvarně vyjádřit, přijímá a chápe subjektivitu zpodobňování světa. Takový učitel nepotřebuje dětem nabízet osvědčené, ale stereotypní vzory, líbivé předlohy, vlastní představy či hotové “zakonzervované” poznatky o tom, jaký je svět. Ale naopak – vytváří příležitost, aby jej děti mohly objevovat samy, třeba i výtvarnou cestou. ◦https://www.inseaconference.com/section-8 ◦https://konferencia.kreativnevzdelavanie.sk/aktualny-zbornik/ Ukázky studentských projektů Jaro 2020 ◦Fotografie není možné nadále šířit….použijte pouze pro inspiraci Dětské sbírky jako inspirace ◦Inspirací pro tvorbu se stala např. dětská záliba sbírat, třídit a vytvářet vlastní kolekce z různorodých nalezených předmětů. Ta je vlastní i některým umělcům, můžeme se odkazovat na tvorbu Františka Skály, Petra Lysáčka, Jana Švankmajera, Otise Lauberta a dalších umělců, jež se stala východiskem pro některé studentské projekty. Konkrétně můžeme uvést projekt využívající drobné dětské hračky. Posuny v možném vnímání tvaru malých plastových zvířátek, hry s jejich tvary, zmnožením, kombinacemi a kompozicí se staly základem výtvarného cyklu „Zvířátka“ Autorka poznamenává: „V době karantény jsem hlavně uklízela, doma jsem narazila na různé poklady. Rozhodla jsem se použít hromadu gumových zvířátek ze ZOO, která jsme já a sourozenci sbírali, když jsme byli malí. Pro představu, každé má velikost asi 2 cm. S těmito zvířátky jsem se rozhodla pracovat jako s malými barevnými předměty, ze kterých vytvářím nové originální objekty. Baví mě je třídit, řadit, využívat opakování, jejich barev.“ 1.jpg 2.jpg 6.jpg IMG_20200519_114809.jpg IMG_20200519_114706.jpg 12.jpg 13.jpg Ozvláštňování a přetváření ◦K tvůrčím principům, ze kterých často studentské projekty vycházejí, patří např. hravé ozvláštňování a přetváření na první pohled obyčejných věcí a proměna běžných materiálů a nástrojů ve výtvarné vyjadřovací prostředky. Inspirací se staly např. instalace a objekty umělce Sakira Gokcebaga, který z předmětů denní potřeby vytváří neobyčejné instalace a objekty,. Podobně pracovala jedna ze studentek s kusy textilií, omotávala jimi stromy, vyhazovala je do vzduchu, balila do nich různé objekty v okolí i sama sebe, nechala látku “vytékat” z pumpy místo vody. Akce a instalace fotila z různých úhlů pohledu. Další ze studentek využila své oblíbené výtvarné nástroje – pastelky a ozvláštnila jimi prostory v okolí domu. Barevné výplně měnily podobu prázdných prostor, otvorů a mezer podobným způsobem, jak pracoval umělec Willi Dorner, když prázdná místa ve městě “oživoval” lidmi v barevném oblečení v různých pozicích. Pozorování, zkoumání, experiment ◦Významnou roli v realizovaných projektech sehrálo zapojení více smyslů, objevné zkoumání tématu či materiálu (nástroje, techniky apod.), pozorování jejich proměn, všímání se vlastních prožitků. Pastelky Studentka T.M. ◦„Když jsem přemýšlela, co s pastelkami udělám, napadlo mě zkusit využít jejich barevnost a vylepšit, “opravit” rozbitá nebo smutná místa na naší zahradě.“ Picture 2 Picture 2 Život auta Studentka K.Z. ◦„Poté co jsem s autem (za pomocí rodiny a přítele, které jsem zapojila do focení) jezdila skoro dva dny, různě ho leštila a čistila, pak zase ušpinila, zaprášila, zajela s ním do křoví (a pak se z něj nemohla dostat), naaranžovala ho jako odstavené, mi bylo velmi líto ho nechat na poslední záběr zničit.“ Picture 2 Picture 2 Světlo Studentka M.M. ◦„Nejvíce mě bavilo malovat světlem. Byl to zajímavý experiment spojený s fotografií.“ Obrázek 5 Obrázek 11 Obrázek 13 Obvyklé neobvyklosti Studentka S.L. ◦„Chtěla jsem vytvořit cyklus fotografií, které budou působit podivně. Později jsem dostala nápad, že bych pomocí fotografií chtěla zachytit sebe při relativně běžných denních činnostech a situacích, avšak nějakým způsobem je pozměnit tak, aby působily zvláštně a někdy až přímo absurdně. Abych se do fotografie do jisté míry "nehodila." Picture 2 Kůra Studentka H.H. ◦„Nechtěla jsem použít žádný nepřírodní materiál, jako lepidlo nebo izolepu, tudíž byla práce o něco těžší.“ Picture 2 Malba pracovním nářadím Studentka R.M. Picture 6 ◦„Pro svoji výtvarnou práci jsem po velkém přemýšlení zvolila pracovní nářadí, protože se u nás doma pořád něco dělá a je ho tady spoustu.“ Krystalizace Studentka T.P. ◦„Nejprve jsem spojila dva druhy soli s modrou vodou a poté už jsem si jen hrála. Fotila jsem na slunci, aby vynikla barva a odraz paprsků” Picture 2 Jak jednoduché je odsoudit napoprvé Studentka T.P. ◦„Zvolila jsem tento způsob zpracování, protože jsem chtěla ukázat, jak jednoduché je lidi odsoudit na základě toho, co vidíme, ikdyž lidé mohou být pod ,,maskou" úplně jiní.“ Picture 2 Sedmikrásky Studentka M.K. ◦„Na fotky jsem použila černobílý filtr znázorňující to, jak pochmurná a frustrující může momentální situace být, ale právě sedmikrásky fotce dodávají kapku pozitivní energie, která je moc potřeba.“ Picture 2 Kameny Studentka K.M. ◦„Když jsem tvořila na zahradě, napadlo mě také využít mého odpočívajícího psa a tak jsem ji obložila kameny a následně vyfotila vedle těchto kamenů. Poté jsem na to stejné využila taky přítele Picture 2 02.03.2021 Obrázek 5